niemiecki


Szkoła Podstawowa: KLASA 4

1.   Gramatyka:

  • Odmiana czasowników regularnych w lp. i mn. oraz tanzen, heißen, sein;
  • Szyk wyrazów w zdaniu pytającym i oznajmującym, tworzenie pytań przez inwersję oraz za pomocą słówka pytającego;
  • Przeczenia nein, nicht, kein/e;
  • Zaimek osobowy w lp. i mn.;
  • Rodzajnik określony i nieokreślony;
  • Liczebniki główne 0-20.

2.   Leksyka:

  • Nazwy krajów niemieckojęzycznych oraz ich stolice, sąsiedzi Niemiec, mapa Niemiec;
  • Nazwy czynności, zabaw, gier.

3.   Komunikacja:

  • Powitania, pożegnania;
  • Przedstawianie osób (imię, nazwisko, wiek);
  • Polecenia typu: Höre/Lies den Text!, Wiederhole! Ergänze!, Komm an die Tafel!, Antworte auf die Frage!, Mach bitte die Bücher auf/zu!, Lies weiter!;
  • Prośby: Sing bitte ein Lied!, Bring mir bitte ...!;
  • Stwierdzenia: Wir tanzen gern. Dort ist ein Hund.

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   Zagadnienia z klasy 4.
2.   Gramatyka:

  • Odmiana czasowników nieregularnych np.: fahren, lesen, sprechen, möchten, finden;
  • Szyk zdania z czasownikiem möchten;
  • Czasowniki rozdzielnie złożone oraz zwrotne;
  • Liczebniki główne 0-100;
  • Liczba mnoga rzeczownika;
  • Zaimek dzierżawczy w lp. i mn. w Mianowniku i Bierniku;
  • Rzeczowniki złożone.

3.   Leksyka:

  • Przedmioty szkolne;
  • Dni tygodnia;
  • Meble, kolory, pokoje;
  • Okoliczniki czasu np.: montags, am Morgen, in der Nacht;
  • Przebieg dnia;
  • Czas wolny.

4.   Komunikacja:

  • Wyrażanie zadowolenia, niechęci, opinii na temat danego przedmiotu, ustalanie terminów;
  • Pytania i odpowiedzi typu: Wann hast du Mathe?, Ich habe Mathe am Donnerstag;
  • Prośby i polecenia;
  • Formuły grzecznościowe typu: Wie bitte?, Darf ich?;
  • Pytanie o godzinę, podawanie godziny;
  • Zwroty używane na lekcji niemieckiego typu: Wiederhole!, Ich verstehe nicht!

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Zagadnienia z klasy 4 i 5.
2.   Gramatyka:

  • Czas przeszły Perfekt czasowników powszechnie stosowanych;
  • Czas przeszły Präteritum czasowników haben i sein;
  • Czasowniki modalne: müssen, dürfen, wollen, können, mögen;
  • Tryb rozkazujący;
  • Przyimki z Celownikiem: bei, zu, mit;
  • Przysłówki zaimkowe: womit, damit, wobei;
  • Zaimki pytające: wann?, wohin?, wo?;
  • Podawanie dat typu: w roku 1998.

3.   Leksyka:

  • Miejsca pobytu na wakacjach;
  • Przedmioty i zjawiska z dalszego otoczenia (ulica, kino, sklep);
  • Owoce i warzywa;
  • Znaki drogowe;
  • Środki lokomocji;
  • Czas wolny;
  • Wygląd zewnętrzny osoby;
  • Cechy charakteru;
  • Pogoda.

4.   Komunikacja:

  • Określanie drogi i kierunku, miejsca pobytu;
  • Opis czynności odbywających się w przeszłości;
  • Zakaz, przyzwolenie;
  • Prośba i przyzwolenie;
  • Określanie czasu i miejsca spotkań.

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   Zagadnienia z klasy 4, 5, 6.
2.   Gramatyka:

  • Czasowniki nieregularne, modalne, zwrotne oraz rozdzielnie złożone;
  • Stopniowanie przymiotników;
  • Liczba mnoga rzeczownika;
  • Przyimki z Biernikiem;
  • Przyimki z Celownikiem i Biernikiem;
  • Spójniki weil, dass;
  • Czas przeszły Perfekt czasowników powszechnie stosowanych;
  • Tryb rozkazujący;
  • Zaimek osobowy w Bierniku.

3.   Leksyka:

  • Zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca;
  • Nazwy kierunków świata;
  • Podróże i czas wolny;
  • Cechy osobowe zewnętrzne i wewnętrzne;
  • Części ciała;
  • Nazwy dyscyplin sportowych;
  • Urodziny;
  • Podróże;
  • Święta;
  • Przepisy kulinarne, potrawy, smaki, opakowania.

4.   Komunikacja:

  • Opis czynności i sytuacji;
  • Wyrażanie opinii wobec rozmówcy i tematu rozmowy;
  • Orientacja w mieście;
  • Porównanie cech osób, przedmiotów i miejsc;
  • Wyrażanie zamiarów i planów.
  • Restauracja.

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   Zagadnienia z klasy 4, 5, 6, 7.
2.   Gramatyka:

  • Przyimki z Celownikiem;
  • Zaimek osobowy, dzierżawczy w Celowniku i Bierniku;
  • Odmiana przymiotnika po rodzajniku określonym i nieokreślonym;
  • Rekcja czasownika;
  • Szyk wyrazów po spójnikach także dwuczłonowych;
  • Czas Präteritum czasowników najczęściej stosowanych oraz czasowników modalnych;
  • Czas Perfekt oraz szyk wyrazów w zdaniu po spójnikach typu: dass, weil, damit, wenn.

3.   Leksyka:

  • Słownictwo związane z wypoczynkiem;
  • Słownictwo związane z opisem drogi, kierunku jazdy;
  • Święta;
  • Media, literatura, film;
  • Hotel, sklep, poczta, restauracja.

4.   Komunikacja:

  • Przytaczanie czyjegoś zdania, opinii: Die Mutter sagt/ meint/ findet, Er sagt, dass...;
  • Zgadzanie, nie zgadzanie się;
  • Prowadzenie rozmowy, rozpoczynanie i wprowadzenie tematu;
  • Postawy i relacje międzyludzkie, fascynacja, niechęć, pokrewieństwo.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   Gramatyka:

  • Czas teraźniejszy czasowników regularnych oraz czasowników nieregularnych sein, mögen, fahren, lesen, treffen, arbeiten, tanzen itp.;
  • Zaimek dzierżawczy mein/e, dein/e, Ihr/e, ihr/e, sein/e, unser/e, euer/eure w mianowniku;
  • Zaimki osobowe;
  • Forma grzecznościowa Sie;
  • Przeczenie nein i nicht;
  • Zdania oznajmujące i pytające;
  • Liczebniki 0-1000;
  • Spójnik und, aber;
  • Tworzenie nazw zawodów kobiet z końcówką -in.

2.   Leksyka:

  • Dane osobowe;
  • Nazwy krajów, języków;
  • Czynności dnia codziennego;
  • Zajęcia sportowe;
  • Pory dnia;
  • Opis osoby, wygląd i cechy charakteru;
  • Członkowie rodziny;
  • Zawody.

3.   Komunikacja:

  • Powitania, pożegnania;
  • Przedstawianie siebie i innych osób;
  • Udzielanie informacji na temat zainteresowań, form spędzania czasu wolnego;
  • Opisywanie samopoczucia.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Gramatyka:

  • Czas teraźniejszy czasowników regularnych oraz czasowników nieregularnych sein, mögen, haben, fahren, lesen, treffen, arbeiten, tanzen itp.;
  • Zaimek dzierżawczy mein/e, dein/e, Ihr/e, ihr/e, sein/e, unser/e, euer/eure w mianowniku;
  • Zaimki osobowe;
  • Forma grzecznościowa Sie;
  • Przeczenie nein, nicht i kein/e;
  • Zdania oznajmujące i pytające;
  • Liczebniki 0-1000;
  • Spójnik und, aber;
  • Tworzenie nazw zawodów kobiet z końcówką –in;
  • Liczna mnoga rzeczowników;
  • Użycie rodzajnika określonego i nieokreślonego.

2.   Leksyka:

  • Dane osobowe;
  • Nazwy krajów, języków;
  • Czynności dnia codziennego, zajęcia sportowe;
  • Pory dnia;
  • Opis osoby, wygląd i cechy charakteru;
  • Członkowie rodziny, zawody;
  • Nazwy przedmiotów i przyborów szkolnych;
  • Przymiotniki określające przybory szkolne.

3.   Komunikacja:

  • Powitania, pożegnania;
  • Podawanie narodowości;
  • Przedstawianie siebie i innych osób;
  • Udzielanie informacji na temat zainteresowań, form spędzania czasu wolnego;
  • Pytanie o samopoczucie i odpowiedzi na te pytania;
  • Opowiadanie o planie lekcji; wyrażanie niechęci do wykonywanych czynności.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Zagadnienia z klasy 1.
2.   Gramatyka:

  • Odmiana czasowników regularnych, nieregularnych, modalnych, rozdzielnie złożonych i zwrotnych w czasie Präsens i Perfekt;
  • Tryb rozkazujący;
  • Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie;
  • Przyimki miejsca;
  • Stopniowanie przymiotników i przysłówków;
  • Odmiana rzeczowników, zaimków dzierżawczych, rodzajników określonych i nieokreślonych i przeczenia kein/e;
  • Odmiana zaimków osobowych.

3.   Leksyka:

  • Nazwy pomieszczeń, mebli, sprzętów domowych;
  • Nazwy środków lokomocji;
  • Nazwy zjawisk atmosferycznych, pór roku, miesięcy, świąt.

4.   Komunikacja:

  • Opis drogi;
  • Opis mieszkania, domu, miejsca zamieszkania;
  • Określanie położenia;
  • Wynajem mieszkania i negocjowanie;
  • Idealny dzień, święta;
  • Problemy w rodzinie;
  • Plan lekcji;
  • Wyrażanie opinii.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Zagadnienia z klasy 1, 2.
2.   Gramatyka:

  • Forma trybu przypuszczającego würde;
  • Zaimek dzierżawczy w II, III i IV przypadku;
  • Rekcja czasownika i przymiotnika;
  • Zaimki wskazujące;
  • Zdanie względne;
  • Czas przyszły Futur I;
  • Spójniki zdania podrzędnie złożonego;
  • Konjunktiv I i II.

3.   Leksyka:

  • Moda;
  • Problemy młodzieży;
  • Film, kino, teatr, opera;
  • Święta i uroczystości;
  • Rozmowa telefoniczna;
  • Podróż w kosmos.

4.   Komunikacja:

  • Wyrażanie zdziwienia, zaskoczenia, satysfakcji, rozczarowania;
  • Zgadzanie, nie zgadzanie się: Das stimmt nicht., Ich kann deine Meinung nicht teilen., Ich bin anderer Meinung.;
  • Wyrażanie skarg, żalów, życzeń;
  • Wymiana poglądów.