zima niemiecki

Język niemiecki - sesja zimowa

Olimpiada Olimpus w sesji zimowej z języka niemieckiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-IV liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji zimowej tylko jedna z podanych odpowiedzi może być poprawna.

Olimpiada z języka niemieckiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem, komunikacji, słownictwa i gramatyki. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.


Szkoła Podstawowa: KLASA 4

1.   Gramatyka:

  • Odmiana czasowników regularnych w lp. i mn. oraz: tanzen, heißen, sein, haben, schaukeln;
  • Szyk wyrazów w zdaniu pytającym i oznajmującym, tworzenie pytań przez inwersję oraz za pomocą słówka pytającego;
  • Przeczenia nein, nicht, kein/e;
  • Zaimek osobowy w lp. i mn. oraz zaimek dzierżawczy mein/e dein/e w Mianowniku;
  • Liczebniki główne 0-20;
  • Rodzajnik określony i nieokreślony oraz kein/e w Bierniku;
  • Spójniki und, aber, oder;
  • Partykuła doch.

2.   Leksyka:

  • Nazwy krajów niemieckojęzycznych oraz ich stolice, sąsiedzi Niemiec, mapa Niemiec;
  • Nazwy czynności, zabaw, gier;
  • Słownictwo dotyczące rodziny, określające stopień pokrewieństwa, cechy charakteru;
  • Nazwy zawodów, tworzenie nazw zawodów;
  • Kolory, zwierzęta.

3.   Komunikacja:

  • Powitania, pożegnania;
  • Przedstawianie osób (imię, nazwisko, wiek);
  • Polecenia typu: Hör/Lies den Text!, Wiederhole!, Ergänze!, Komm an die Tafel!, Antworte auf die Frage!, Mach bitte die Bücher auf/zu!, Lies weiter!;
  • Prośby: Sing bitte ein Lied!, Bring mir bitte ...!;
  • Stwierdzenia: Wir tanzen gern. Dort ist ein Hund.;
  • Pytania i odpowiedzi typu: Was ist deine Mutter von Beruf?, Was willst du werden?, Wie ist deine Telefonnummer?, Wie ist deine Oma?, Was machst du gern?.

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   Zagadnienia z klasy 4.
2.   Gramatyka:

  • Odmiana czasowników nieregularnych np.: fahren, lesen, sprechen, mögen, möchten, finden;
  • Szyk zdania z czasownikiem möchten, oraz mögen;
  • Czasowniki rozdzielnie złożone oraz zwrotne;
  • Liczebniki główne 0-100;
  • Liczba mnoga rzeczownika;
  • Zaimek dzierżawczy w lp. i mn.;
  • Rzeczowniki złożone;
  • Zaimek zwrotny;
  • Zaimek dzierżawczy w Mianowniku i Bierniku w lp i mn.;
  • Zaimek nieosobowy es.

3.   Leksyka:

  • Przedmioty szkolne;
  • Dni tygodnia, pory roku, miesiące;
  • Nazwy czynności wykonywanych w różnych porach roku;
  • Meble, kolory, pokoje, zwierzęta;
  • Okoliczniki czasu np.: montags, am Morgen, in der Nacht;
  • Przebieg dnia;
  • Czas wolny;
  • Nazwy cech charakteru;
  • Hobby;
  • Pogoda.

4.   Komunikacja:

  • Wyrażanie zadowolenia, niechęci, opinii na temat danego przedmiotu, ustalanie terminów;
  • Pytania i odpowiedzi typu: Wann hast du Mathe? Ich habe Mathe am Donnerstag. Welche Schule besuchst du?;
  • Prośby i polecenia;
  • Formuły grzecznościowe typu: Wie bitte? Darf ich?;
  • Pytanie o godzinę, podawanie godziny;
  • Wyrażanie swoich zainteresowań.

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Zagadnienia z klasy 4 i 5.
2.   Gramatyka:

  • Czas przeszły Perfekt czasowników powszechnie stosowanych;
  • Czas przeszły Präteritum czasowników haben i sein;
  • Czasowniki modalne: müssen, dürfen, wollen, können, mögen, sollen;
  • Tryb rozkazujący;
  • Przyimki z Celownikiem np.: bei, zu, mit;
  • Przysłówki zaimkowe np.: womit, damit, wobei;
  • Zaimki pytające np.: wann?, wohin?, wo?;
  • Zaimek zwrotny;
  • Zaimek osobowy w celowniku;
  • Odmiana rodzajnika określonego i nieokreślonego oraz zaimka dzierżawczego w Celowniku;
  • Rzeczowniki złożone;
  • Zaimek nieosobowy es i man;
  • Stopniowanie przymiotników i przysłówków.

3.   Leksyka:

  • Miejsca pobytu na wakacjach;
  • Przedmioty i zjawiska z dalszego otoczenia (ulica, kino, sklep);
  • Owoce i warzywa;
  • Znaki drogowe;
  • Środki lokomocji;
  • Czas wolny;
  • Ubrania;
  • Okoliczniki określające częstotliwość wykonywania danej czynności;
  • Nazwy czynności związane z obowiązkami domowymi;
  • Jedzenie, restauracja, wyrażanie opinii na temat potraw (lecker, bitter, sauer);
  • Podawanie dat.

4.   Komunikacja:

  • Określanie drogi i kierunku, miejsca pobytu;
  • Opis czynności odbywających się w przeszłości;
  • Zakaz, przyzwolenie;
  • Prośba i przyzwolenie, obowiązek;
  • Określanie czasu i miejsca spotkań;
  • Polecenia i rozkazy;
  • Sygnalizowanie nieporozumienia: Ich habe dich nicht verstanden! Was bedeutet dieses Wort? Können Sie bitte wiederholen?.

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   Zagadnienia z klasy 4, 5, 6.
2.   Gramatyka:

  • Czasowniki nieregularne, modalne, zwrotne oraz rozdzielnie złożone;
  • Stopniowanie przymiotników;
  • Liczba mnoga rzeczownika;
  • Przyimki z Biernikiem;
  • Przyimki z Celownikiem i Biernikiem, pytanie wo? wohin?;
  • Spójniki weil, dass, ob;
  • Czas przeszły Perfekt;
  • Tryb rozkazujący;
  • Zaimek osobowy i dzierżawczy w Celowniku i Bierniku;
  • Forma es gibt.

3.   Leksyka:

  • Zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca;
  • Nazwy kierunków świata;
  • Podróże i czas wolny;
  • Cechy osobowe zewnętrzne i wewnętrzne;
  • Urodziny;
  • Zwierzęta;
  • Podróże;
  • Meble;
  • Ubrania;
  • Jedzenie, przepisy kulinarne;
  • Miłość, nienawiść, złość;
  • Cechy przedmiotów wygląd, rozmiar;
  • Dyscypliny sportowe;
  • Lekarz.

5.   Komunikacja:

  • Opis czynności i sytuacji;
  • Zamawianie w restauracji;
  • Wyrażanie opinii wobec rozmówcy i tematu rozmowy;
  • Porównanie cech osób, przedmiotów i miejsc;
  • Opis postaci (sławnych ludzi) przedmiotu, miejsca;
  • Zakończenie rozmowy (wyrażanie podziękowania) Vielen Dank!, Ich bin Ihnen sehr dankbar!;
  • Udzielanie rad.

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   Zagadnienia z klasy 4, 5, 6, 7.
2.   Gramatyka:

  • Przyimki z Celownikiem;
  • Zaimek osobowy, dzierżawczy w Celowniku i Bierniku;
  • Odmiana przymiotnika po rodzajniku określonym i nieokreślonym;
  • Czas Präteritum czasowników najczęściej stosowanych oraz czasowników modalnych;
  • Czas Perfekt;
  • Szyk wyrazów w zdaniu po spójnikach typu dass, weil;
  • Zdanie bezokolicznikowe z zu;
  • Czasowniki wymagające dwóch dopełnień zdaniowych w Celowniku i Bierniku;
  • Rekcja czasownika.

3.   Leksyka:

  • Słownictwo związane z wypoczynkiem;
  • Słownictwo związane z opisem drogi, kierunku jazdy;
  • Święta;
  • Media;
  • Hotel, sklep, poczta, restauracja;
  • Higiena osobista;
  • W szpitalu;
  • Orientacja w mieście.

4.   Komunikacja:

  • Przytaczanie czyjegoś zdania, opinii: Die Mutter sagt/ meint/ findet, Er sagt, dass...;
  • Zgadzanie, nie zgadzanie się;
  • Prowadzenie rozmowy, rozpoczynanie i wprowadzenie tematu;
  • Postawy i relacje międzyludzkie, fascynacja, niechęć, pokrewieństwo;
  • Oferowanie pomocy: Wie/ Womit kann ich Ihnen helfen?, Was kann ich für Sie tun?, Kann ich dir behilflich sein?;
  • Wyrażanie nakazów, zakazów i przyzwoleń;
  • Przepraszanie, usprawiedliwianie się.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1

1.   Zagadnienia ze szkoły podstawowej.
2.   Gramatyka:

  • Czas teraźniejszy czasowników regularnych oraz czasowników nieregularnych oraz rozdzielnie złożonych;
  • Zaimek dzierżawczy mein/e, dein/e, ihr/e, sein/e, unser/e, euer/eure, Ihr/e w Mianowniku i Bierniku;
  • Zaimki osobowe;
  • Forma grzecznościowa Sie;
  • Przeczenie nein i nicht;
  • Zdania oznajmujące i pytające;
  • Liczebniki 0-1000;
  • Spójniki: und, aber, sondern, oder;
  • Tworzenie nazw zawodów kobiet z końcówką -in;
  • Rzeczowniki złożone.

3.   Leksyka:

  • Dane osobowe;
  • Nazwy krajów, języków;
  • Czynności dnia codziennego, zajęcia sportowe;
  • Pory dnia, dni tygodnia;
  • Opis osoby, wygląd i cechy charakteru;
  • Członkowie rodziny, zawody;
  • Nazwy przedmiotów i przyborów szkolnych;
  • Przymiotniki określające przybory szkolne;
  • Obiekty w mieście.

4.   Komunikacja:

  • Powitania, pożegnania;
  • Podawanie narodowości;
  • Przedstawianie siebie i innych osób;
  • Udzielanie informacji na temat zainteresowań, form spędzania czasu wolnego;
  • Pytanie o samopoczucie i odpowiedzi na te pytania;
  • Opowiadanie o planie lekcji; wyrażanie niechęci do wykonywanych czynności;
  • Wyrażanie radości, żalu, odmowy, zgody;
  • Opis dnia.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2

1.   Zagadnienia z klasy 1.
2.   Gramatyka:

  • Odmiana czasowników regularnych, nieregularnych, modalnych, rozdzielnie złożonych i zwrotnych w czasie Präsens;
  • Czas Perfekt czasowników powszechnie stosowanych;
  • Czas Präteritum czasowników haben i sein;
  • Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie;
  • Przyimki miejsca;
  • Liczebniki porządkowe;
  • Odmiana rzeczowników, zaimków dzierżawczych, rodzajników określonych i nieokreślonych i przeczenia kein/e;
  • Odmiana zaimków osobowych;
  • Wyrażenie es gibt;
  • Stopniowanie przymiotników i przysłówków.

3.   Leksyka:

  • Nazwy pomieszczeń, mebli, sprzętów domowych;
  • Nawyki żywieniowe;
  • Czas zegarowy; pory dnia;
  • Miary i wagi;
  • Nazwy środków lokomocji;
  • Nazwy zjawisk atmosferycznych, pór roku, miesięcy, świąt;
  • Czynności życia codziennego, obowiązki domowe;
  • Problemy w rodznie;
  • Plan lekcji.

4.   Komunikacja:

  • Opis drogi;
  • Opis mieszkania, domu, miejsca zamieszkania;
  • Określanie położenia;
  • Wynajem mieszkania i negocjowanie;
  • Idealny dzień, święta;
  • Zamawianie w restauracji;
  • Podawanie cen;
  • Opowiadanie o dniu powszednim;
  • Wyrażanie opinii.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3

1.   Zagadnienia z klasy 1 i 2.
2.   Gramatyka:

  • Odmiana czasowników regularnych, nieregularnych, modalnych, rozdzielnie złożonych i zwrotnych w czasie Präsens, Präteritum;
  • Czas Perfekt;
  • Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie oraz spójniki typu: weil, dass, als, wenn;
  • Przyimki łączące się z Celownikiem i Biernikiem (Wechselpräpositionen);
  • Odmiana przymiotnika po rodzajniku określonym i nieokreślonym w Mianowniku i Bierniku;
  • Odmiana rzeczowników, zaimków dzierżawczych, rodzajników określonych i nieokreślonych i przeczenia kein/e;
  • Odmiana zaimków osobowych;
  • Tryb rozkazujący;
  • Przyimki z III, i IV przypadkiem;
  • Przysłówki i wyrażenia przyimkowe: hier, von Zeit zu Zeit, irgendwo.

3.   Leksyka:

  • Nazwy dyscyplin sportowych;
  • Nazwy części garderoby i akcesoriów typu pasek, łańcuszek, zegarek;
  • Słownictwo związane z ochroną środowiska;
  • Słownictwo związane z podróżowaniem, planowaniem wakacji, urlopu;
  • Rozmowa telefoniczna;
  • Czas zegarowy; pory dnia;
  • Nazwy środków lokomocji;
  • Nazwy zjawisk atmosferycznych, pór roku, miesięcy, świąt;
  • Moda;
  • Problemy młodzieży.

4.   Komunikacja:

  • Wyrażanie zdziwienia, zaskoczenia, satysfakcji, rozczarowania;
  • Zwroty typu: Das stimmt nicht., Ich kann deine Meinung nicht teilen., Ich bin anderer Meinung.;
  • Wyrażanie skarg, żalów, życzeń;
  • Wymiana poglądów;
  • Udzielanie rad: Es wäre besser ..., Du solltest lieber ..., Ich rate dir ...;
  • Przyrzeczenia i zezwolenia.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 4

1.   Zagadnienia z klasy 1, 2 i 3.
2.   Gramatyka:

  • Odmiana czasowników w trybie przypuszczającym Konjunktiv II;
  • Forma opisowa trybu przypuszczającego Konditional I;
  • Zaimki osobowe i dzierżawcze we wszystkich przypadkach;
  • Zdania podrzędnie złożone;
  • Rekcja czasownika;
  • Czas przeszły Präteritum, Perfekt;
  • Odmiana przymiotnika po rodzajniku określonym i nieokreślonym;
  • Stopniowanie przymiotników i przysłówków.

3.   Leksyka:

  • Ochrona środowiska, alternatywne źródła energii;
  • Wady i zalety życia na wsi i w mieście;
  • Obowiązki;
  • Budynki w mieście, słownictwo związane z miejscem zamieszkania;
  • Pamiątki z podróży;
  • Imprezy szkolne;
  • Oceny w szkole i nazwy szkół;
  • Przymiotniki związane z jedzeniem, smaki, czasowniki związane z gotowaniem.

4.   Komunikacja:

  • Poruszanie się po mieście, pytania o drogę, transport, bilety;
  • Nazwy dyscyplin sportowych, czynności związanych ze sportem;
  • Opis wycieczek, obozów;
  • Wynajem i kupno mieszkania;
  • Stany emocjonalne, wyrażanie uczuć;
  • Proszenie o poradę, udzielanie rad;
  • Opis budynku, miejsca, okolicy w której się mieszka;
  • Wyrażenie opinii dotyczące szkolnictwa, edukacji;
  • Opis problemów dotyczących młodzieży;
  • Dokonywanie wyboru i uzasadnianie.

 

KARTA ZGLOSZENIOWA ANG NIEM HISZP

Dane kontaktowe

logo mobile
ul. Grochowska 341/268
03-822 Warszawa

olimpus@olimpus.edu.pl
Telefon: 22 517-16-50
Faks: 22 517-16-51

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności