wiosna geografia


Zgłoszenia na olimpiadę Olimpus Sesja zimowa kończą się za:
dni godzin minut sekund

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   Treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV.
2.   Geografia jako nauka:

  • źródła wiedzy o geografii;
  • czym zajmuje się geografia;

3.   Mapa Polski:

  • mapa i skala;
  • odległości na mapie i w terenie;
  • ukształtowanie powierzchni terenu - kolory na mapie;
  • posługiwanie się mapą i planem miasta;

4.   Krajobrazy Polski:

  • Wybrzeże Słowińskie - cechy terenu i atrakcje turystyczne;
  • Pojezierze Mazurskie - cechy terenu i atrakcje turystyczne;
  • Nizina Mazowiecka - cechy terenu i atrakcje turystyczne;
  • Słowiński Park Narodowy;
  • Kampinoski Park Narodowy;
  • Warszawa i cechy krajobrazu wielkomiejskiego;
  • atrakcje turystyczne w stolicy;
  • Wyżyna Śląska - cechy terenu i przemysł;
  • Wyżyna Lubelska - cechy terenów rolniczych;
  • Wyżyna Krakowsko-Częstochowska - cechy krajobrazu krasowego;
  • Szlak Orlich Gniazd;
  • Tatry - cechy krajobrazy wysokogórskiego;

5.   Lądy i oceany:

  • położenie kontynentów i oceanów na mapie świata;
  • podróże i odkrycia geograficzne;
  • pogoda a klimat;
  • strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe;

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV oraz geografii w klasie V.
2.   Współrzędne geograficzne:

  • czym są współrzędne na mapie i jak je czytać;

3.   Ziemia w Układzie Słonecznym:

  • planety i ich nazwy;
  • ciała niebieskie w Układzie Słonecznym;
  • ruch obrotowy i obiegowy Ziemi;
  • strefy oświetlenia Ziemi;

4.   Przyroda i ludność Europy:

  • położenie i granice kontynentu europejskiego;
  • gorące źródła, wulkany na Islandii;
  • czynniki kształtujące klimat Europy;
  • roślinność Europy;
  • podział polityczny Europy;
  • rozmieszczenie ludności w Europie;
  • krajobraz wielkomiejski na przykładzie Londynu i Paryża;
  • rolnictwo Danii i Węgier;
  • Francja - kraj przemysłu i turystyki;
  • odnawialne i nieodnawialne źródła energii w Europie;
  • kraje śródziemnomorskie - turystyka i gospodarka;
  • Niemcy, Czechy i Słowacja - sąsiedzi Polski, przemysł i turystyka;

Szkoła podstawowa: KLASA 7

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI.
2.   Przemysł Polski.
3.   Usługi w Polsce.

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII.
2.   Ameryka.
3.   Australia.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej.
2.   Litosfera; procesy zewnętrzne.
3.   Pedosfera i biosfera.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja gimnazjum)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w gimnazjum.
2.   Wyżywienie na świecie.
3.   Globalizacja.
4.   Współpraca międzynarodowa i organizacje międzynarodowe.
5.   Konflikty zbrojne.
6.   Terroryzm.