Zgłoszenia na olimpiadę Olimpus Sesja zimowa kończą się za:
dni godzin minut sekund

Szkoła Podstawowa: KLASA 4

1.   Gramatyka:

  • rodzajnik określony w lp. i lmn.
  • zaimek dzierżawczy mi, tu
  • czasowniki nieregularne odmieniane w lp. ser, tener, llamarse
  • pytania z zaimkami cómo, cuántos
  • zaimki osobowe: yo, él, ella
  • podstawowe czynności (3 osoba lp.) i polecenia np. escucha, escribe, mira, dibuja, abre, cierra, toca...
  • przeczenie: no

2.   Leksyka:

  • liczebniki główne 0-20
  • rodzina
  • nazwy krajów hiszpańskojęzycznych

3.   Komunikacja:

  • powitania i pożegnania
  • przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
  • reagowanie na pytania

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   Zagadnienia z klasy 4.
2.   Gramatyka:

  • rodzajnik nieokreślony w lp. i lmn.
  • liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
  • pytania z zaimkami de qué color, qué, quién, dónde
  • spójniki y, pero
  • zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. un brazo largo
  • czasownik me gusta/n

3.   Leksyka:

  • czynności/polecenia (szczególnie związane z ruchem): camina, corre, nada, salta...
  • wygląd zewnętrzny
  • charakter
  • kolory
  • ubrania
  • meble i pokoje
  • przybory szkolne
  • części ciała
  • dni tygodnia, miesiące
  • liczebniki główne 1-100
  • owoce i warzywa

4.   Komunikacja:

  • opisywanie położenia z użyciem está/hay np. El lápiz está a la izquierda del estuche. Hay reglas encima de la mesa.
  • opisywanie wyglądu zewnętrznego człowieka i śmiesznego potwora
  • omawianie swoich upodobań
  • pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
  • określanie dat

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Zagadnienia z klasy 4 i 5.
2.   Gramatyka:

  • odmiana i znajomość czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana i znajomość czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana i znajomość czasowników acostarse, dormir, querer, preferir, saber, ir, jugar w lp.
  • pytania z zaimkami de dónde, qué hora, a qué hora
  • przyimki miejsca

3.   Leksyka:

  • żywność (śniadanie, obiad, kolacja)
  • określanie położenia
  • pory dnia, pory roku
  • element pogody
  • rozkład dnia np. A las siete me levanto.
  • czas wolny
  • sporty
  • przedmioty szkolne
  • środki lokomocji np. Voy al colegio en coche.
  • zwierzęta domowe i dzikie
  • narodowości, języki, nazwy krajów, flagi

4.   Komunikacja:

  • tradycje świąteczne związane z Reyes Magos i Navidad
  • opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia z uwzględnieniem ich pory np. Desayuno huevos revueltos a las siete y cuarto.
  • pytanie i podawanie godzin
  • omawianie swoich i czyiś upodobań me/te/le gusta/n
  • pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
  • pytanie o znajomość języków obcych i udzielanie odpowiedzi np. ¿Qué idiomas hablas? Yo hablo inglés y un poco de español.
  • opis zwierząt (es, tiene, vive, come, sabe)
  • opisywanie zjawisk pogodowych

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   Zagadnienia z klasy 4, 5, 6.
2.   Gramatyka:

  • odmiana i znajomość czasowników nieregularnych z wymianą samogłoskową w temacie
  • czasownik ser i jego odmiana
  • tworzenie gerundio
  • omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR+bezokolicznik
  • przysłówki mucho, poco
  • określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
  • wyrażanie konieczności za pomocą parafrazy TENER QUE + bezokolicznik
  • okoliczniki częstotliwości np. tres veces a la semana
  • pytania z zaimkami cuál, por qué
  • tworzenie Pretérito Perfecto z czasownikami regularnymi i nieregularnymi
  • okoliczniki czasu typu esta semana, este mes oraz agluna vez

3.   Leksyka:

  • zwierzęta dzikie
  • miejsca w mieście
  • liczebniki 1-1000
  • obowiązki
  • słownictwo związane z Día de Muertos
  • wakacje/podróże

4.   Komunikacja:

  • opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji np. Esta buscando conchas en la arena
  • opowiadanie o mijających wakacjach np. Me he despertado tarde y he ido a la playa
  • dialog w restauracji
  • zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca
     - ¿Cómo llego al parque?
     - Sigues todo recto por la calle América, pasas el banco y giras a la derecha
  • przepisy kulinarne
     - Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezlamos todos los ingredientes.
  • określanie częstotliwości
  • opisywanie samopoczucia za pomocą wyrażeń z estar i tener np. Tengo hambre y estoy cansado.
  • znajomość tradycji świąteczne związane z Día de Muertos

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   Zagadnienia z klasy 4, 5, 6, 7.
2.   Gramatyka:

  • tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú
  • porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
  • zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
  • zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
  • odmiana czasowników regularnych w pretérito indefinido
  • okoliczniki czasu np. ayer, la semana pasada, el mes pasado etc.
  • okoliczniki częstotliwości np. cada tres horas

3.   Leksyka:

  • zdrowie
     - określanie samopoczucia tener, estar, me duele
     - określanie leczenia tener que, deber
  • określanie częstotliwości
  • wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
  • podróże
     - kupowanie biletu
     - opowiadanie o planach
  • wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
  • komputer i smartfon
  • słownictwo dot. Año Nuevo

4.   Komunikacja:

  • opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości przy wykorzystaniu tematów: wakacje, podróże, rozkład dnia
  • rozmowa z lekarzem
     - określanie samopoczucia tener, estar, me duele
     - określanie leczenia tener que, deber
     - opowiadanie o okolicznościach wydarzeń np. He comido mucho, y por eso me duele el estómago
  • znajomość tradycji świątecznych związanych z Año Nuevo

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   Gramatyka:

  • czas teraźniejszy trybu oznajmującego czasowników regularnych, czasowników częściowo nieregularnych (np. z przegłosem i obocznością spółgłoskową) oraz całkowicie nieregularnych
  • podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con
  • czas przeszły złożony (Pretérito Perfecto) w odniesieniu do czynności wykonanych w niedalekiej lub bliżej nieokreślonej przyszłości.
  • rodzajniki określone i nieokreślone
  • zaimki dzierżawcze: mi, tu, su, itp.
  • zaimki osobowe i wskazujące
  • forma grzecznościowa: usted
  • użycie czasowników/peryfraz: necesitar, tener que, haber que, estar + gerundio, ir + a
  • użycie czasownika: gustar
  • zaimki pytajne, np. quién, dónde, de dónde
  • liczebniki 0-1000
  • rodzaj męski i żeński oraz tworzenie liczby mnogiej
  • stopniowanie przymiotników
  • przysłówki: mucho, poco, muy
  • zaimki nieokreślone: alguno, ninguno i ich forma
  • użycie czasowników: estar oraz haber do opisu lokalizacji

2.   Leksyka:

  • czynności dnia codziennego
  • pory dnia, miesiące, dni tygodnia
  • opis osoby, wygląd i cechy charakteru
  • członkowie rodziny, zawody
  • nazwy środków lokomocji
  • podstawowe słownictwo związane z przyrodą i krajobrazem wiejskim
  • słownictwo związane z wakacjami nad morzem i w górach

3.   Komunikacja:

  • przedstawianie się i pożegnania w kontekście formalnym i nieformalnym
  • powitania, pożegnania w kontekście formalnym i nieformalnym
  • przedstawianie siebie i innych osób
  • udzielanie rad
  • pytanie o samopoczucie i odpowiedzi na te pytania
  • udzielanie informacji na temat zainteresowań, proponowanie form spędzania czasu wolnego
  • wyrażanie zgody i sprzeciwu
  • podstawowe dialogi w kinie i teatrze
  • podstawowe dialogi w sklepie i centrum handlowym

 

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   Zagadnienia z klasy 1.
2.   Gramatyka:

  • tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie i usted
  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym złożonym, tj. Pretérito Indefinido odmiana czasowników w trybie rozkazującym formie
  • podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
  • dopełnienia bliższe i dalsze
  • użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
  • zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
  • zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
  • liczebniki porządkowe
  • bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
  • przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
  • spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
  • wyrażenia: por eso, así que
  • rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
  • użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
  • stopniowanie przymiotników (superlativo absoluto) np. altísimo

3.   Leksyka:

  • nazwy kierunków geograficznych
  • podstawowe nazwy geograficzne: río, continente, península, isla
  • nazwy programów telewizyjnych
  • określanie położenia
  • pytanie o godzinę i podawanie godzin
  • słownictwo związane z podróżą i wakacjami na plaży
  • opisywanie miejsca zamieszkania i domu
  • opisywanie czynności wykonywanych w podstawowych zawodach, np. nauczyciela, lekarza, sprzedawcy
  • podstawowe słownictwo związane ze środowiskiem i ekologią
  • podstawowe słownictwo związane z komputerem i telefonem komórkowym

4.   Komunikacja:

  • udzielanie porad i wskazówek
  • pytania o zainteresowanie, plany na przyszłość
  • wyrażanie zadowolenia, niezadowolenia, troski i radości
  • wyrażanie reakcji na ważne wydarzenia w życiu, np. urodziny, zdanie egzaminu, choroba
  • wyrażanie nakazu i zakazu