geografia

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV.

2.   Geografia jako nauka:

  • przedmiot badań geografii,
  • źródła informacji geograficznej,
  • elementy środowiska geograficznego.

3.   Polska na mapie:

  • mapa i skala - elementy mapy, znaki kartograficzne, skala i jej rodzaje,
  • odległości na mapie i w terenie,
  • ukształtowanie powierzchni na mapach,
  • wysokość bezwzględna i względna,
  • rodzaje map,
  • orientowanie mapy,
  • plan miasta.

4.   Krajobrazy w Polsce:

  • składniki krajobrazu,
  • pasy rzeźby terenu w Polsce,
  • Wybrzeże Słowińskie - krajobraz nadmorski, jego elementy oraz cechy,
  • Słowiński Park Narodowy,
  • największe miasta nadmorskie,
  • Morze Bałtyckie - jako region turystyczny i gospodarczy.

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasie V.

2.   Czym są współrzędne geograficzne:

  • południk, równoleżnik,
  • półkula wschodnia, zachodnia, północna i południowa,
  • długość i szerokość geograficzna,
  • położenie geograficzne wybranych punktów na mapie i globusie,
  • rozciągłość południowa i równoleżnikowa.

3.   Ziemia i jej ruchy:

  • budowa Układu Słonecznego,
  • ciała niebieskie,
  • ruch obrotowy i obiegowy Ziemi,
  • strefy czasowe,
  • strefy oświetlenia Ziemi.

4.   Europa - środowisko przyrodnicze i podział polityczny:

  • położenie i ukształtowanie powierzchni Europy,
  • granice kontynentu europejskiego,
  • Islandia - położenie geograficzne,
  • elementy krajobrazu Islandii,
  • obszary występowania wulkanów i trzęsień ziemi,
  • skutki wybuchów wulkanów i trzęsień ziemi.

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI.

2.   Europa.
3.   Położenie geograficzne i środowisko przyrodnicze Polski.
4.   Podział administracyjny Polski.

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII.

2.   Położenie i środowisko przyrodnicze Azji.  
3.   Elementy rolnictwa Azji.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej.

2.   Obraz Ziemi.
3.   Ziemia we wszechświecie.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I klasie liceum ogólnokształcącego.

2.   Zmiany na mapie politycznej.
3.   Ludność i osadnictwo.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I i II klasie liceum ogólnokształcącego.

2.   Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski.