geografia


Zgłoszenia na olimpiadę Olimpus Sesja zimowa kończą się za:
dni godzin minut sekund

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV.

2.   Geografia jako nauka:

  • czym jest geografia,
  • źródła wiedzy geograficznej.

3.   Polska na mapie:

  • elementy mapy,
  • rodzaje skał,
  • przekształcanie skał,
  • odległości na mapie i ich obliczanie,
  • ukształtowanie powierzchni na mapach,
  • rodzaje map,
  • jak orientować mapę.

4.   Krajobrazy w Polsce:

  • składniki krajobrazu,
  • pasy rzeźby terenu w Polsce,
  • krajobraz nadmorski, jego elementy oraz cechy,
  • Słowiński Park Narodowy,
  • największe miasta nadmorskie,
  • rodzaje turystyki nad morzem,
  • Pojezierze Mazurskie – położenie, elementy i cechy krajobrazu,
  • największe jeziora Pojezierza Mazurskiego,
  • rodzaje turystyki na pojezierzu.

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasie V.

2.   Czym są współrzędne geograficzne:

  • południk, równoleżnik,
  • półkula wschodnia, zachodnia, północna i południowa,
  • długość i szerokość geograficzna,
  • położenie geograficzne wybranych punktów na mapie i globusie,
  • lokalizowanie miejsc za pomocą współrzędnych geograficznych,
  • rozciągłość południowa i równoleżnikowa.

3.   Ziemia i jej ruchy:

  • budowa Układu Słonecznego,
  • ciała niebieskie,
  • ruch obrotowy i obiegowy Ziemi,
  • strefy czasowe,
  • strefy oświetlenia Ziemi.

4.   Europa – środowisko przyrodnicze i podział polityczny:

  • położenie i ukształtowanie powierzchni Europy,
  • granice kontynentu europejskiego,
  • Islandia – położenie geograficzne,
  • elementy krajobrazu Islandii,
  • obszary występowania wulkanów i trzęsień ziemi,
  • skutki wybuchów wulkanów i trzęsień ziemi,
  • klimat Europy,
  • strefy klimatyczne występujące w Europie,
  • roślinność Europy,
  • podział polityczny Europy – kraje,
  • rola Unii Europejskiej w przemianach gospodarczych Europy.

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI.

2.   Położenie, granice i środowisko przyrodnicze Polski.
3.   Polska na tle Europy.
4.   Podział polityczny Europy.
5.   Podział administracyjny Polski.
6.   Krainy geograficzne Polski.

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII.

2.   Azja – środowisko przyrodnicze oraz gospodarka na tle warunków przyrodniczych i społeczno-kulturowych.
3.   Znajomość mapy Azji.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej.

2.   Obraz Ziemi.
3.   Ziemia we Wszechświecie.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja gimnazjum)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w gimnazjum.

2.   Mapa świata.
3.   Ludność.