niemiecki


Szkoła Podstawowa: KLASA 4

1. Gramatyka:

  • Odmiana czasowników regularnych w lp. i mn. oraz tanzen, heißen, sein;
  • Szyk wyrazów w zdaniu pytającym i oznajmującym, tworzenie pytań przez inwersję oraz za pomocą słówka pytającego;
  • Przeczenia nein, nicht, kein;
  • Zaimek osobowy w lp. i mn.;
  • Rodzajnik określony i nieokreślony;
  • Liczebniki główne 0-20.

2. Leksyka:

  • Nazwy krajów niemieckojęzycznych oraz ich stolice, sąsiedzi Niemiec, mapa Niemiec;
  • Nazwy czynności, zabaw, gier.

3. Komunikacja:

  • Powitania, pożegnania;
  • Przedstawianie osób (imię, nazwisko, wiek);
  • Polecenia typu: Höre/Lies den Text!, Wiederhole! Ergänze!, Komm an die Tafel!, Antworte auf die Frage!, Mach bitte die Bücher auf/zu!, Lies weiter!;
  • Prośby: Sing bitte ein Lied!, Bring mir bitte ...!;
  • Stwierdzenia: Wir tanzen gern. Dort ist ein Hund.

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1. Zagadnienia z klasy 4 oraz:

2. Gramatyka:

  • Odmiana czasowników nieregularnych np.: fahren, lesen, sprechen, möchten, finden;
  • Szyk zdania z czasownikiem möchten;
  • Czasowniki rozdzielnie złożone oraz zwrotne;
  • Liczebniki główne 0-100;
  • Liczba mnoga rzeczownika;
  • Zaimek dzierżawczy w lp. i mn. w Mianowniku i Bierniku;
  • Rzeczowniki złożone.

3. Leksyka:

  • Przedmioty szkolne;
  • Dni tygodnia;
  • Meble, kolory, pokoje;
  • Okoliczniki czasu np.: montags, am Morgen, in der Nacht;
  • Przebieg dnia;
  • Czas wolny.

4. Komunikacja:

  • Wyrażanie zadowolenia, niechęci, opinii na temat danego przedmiotu, ustalanie terminów;
  • Pytania i odpowiedzi typu: Wann hast du Mathe?, Ich habe Mathe am Donnerstag;
  • Prośby i polecenia;
  • Formuły grzecznościowe typu: Wie bitte?, Darf ich?;
  • Pytanie o godzinę, podawanie godziny;
  • Zwroty używane na lekcji niemieckiego typu: Wiederhole!, Ich verstehe nicht!

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1. Zagadnienia z klasy 4 i 5 oraz:

2. Gramatyka:

  • Czas przeszły Perfekt czasowników powszechnie stosowanych;
  • Czas przeszły Präteritum czasowników haben i sein;
  • Czasowniki modalne: müssen, dürfen, wollen, können, mögen;
  • Tryb rozkazujący;
  • Przyimki z Celownikiem: bei, zu, mit;
  • Przysłówki zaimkowe: womit, damit, wobei;
  • Zaimki pytające: wann?, wohin?, wo?;
  • Podawanie dat typu w roku 1998.

3. Leksyka:

  • Miejsca pobytu na wakacjach;
  • Przedmioty i zjawiska z dalszego otoczenia (ulica, kino, sklep);
  • Owoce i warzywa;
  • Znaki drogowe;
  • Środki lokomocji;
  • Czas wolny;
  • Wygląd zewnętrzny osoby;
  • Cechy charakteru;
  • Pogoda.

4. Komunikacja:

  • Określanie drogi i kierunku, miejsca pobytu;
  • Opis czynności odbywających się w przeszłości;
  • Zakaz, przyzwolenie;
  • Prośba i przyzwolenie;
  • Określanie czasu i miejsca spotkań.

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1. Zagadnienia z klasy 4, 5 i 6 oraz:

2. Gramatyka:

  • Czasowniki nieregularne, modalne, zwrotne oraz rozdzielnie złożone;
  • Stopniowanie przymiotników;
  • Liczba mnoga rzeczownika;
  • Przyimki z Biernikiem;
  • Przyimki z Celownikiem i Biernikiem;
  • Spójniki weil, dass;
  • Czas przeszły Perfekt czasowników powszechnie stosowanych;
  • Tryb rozkazujący;
  • Zaimek osobowy w Bierniku.

3. Leksyka:

  • Zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca;
  • Nazwy kierunków świata;
  • Podróże i czas wolny;
  • Cechy osobowe zewnętrzne i wewnętrzne;
  • Części ciała;
  • Nazwy dyscyplin sportowych;
  • Urodziny;
  • Podróże;
  • Święta;
  • Przepisy kulinarne.

4. Komunikacja:

  • Opis czynności i sytuacji;
  • Wyrażanie opinii wobec rozmówcy i tematu rozmowy;
  • Orientacja w mieście;
  • Porównanie cech osób, przedmiotów i miejsc;
  • Wyrażanie zamiarów i planów.

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1. Zagadnienia z klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:

2. Gramatyka:

  • Przyimki z Celownikiem;
  • Zaimek osobowy, dzierżawczy w Celowniku i Bierniku;
  • Odmiana przymiotnika po rodzajniku określonym i nieokreślonym;
  • Rekcja czasownika;
  • Szyk wyrazów po spójnikach także dwuczłonowych;
  • Czas Präteritum czasowników najczęściej stosowanych oraz czasowników modalnych;
  • Czas Perfekt oraz szyk wyrazów w zdaniu po spójnikach typu: dass, weil, damit, wenn.

3. Leksyka:

  • Słownictwo związane z wypoczynkiem;
  • Słownictwo związane z opisem drogi, kierunku jazdy;
  • Święta;
  • Media, literatura, film;
  • Hotel, sklep, poczta, restauracja.

4. Komunikacja:

  • Przytaczanie czyjegoś zdania, opinii Die Mutter sagt/ meint/ findet, Er sagt, dass...;
  • Zgadzanie, nie zgadzanie się;
  • Prowadzenie rozmowy, rozpoczynanie i wprowadzenie tematu;
  • Postawy i relacje międzyludzkie, fascynacja, niechęć, pokrewieństwo.

Gimnazjum: KLASA 3

1. Zagadnienia ze szkoły podstawowej oraz:

2. Gramatyka:

  • Forma trybu przypuszczającego würde;
  • Zaimek dzierżawczy w II, III i IV przypadku;
  • Rekcja czasownika i przymiotnika;
  • Zaimki wskazujące;
  • Zdanie względne;
  • Czas przyszły Futur I;
  • Spójniki zdania podrzędnie złożonego;
  • Konjunktiv I i II.

3. Leksyka:

  • Moda;
  • Problemy młodzieży;
  • Film, kino, teatr, opera;
  • Święta i uroczystości;
  • Rozmowa telefoniczna;
  • Podróż w kosmos.

4. Komunikacja:

  • Wyrażanie zdziwienia, zaskoczenia, satysfakcji, rozczarowania;
  • Zgadzanie, nie zgadzanie się: Das stimmt nicht., Ich kann deine Meinung nicht teilen., Ich bin anderer Meinung.;
  • Wyrażanie skarg, żalów, życzeń;
  • Wymiana poglądów.