geografia


Zgłoszenia na olimpiadę Olimpus Sesja zimowa kończą się za:
dni godzin minut sekund

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV.

2.   Geografia jako nauka:

  • przedmiot badań geografii,
  • źródła informacji geograficznej,
  • elementy środowiska geograficznego.

3.   Polska na mapie:

  • mapa i skala - elementy mapy, znaki kartograficzne, skala i jej rodzaje,
  • odległości na mapie i w terenie,
  • ukształtowanie powierzchni na mapach,
  • wysokość bezwzględna i względna,
  • rodzaje map,
  • orientowanie mapy,
  • plan miasta.

4.   Krajobrazy w Polsce:

  • składniki krajobrazu,
  • pasy rzeźby terenu w Polsce,
  • Wybrzeże Słowińskie - krajobraz nadmorski, jego elementy oraz cechy,
  • Słowiński Park Narodowy,
  • największe miasta nadmorskie,
  • Morze Bałtyckie - jako region turystyczny i gospodarczy,
  • Pojezierze Mazurskie - położenie, elementy i cechy krajobrazu,
  • największe jeziora Pojezierza Mazurskiego,
  • obiekty przyrodnicze i kulturowe występujące na Pojezierzu Mazurskim.

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasie V.

2.   Czym są współrzędne geograficzne:

  • południk, równoleżnik,
  • półkula wschodnia, zachodnia, północna i południowa,
  • długość i szerokość geograficzna,
  • położenie geograficzne wybranych punktów na mapie i globusie,
  • rozciągłość południowa i równoleżnikowa.

3.   Ziemia i jej ruchy:

  • budowa Układu Słonecznego,
  • ciała niebieskie,
  • ruch obrotowy i obiegowy Ziemi,
  • strefy czasowe,
  • strefy oświetlenia Ziemi.

4.   Europa - środowisko przyrodnicze i podział polityczny:

  • położenie i ukształtowanie powierzchni Europy,
  • granice kontynentu europejskiego,
  • Islandia - położenie geograficzne,
  • elementy krajobrazu Islandii,
  • obszary występowania wulkanów i trzęsień ziemi,
  • skutki wybuchów wulkanów i trzęsień ziemi,
  • zróżnicowanie klimatyczne Europy,
  • podział polityczny Europy,
  • rola Unii Europejskiej w przemianach gospodarczych Europy.

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI.

2.   Podstawy geografii.
3.   Elementy środowiska przyrodniczego Polski (położenie, przeszłość geologiczna Polski, krainy geograficzne Polski).

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII.

2.   Azja - środowisko przyrodnicze.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej.

2.   Obraz Ziemi.
3.   Ziemia we Wszechświecie.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej i I klasie liceum ogólnokształcącego.

2.   Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego świata.
3.   Przemiany struktur demograficznych i społecznych; procesy osadnicze (elementy).