wiosna geografia


Zgłoszenia na olimpiadę Olimpus Sesja zimowa kończą się za:
dni godzin minut sekund

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV.
2.   Geografia jako nauka:

  • przedmiot badań geografii,
  • źródła informacji geograficznej,
  • elementy środowiska geograficznego.

3.   Polska na mapie:

  • mapa i skala - elementy mapy, znaki kartograficzne, skala i jej rodzaje,
  • odległości na mapie i w terenie,
  • ukształtowanie powierzchni na mapach,
  • wysokość bezwzględna i względna,
  • rodzaje map,
  • orientowanie mapy,
  • plan miasta.

4.   Krajobrazy w Polsce:

  • pasy rzeźby terenu w Polsce,
  • Wybrzeże Słowińskie - krajobraz nadmorski, jego elementy oraz cechy,
  • Słowiński Park Narodowy,
  • Morze Bałtyckie - jako region turystyczny i gospodarczy,
  • Pojezierze Mazurskie - położenie, elementy i cechy krajobrazu,
  • Wyżyna Śląska - położenie, cechy i przemysł,
  • atrakcje turystyczne Wyżyny Śląskiej,
  • Wyżyna Lubelska - cechy i położenie na mapie,
  • rolnictwo Wyżyny Lubelskiej - główne uprawy,
  • dziedzictwo kulturowe Wyżyny Lubelskiej,
  • Wyżyna Krakowsko-Częstochowska - cechy krajobrazu krasowego,
  • Szlak Orlich Gniazd,
  • Tatry - cechy krajobrazy wysokogórskiego.

5.   Lądy i oceany:

  • położenie kontynentów i oceanów na mapie świata,
  • podróże i odkrycia geograficzne,
  • pogoda a klimat,
  • strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe.

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV oraz geografii w klasie V.
2.   Współrzędne geograficzne:

  • cechy południków i równoleżników,
  • współrzędne geograficzne - długość i szerokość geograficzna,
  • podział półkuli na północną, południową, wschodnią i zachodnią,
  • do czego służy odbiornik GPS.

3.   Ziemia w Układzie Słonecznym:

  • budowa Układu Słonecznego,
  • ciała niebieskie,
  • ruch obrotowy i obiegowy Ziemi,
  • astronomiczne pory roku,
  • dzień polarny, noc polarna,
  • strefy oświetlenia Ziemi i ich granice,
  • oświetlenie Ziemi a klimat.

4.   Środowisko przyrodnicze i ludność Europy:

  • położenie i ukształtowanie powierzchni Europy,
  • Islandia - położenie geograficzne,
  • elementy krajobrazu Islandii,
  • obszary występowania wulkanów i trzęsień ziemi,
  • zróżnicowanie klimatyczne Europy,
  • podział polityczny Europy,
  • rola Unii Europejskiej w przemianach gospodarczych Europy,
  • rozmieszczenie ludności w Europie,
  • migracje - przyczyny i skutki,
  • największe miasta Europy - Paryż i Londyn - podobieństwa i różnice.

5.   Gospodarka Europy:

  • rolnictwo Danii i Węgier,
  • Francja - kraj przemysłu i turystyki,
  • odnawialne i nieodnawialne źródła energii w Europie,
  • kraje śródziemnomorskie - turystyka i gospodarka.

Szkoła podstawowa: KLASA 7

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI.
2.   Rolnictwo i przemysł Polski (w tym gospodarka morska).
3.   Zmiany w polskim przemyśle po 1989 roku.
4.   Energetyka.
5.   Cechy środowiska przyrodniczego Polski.
6.   Krainy geograficzne Polski.

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII.
2.   Australia i Oceania (środowisko przyrodnicze, ludność, gospodarka).
3.   Środowisko przyrodnicze Australii w powiązaniu z cechami środowiska przyrodniczego innych kontynentów.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej.
2.   Pedosfera.
3.   Biosfera.
4.   Procesy fizyczne na Ziemi - elementy powtórzenia.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej i 1 klasie liceum.
2.   Wpływ człowieka na środowisko.
3.   Relacje środowiska geograficznego w skali globalnej (elementy powtórzenia).