biologia


Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1. Podstawy systematyki i klasyfikacji organizmów.
2. Etapy eksperymentu biologicznego. Problematyka badawcza i planowanie doświadczenia.
3. Królestwo Protista:

  • pierwotniaki i glony - mieszkańcy różnych środowisk,
  • znaczenie pierwotniaków w przyrodnie i gospodarce człowieka,
  • wodni producenci.

4. Królestwo Grzybów:

  • czynności życiowe grzybów,
  • środowisko życia grzybów,
  • charakterystyka porostów,
  • znaczenie grzybów w przyrodzie i gospodarce człowieka.

5. Budowa zewnętrzna i środowisko życia roślin:

  • tkanki roślinne,
  • organy roślinne - różnice i podobieństwa w budowie pierwotnej i wtórnej korzenia i łodygi, budowa strefowa korzenia, przyrost na długość, anatomia liścia roślin okrytonasiennych,
  • formy roślin - drzewa, krzewy, krzewinki, rośliny zielne,
  • mszaki i paprotniki - cechy charakterystyczne i przegląd,
  • środowisko życia wybranych przykładów roślin zarodnikowych.

Gimnazjum: KLASA 2

1. Szkielet osiowy i kończyn i połączenia kości.
2. Tkanka łączna.
3. Układ pokarmowy:

  • pokarm - budulec i źródło energii,
  • witaminy, sole mineralne, woda,
  • budowa, rola oraz higiena układu pokarmowego.

4. Układ krążenia:

  • budowa i funkcja krwi,
  • krwiobiegi,
  • serce i jego rola,
  • odporność organizmu,
  • grupy krwi,
  • budowa i funkcja układu limfatycznego.

5. Układ oddechowy:

  • budowa, rola i higiena układu oddechowego,
  • mechanizm wymiany gazowej,
  • oddychanie wewnątrzkomórkowe tlenowe - główne etapy i lokalizacja.

Gimnazjum: KLASA 3

1. Populacja, biocenoza, ekosystem:

  • charakterystyka populacji,
  • rozrodczość, śmiertelność, struktura płciowa i wiekowa populacji,
  • krzywe przeżywalności,
  • liczebność i rozmieszczenie populacji,
  • gradacja szkodników i sposoby ich zwalczania,
  • typy oddziaływań międzygatunkowych w przyrodzie,
  • poziomy troficzne,
  • biocenoza jako zespół żywych organizmów,
  • sukcesja pierwotna i wtórna,
  • struktura lasu i jego rodzaje,
  • piętra górskie,
  • wskaźniki (bioindykatory) stanu środowiska naturalnego - np. gatunki mówiące o zakwaszeniu gleby, zanieczyszczeniu zbiorników wodnych,
  • wpływ człowieka na funkcjonowanie ekosystemów,
  • biomy i ich przegląd,
  • ekosystemy wodne i lądowe - jeziora, rzeki, morza, oceany, bagna, torfowiska - struktura i występowanie charakterystycznej fauny i flory.

2. Ewolucjonizm:

  • mechanizmy i prawidłowości ewolucji, w tym mutacje, dobór naturalny, dryf genetyczny, adaptacje,
  • przykłady doboru stabilizującego, rozdzielającego i kierunkowego,
  • historia myśli ewolucyjnej, dowody ewolucji, powstanie życia na Ziemi.

3. Antropogeneza:

  • systematyka człowieka,
  • różnice między człowiekiem a innymi naczelnymi,
  • przebieg ewolucji człowieka.

4. Genetyka klasyczna - I i II Prawo Mendla.