zima przyroda


Szkoła podstawowa: KLASA 4

1.   Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
2.   Ja i moje ciało:

  • układy budujące organizm człowieka: układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, nerwowy i ich podstawowe funkcje;
  • podstawowe zasady ochrony zmysłów wzroku i słuchu.

3.   Ja i moje otoczenie:

  • oznaczenia substancji szkodliwych dla zdrowia: drażniących, trujących, żrących i wybuchowych;
  • zasady zachowania się i udzielania pierwszej pomocy w wypadku ugryzienia, użądlenia, oraz spożycia lub kontaktu z roślinami trującymi;
  • uzależnienia, ich przykłady i konsekwencje; (w tym używki, środki energetyzujące oraz np. telefony komórkowe).

4.   Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy:

  • podstawowe rodzaje skał;
  • pospolite organizmy;
  • warstwy lasu - warunki abiotyczne, podstawowe gatunki roślin i zwierząt, zasady właściwego zachowania się w lesie;
  • organizmy samożywne i cudzożywne, podstawowe różnice w sposobie ich odżywiania się, przystosowania do zdobywania pokarmu;
  • typowe organizmy łąki i pola uprawnego, ich znaczenie dla człowieka.

5.   Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły:

  • składniki środowiska antropogenicznego;
  • pochodzenie nazw miejscowości.

6.   W teście mogą pojawić się pytania z wiedzy zawartej w programach telewizyjnych o tematyce przyrodniczej dostosowane do umiejętności ucznia. Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i mogą być powiązane z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.

 

Szkoła podstawowa: KLASA 5

1.   Ja i moje otoczenie.
2.   Orientacja w terenie.
3.   Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie.
4.   Najbliższa okolica.
5.   Człowiek i środowisko.
6.   Właściwości substancji:

  • właściwości substancji (woda, cukier, sól kuchenna) i ich mieszanin (ocet, sok cytrynowy i inne);
  • substancje kruche, plastyczne, sprężyste, przewodzenie ciepła, wykorzystanie substancji odwołując się do ich właściwości;
  • masa i objętość różnych substancji;
  • segregacja odpadów i ich ponowne wykorzystanie powołując się na właściwości substancji.

7.   Krajobrazy Polski i Europy:

  • mapa poziomicowa i hipsometryczna - niziny, wyżyny, góry;
  • charakterystyka wybranych krajobrazów Polski;
  • formy ochrony przyrody w Polsce;
  • walory turystyczne największych miast w Polsce - Warszawa, Kraków, Gdańsk;
  • Polska na mapie Europy. Sąsiedzi Polski i ich stolice;
  • krajobraz wybranych obszarów Europy (śródziemnomorski, alpejski).

8.   Organizm człowieka:

  • układy narządów budujące organizm człowieka; budowa i funkcje;
  • układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy żeński i męski;
  • etapy rozwoju człowieka - prenatalne i postnatalne;
  • zmiany zachodzące podczas dojrzewania płciowego u dziewczynek i chłopców.

9.   W teście mogą pojawić się pytania z wiedzy zawartej w programach telewizyjnych o tematyce przyrodniczej dostosowane do umiejętności ucznia. Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i mogą być powiązane z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.

 

Szkoła podstawowa: KLASA 6

1.   Ja i moje otoczenie.
2.   Orientacja w terenie.
3.   Obserwacje, doświadczenia  przyrodnicze i modelowanie.
4.   Najbliższa okolica.
5.   Człowiek i środowisko.
6.   Właściwości substancji.
7.   Krajobrazy Polski i Europy.
8.   Organizm człowieka.
9.   Zdrowie i troska o nie.
10.   Zjawiska elektryczne i magnetyczne.
11.   Ziemia we wszechświecie:

  • globus jako model Ziemi;
  • Układ Słoneczny;
  • teoria heliocentryczna Mikołaja Kopernika;
  • załamanie, odbicie i rozchodzenie się światła;
  • ruch obiegowy i obrotowy Ziemi, opis i jego konsekwencje.

12.   Lądy i oceany:

  • pojęcia: bieguny, równik, południki, półkule, kierunki główne i pośrednie. Lokalizacja punktów względem południków zero i 180;
  • wybrane organizmy morskie i ich przystosowanie do życia;
  • wyprawy morskie Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana.

13.   Krajobrazy świata:

  • krajobrazy strefowe na świecie - las równikowy, sawanna, pustynia, step tajga, tundra pustynia lodowa. Opis warunków klimatycznych i przystosowanie organizmów.

14.   W teście mogą pojawić się pytania z wiedzy zawartej w programach telewizyjnych o tematyce przyrodniczej dostosowane do umiejętności ucznia. Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i mogą być powiązane z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.