zima niemiecki


Szkoła Podstawowa: KLASA 4

1. Gramatyka:

  • Odmiana czasowników regularnych w lp. i mn. oraz: tanzen, heißen, sein, haben; schaukeln;
  • Szyk wyrazów w zdaniu pytającym i oznajmującym, tworzenie pytań przez inwersję oraz za pomocą słówka pytającego;
  • Przeczenia nein, nicht, kein;
  • Zaimek osobowy w lp. i mn. oraz zaimek dzierżawczy mein/e dein/e w Mianowniku;
  • Rodzajnik określony i nieokreślony;
  • Liczebniki główne 0-20;
  • Rodzajnik określony i nieokreślony oraz kein w Bierniku;
  • Spójniki und, aber;
  • Partykuła doch.

2. Leksyka:

  • Nazwy krajów niemieckojęzycznych oraz ich stolice, sąsiedzi Niemiec, mapa Niemiec;
  • Nazwy czynności, zabaw, gier;
  • Słownictwo dotyczące rodziny, określające stopień pokrewieństwa, cechy charakteru;
  • Nazwy zawodów, tworzenie nazw zawodów.

3. Komunikacja:

  • Powitania, pożegnania;
  • Przedstawianie osób (imię, nazwisko, wiek);
  • Polecenia typu: Hör/Lies den Text!, Wiederhole!, Ergänze!, Komm an die Tafel!, Antworte auf die Frage!, Mach bitte die Bücher auf/zu!, Lies weiter!;
  • Prośby: Sing bitte ein Lied!, Bring mir bitte ...!;
  • Stwierdzenia: Wir tanzen gern. Dort ist ein Hund.;
  • Pytania i odpowiedzi typu: Was ist deine Mutter von Beruf?, Was willst du werden?, Wie ist deine Telefonnummer?, Wie ist deine Oma?, Was machst du gern?

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

Zagadnienia z klasy 4 oraz:

1. Gramatyka:

  • Odmiana czasowników nieregularnych np.: fahren, lesen, sprechen, mögen, möchten, finden;
  • Szyk zdania z czasownikiem möchten, oraz mögen;
  • Czasowniki rozdzielnie złożone oraz zwrotne;
  • Liczebniki główne 0-100;
  • Liczba mnoga rzeczownika;
  • Zaimek dzierżawczy w lp. i mn.;
  • Rzeczowniki złożone;
  • Zaimek zwrotny;
  • Zaimek dzierżawczy w Mianowniku i Bierniku w lp i mn.;
  • Zaimek nieosobowy es.

2. Leksyka:

  • Przedmioty szkolne;
  • Dni tygodnia, pory roku, miesiące;
  • Nazwy czynności wykonywanych w różnych porach roku;
  • Meble, kolory, pokoje, zwierzęta;
  • Okoliczniki czasu np.: montags, am Morgen, in der Nacht;
  • Przebieg dnia;
  • Czas wolny;
  • Nazwy cech charakteru;
  • Hobby.

3. Komunikacja:

  • Wyrażanie zadowolenia, niechęci, opinii na temat danego przedmiotu, ustalanie terminów;
  • Pytania i odpowiedzi typu: Wann hast du Mathe? Ich habe Mathe am Donnerstag. Welche Schule besuchst du?;
  • Prośby i polecenia;
  • Formuły grzecznościowe typu: Wie bitte? Darf ich?;
  • Pytanie o godzinę, podawanie godziny;
  • Wyrażanie swoich zainteresowań.

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

Zagadnienia z klasy 4 i 5 oraz:

1. Gramatyka:

  • Czas przeszły Perfekt czasowników powszechnie stosowanych;
  • Czas przeszły Präteritum czasowników haben i sein;
  • Czasowniki modalne: müssen, dürfen, wollen, können, mögen, sollen;
  • Tryb rozkazujący;
  • Przyimki z Celownikiem: bei, zu, mit;
  • Przysłówki zaimkowe: womit, damit, wobei;
  • Zaimki pytające wann?, wohin?, wo?;
  • Zaimek zwrotny;
  • Zaimek osobowy w celowniku;
  • Odmiana rodzajnika określonego i nieokreślonego oraz zaimka dzierżawczego w Celowniku;
  • Rzeczowniki złożone.

2. Leksyka:

  • Miejsca pobytu na wakacjach;
  • Przedmioty i zjawiska z dalszego otoczenia (ulica, kino, sklep);
  • Owoce i warzywa;
  • Znaki drogowe;
  • Środki lokomocji;
  • Czas wolny;
  • Ubrania;
  • Okoliczniki określające częstotliwość wykonywania danej czynności;
  • Nazwy czynności związane z obowiązkami domowymi;
  • Jedzenie, restauracja, wyrażanie opinii na temat potraw (lecker, bitter, sauer).

3. Komunikacja:

  • Określanie drogi i kierunku, miejsca pobytu;
  • Opis czynności odbywających się w przeszłości;
  • Zakaz, przyzwolenie;
  • Prośba i przyzwolenie, obowiązek;
  • Określanie czasu i miejsca spotkań;
  • Polecenia i rozkazy;
  • Sygnalizowanie nieporozumienia: Ich habe dich nicht verstanden! Was bedeutet dieses Wort? Können Sie bitte wiederholen?

Gimnazjum: KLASA 1

Zagadnienia ze szkoły podstawowej oraz:

1. Gramatyka:

  • Czasowniki nieregularne, modalne, zwrotne oraz rozdzielnie złożone;
  • Stopniowanie przymiotników;
  • Liczba mnoga rzeczownika;
  • Przyimki z Biernikiem;
  • Przyimki z Celownikiem i Biernikiem, pytanie wo? wohin?;
  • Spójniki weil, dass;
  • Czas przeszły Perfekt czasowników powszechnie stosowanych;
  • Tryb rozkazujący;
  • Zaimek osobowy w Celowniku Bierniku;
  • Forma es gibt.

2. Leksyka:

  • Zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca;
  • Nazwy kierunków świata;
  • Podróże i czas wolny;
  • Cechy osobowe zewnętrzne i wewnętrzne;
  • Urodziny;
  • Zwierzęta;
  • Podróże;
  • Meble;
  • Ubrania;
  • Jedzenie, przepisy kulinarne;
  • Miłość, nienawiść, złość;
  • Cechy przedmiotów wygląd, rozmiar.

3. Komunikacja:

  • Opis czynności i sytuacji;
  • Zamawianie w restauracji;
  • Wyrażanie opinii wobec rozmówcy i tematu rozmowy;
  • Porównanie cech osób, przedmiotów i miejsc;
  • Opis postaci (sławnych ludzi) przedmiotu, miejsca;
  • Zakończenie rozmowy (wyrażanie podziękowania) Vielen Dank!, Ich bin Ihnen sehr dankbar!;
  • Udzielanie rad.

Gimnazjum: KLASA 2

Zagadnienia ze szkoły podstawowej i 1 klasy gimnazjum oraz:

1. Gramatyka:

  • Przyimki z Celownikiem;
  • Zaimek osobowy, dzierżawczy w Celowniku i Bierniku;
  • Odmiana przymiotnika po rodzajniku określonym i nieokreślonym;
  • Czas Präteritum czasowników najczęściej stosowanych oraz czasowników modalnych;
  • Czas Perfekt oraz szyk wyrazów w zdaniu po spójnikach typu dass, weil;
  • Zdanie bezokolicznikowe z zu;
  • Czasowniki wymagające dwóch dopełnień zdaniowych w Celowniku i Bierniku.

2. Leksyka:

  • Słownictwo związane z wypoczynkiem;
  • Słownictwo związane z opisem drogi, kierunku jazdy;
  • Święta;
  • Media;
  • Hotel, sklep, poczta, restauracja;
  • Higiena osobista;
  • W szpitalu;
  • Orientacja w mieście.

3. Komunikacja:

  • Przytaczanie czyjegoś zdania, opinii: Die Mutter sagt/ meint/ findet, Er sagt, dass...;
  • Zgadzanie, nie zgadzanie się;
  • Prowadzenie rozmowy, rozpoczynanie i wprowadzenie tematu;
  • Postawy i relacje międzyludzkie, fascynacja, niechęć, pokrewieństwo;
  • Oferowanie pomocy: Wie/ Womit kann ich Ihnen helfen?, Was kann ich für Sie tun?, Kann ich dir behilflich sein?, Kann ich dir behilflich sein?;
  • Wyrażanie nakazów, zakazów i przyzwoleń;
  • Przepraszanie, usprawiedliwianie się.

Gimnazjum: KLASA 3

Zagadnienia ze szkoły podstawowej i 1, 2 klasy gimnazjum oraz:

1. Gramatyka:

  • Forma trybu przypuszczającego würde;
  • Zaimek dzierżawczy w II, III i IV przypadku;
  • Rekcja czasownika i przymiotnika;
  • Przysłówki i wyrażenia przyimkowe: hier, von Zeit zu Zeit, irgendwo;
  • Zaimki wskazujące;
  • Czas przyszły Futur I;
  • Przyimki z II, III, i IV przypadkiem;
  • Konjunktiv I i II;
  • Zdania warunkowe typu: Wenn ich viel Geld hätte, ...;
  • Strona bierna;
  • Deklinacja przymiotnika;
  • Zaimek względny.

2. Leksyka:

  • Moda;
  • Problemy młodzieży;
  • Film, kino, teatr, opera;
  • Dworzec kolejowy, poczta;
  • Święta i uroczystości;
  • Ochrona środowiska;
  • Formalności graniczne;
  • Życiorys;
  • W poszukiwaniu mieszkania, pracy.

3. Komunikacja:

  • Wyrażanie zdziwienia, zaskoczenia, satysfakcji, rozczarowania;
  • Zgadzanie, nie zgadzanie się: Das stimmt nicht., Ich kann deine Meinung nicht teilen., Ich bin anderer Meinung.;
  • Wyrażanie skarg, żalów, życzeń;
  • Udzielanie rad: Es wäre besser ..., Du solltest lieber ..., Ich rate dir ...;
  • Przyrzeczenia i zezwolenia.