Szkoła podstawowa: KLASA 4
1. Zakres treści programowych z I etapu kształcenia.
2. Sposoby poznawania przyrody:
- sposoby poznawania przyrody, różnice między eksperymentem doświadczeniem a obserwacją;
- nazwy przyrządów stosowanych w poznawaniu przyrody i ich przeznaczenie (lupa, kompas, taśma miernicza);
- przykłady wykorzystania zmysłów do prowadzenia obserwacji przyrodniczych;
- zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji i doświadczeń przyrodniczych;
- źródła wiedzy o przyrodzie.
3. Orientacja w terenie:
- kierunki główne na widnokręgu;
- kompas;
- legenda planu i mapy;
- zależność między wysokością Słońca a długością i kierunkiem cienia.
4. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody:
- składniki pogody (temperatura powietrza, zachmurzenie, opady i osady atmosferyczne, ciśnienie atmosferyczne, kierunek wiatru);
- nazwy przyrządów służących do ich pomiaru, jednostki pomiaru;
- przykłady opadów i osadów atmosferycznych oraz ich stan skupienia;
- przykłady zastosowania termometru w różnych sytuacjach życia codziennego;
- zjawiska pogodowe: burza, tęcza, deszcze nawalne, huragan, zawieja śnieżna i ich następstwa oraz zasady bezpiecznego zachowania się;
- cechy pogody w różnych porach roku.
5. W teście mogą pojawić się pytania z wiedzy zawartej w programach telewizyjnych dokumentalnych, przyrodniczych, ekologicznych, dostosowane do umiejętności ucznia. Testy mogą mieć charakter wieloprzedmiotowy i mogą być powiązane z innymi przedmiotami takimi jak historia, matematyka, technika i inne.