polski


Szkoła Podstawowa: KLASA 4

1.   Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

  • Pytania do tekstu.
  • Wiedza o literaturze:
     - baśń, legenda
     - cechy wiersza: rym, rytm, wers, strofa
     - epitet, ożywienie
     - fikcja literacka
     - autor, narrator, bohater, czas i miejsce zdarzeń
     - wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne
  • Literatura:
     - baśnie H. Ch. Andersena („Calineczka”, „Brzydkie kaczątko”, „Królowa śniegu”)
     - legendy warszawskie, krakowskie

2.   Nauka o języku:

  • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące
  • komunikat, nadawca, odbiorca
  • rzeczownik – rodzaj, liczba, przypadek
  • przymiotnik – rodzaj (w l. poj. i mnogiej), liczba, przypadek
  • alfabet, głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba, przenoszenie wyrazu
  • wyraz bliskoznaczny
  • akapit, notatka, życzenia, pozdrowienia, list prywatny, opis
  • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h
  • wielka i mała litera
  • znaki interpunkcyjne, cudzysłów
  • stosowanie zasad poprawności językowej

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

  • Pytania do tekstu.
  • Wiedza o literaturze:
     - zakres klasy IV
     - gatunki literackie: baśń, opowiadanie, legenda (cechy)
     - podmiot liryczny
     - piosenka, refren
     - porównanie, przenośnia (metafora)
  • Literatura:
     - A. Mickiewicz „Przyjaciele”

2.   Nauka o języku:

  • zakres klasy IV
  • zdanie, równoważnik zdania
  • zdanie pojedyncze i złożone
  • przysłówek, przyimek, wyrażenie przyimkowe, spójnik
  • rzeczowniki własne i pospolite
  • rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej i tylko w liczbie mnogiej
  • czasownik – osoby, liczby, czasy, rodzaje, tryby
  • forma osobowa i nieosobowa czasownika; formy zakończone na -no i -to, konstrukcje czasownika ze słowem się, bezokolicznik
  • podmiot, orzeczenie; grupa podmiotu i grupa orzeczenia
  • spółgłoski miękkie i twarde
  • wyrazy neutralne, zdrobnienia i zgrubienia, antonimy
  • formy wypowiedzi: opowiadanie, zaproszenie, podziękowanie, sprawozdanie, ogłoszenie
  • pisownia nie z różnymi częściami mowy, pisownia cząstki by

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

  • Pytania do tekstu.
  • Wiedza o literaturze:
     - zakres klasy V
     - gatunki literackie: powieść - świat przedstawiony utworu, mit, nowela (cechy)
     - pytanie retoryczne
     - rymy dokładne i niedokładne
     - anafora, uosobienie, kontrast
     - dialog, monolog
     - narracja pierwszoosobowa, trzecioosobowa
  • Literatura:
     - mity greckie (o powstaniu świata, Rea i Kronos, greccy bogowie, Demeter i Kora, Dedal i Ikar, Syzyf, Herakles, Tezeusz i Ariadna)

2.   Nauka o języku:

  • zakres klasy V
  • temat i końcówka, oboczności
  • rzeczowniki o nieregularnej odmianie, rzeczowniki nieodmieniające się
  • stopniowanie przymiotnika i przysłówka
  • liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe – odmiana, zapis dat
  • czasowniki dokonane i niedokonane
  • strona czynna i bierna czasownika
  • przydawka, dopełnienie, okolicznik
  • związki wyrazowe: główny i poboczne
  • rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, rdzeń

Szkoła podstawowa: KLASA 7

1.   Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

  • Pytania do tekstu.
  • Wiedza o literaturze:
     - zakres klasy VI
     - gatunki literackie: bajka (morał, alegoria), przypowieść, powieść (rodzaje, świat przedstawiony)
     - symbol, apostrofa, wyrazy dźwiękonaśladowcze, powtórzenie
     - rodzaj literacki: dramat
     - Adam Mickiewicz – ogólnie o twórczości
     - Juliusz Słowacki – ogólnie o twórczości
     - romantyzm – ogólnie o epoce
  • Literatura:
     - J. Słowacki „Balladyna”

2.   Nauka o języku:

  • zakres klasy VI
  • zdania współrzędnie złożone - typy
  • zaimek (podział, odmiana), partykuła, wykrzyknik
  • podmiot – rodzaje podmiotu
  • zdania bezpodmiotowe
  • orzeczenie czasownikowe i imienne
  • związki wyrazów (zgody, rządu, przynależności)
  • głoski ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne
  • upodobnienia i uproszczenia fonetyczne
  • akcent wyrazowy

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

  • Pytania do tekstu.
  • Wiedza o literaturze:
     - zakres klasy VII
     - rodzaje literackie: epika, liryka
     - gatunki: komedia, tragedia, fraszka, pieśń, sonet, ballada
     - środki stylistyczne: eufemizm
     - inwokacja
     - gatunki dziennikarskie
  • Literatura:
     - J. Kochanowski „Treny” (Tren I, V, VII, VIII)

2.   Nauka o języku:

  • zakres klasy VII
  • imiesłowy, imiesłowowy równoważnik zdania
  • zdania podrzędnie złożone – typy
  • mowa zależna i niezależna
  • budowa słowotwórcza wyrazu; wyraz podstawowy i pochodny
  • skróty i skrótowce
  • odmiany polszczyzny (oficjalna i nieoficjalna)
  • polszczyzna ogólna
  • dialekt, gwara, język środowiskowy
  • język literacki i potoczny
  • etyka słowa
  • norma wzorcowa i użytkowa

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2.   Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole
  • antyk, filozofowie greccy
  • bohaterowie mitów greckich
  • cechy eposu
  • topos
  • teatr i dramat starożytny, kompozycja tragedii greckiej, budowa teatru, pojęcia kluczowe: ironia tragiczna, wina tragiczna, hybris, fatum, katharsis; „Antygona” Sofoklesa
  • twórczość Horacego, „Exegi monumentum”

3.   Kształcenie językowe:

  • typy znaków
  • funkcje wypowiedzi (informatywna, ekspresywna, impresywna, poetycka, metajęzykowa, fatyczna)
  • frazeologizmy (mitologiczne)
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2.   Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole
  • filozofia starożytna, szkoły filozoficzne
  • bohaterowie mitów greckich, archetypy, toposy
  • epos, cechy eposu, „Iliada” Homera – fabuła, kompozycja, bohaterowie
  • teatr i dramat starożytny, kompozycja tragedii greckiej, budowa teatru, pojęcia kluczowe: ironia tragiczna, wina tragiczna, hybris, fatum, katharsis;

3.   Kształcenie językowe:

  • akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi - (informatywna, ekspresywna, impresywna (perswazja/manipulacja), poetycka, metajęzykowa, fatyczna
  • związki frazeologiczne
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2.   Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole
  • oświecenie – filozofia, Ignacy Krasicki – bajki (cechy bajki, tematyka)
  • „Cierpienia młodego Wertera”, werteryzm
  • romantyzm - idee, tendencje artystyczne
  • Adam Mickiewicz – „Romantyczność”, „Sonety krymskie” (sonet, orientalizm)

3.   Kształcenie językowe:

  • akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi - informatywna, ekspresywna, impresywna (perswazja/manipulacja), poetycka, metajęzykowa, fatyczna
  • stylizacje językowe
  • style użytkowe języka
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2.   Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole
  • „Wesele” S. Wyspiańskiego – bohaterowie, symbole, problematyka
  • „Ludzie bezdomni” S. Żeromskiego – świat przedstawiony, problematyka, bohater
  • symbolizm, ekspresjonizm, naturalizm, impresjonizm

3.   Kształcenie językowe:

  • funkcje wypowiedzi (informatywna, ekspresywna, impresywna, poetycka, metajęzykowa, fatyczna)
  • stylizacje językowe
  • style użytkowe języka
  • poprawność i norma językowa, typy błędów
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji