Olimpiada Olimpus w sesji wiosennej z geografii przeznaczona jest dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej oraz I-III liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji wiosennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.
Olimpiada z geografii sprawdza wiedzę uczniów w zakresie znajomości najważniejszych zagadnień z geografii oraz mapy świata. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Na każdym etapie edukacyjnym z geografii obowiązuje zasada kumulatywności wiedzy i umiejętności z poprzednich lat nauki zgodnie z podstawą programową. Oznacza to, że treści zawarte w zakresach tematycznych testów wcześniejszych, mogą wystąpić w testach późniejszych.
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV.
2. Krajobrazy w Polsce:
- pasy rzeźby terenu w Polsce,
- Wybrzeże Słowińskie - krajobraz nadmorski, jego elementy oraz cechy,
- Słowiński Park Narodowy,
- Morze Bałtyckie - jako region turystyczny i gospodarczy,
- Pojezierze Mazurskie - położenie, elementy i cechy krajobrazu,
- Wyżyna Śląska - położenie, cechy i przemysł,
- atrakcje turystyczne Wyżyny Śląskiej,
- Wyżyna Lubelska - cechy i położenie na mapie,
- rolnictwo Wyżyny Lubelskiej - główne uprawy,
- dziedzictwo kulturowe Wyżyny Lubelskiej,
- Wyżyna Krakowsko-Częstochowska - cechy krajobrazu krasowego,
- Szlak Orlich Gniazd,
- Tatry - cechy krajobrazy wysokogórskiego.
3. Lądy i oceany:
- położenie kontynentów i oceanów na mapie świata,
- podróże i odkrycia geograficzne,
- pogoda a klimat.
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
1. Treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV oraz geografii w klasie V.
2. Ziemia w Układzie Słonecznym:
- budowa Układu Słonecznego,
- ciała niebieskie,
- ruch obrotowy i obiegowy Ziemi,
- astronomiczne pory roku,
- dzień polarny, noc polarna,
- strefy oświetlenia Ziemi i ich granice,
- oświetlenie Ziemi a klimat.
3. Środowisko przyrodnicze i ludność Europy:
- położenie i ukształtowanie powierzchni Europy,
- Islandia - położenie geograficzne,
- elementy krajobrazu Islandii,
- obszary występowania wulkanów i trzęsień ziemi,
- zróżnicowanie klimatyczne Europy,
- podział polityczny Europy,
- rola Unii Europejskiej w przemianach gospodarczych Europy,
- rozmieszczenie ludności w Europie,
- migracje - przyczyny i skutki,
- największe miasta Europy - Paryż i Londyn - podobieństwa i różnice.
4. Gospodarka Europy:
- rolnictwo Danii i Węgier,
- Francja - kraj przemysłu i turystyki,
- odnawialne i nieodnawialne źródła energii w Europie.
Szkoła podstawowa: KLASA 7
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI.
2. Usługi w Polsce.
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII.
2. Australia i Oceania.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1
1. W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej.
2. Pedosfera i biosfera.
3. Podsumowanie wiadomości i umiejętności z całego roku szkolnego 2023/24.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2
1. W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I klasie liceum.
2. Usługi.
3. Wpływ człowieka na środowisko.
4. Podsumowanie wiadomości i umiejętności z całego roku szkolnego 2023/24.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3
1. W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I i II klasie liceum.
2. Stan środowiska i jego ochrona w Polsce.
3. Podsumowanie wiadomości i umiejętności z całego roku szkolnego 2023/24.