zima geografia

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV.
2.   Mapa Polski:

  • mapa i skala - elementy mapy, znaki kartograficzne, skala i jej rodzaje,
  • odległości na mapie i w terenie,
  • ukształtowanie powierzchni na mapach,
  • wysokość bezwzględna i względna,
  • rodzaje map,
  • orientowanie mapy,
  • plan miasta.

3.   Krajobrazy w Polsce:

  • cechy krajobrazu nadmorskiego (Pobrzeże Słowińskie),
  • cechy krajobrazu pojeziernego (Pojezierze Mazurskie),
  • cechy krajobrazu nizinnego (Nizina Mazowiecka),
  • cechy krajobrazu wielkomiejskiego (Warszawa),
  • cechy krajobrazu miejsko-przemysłowego (Wyżyna Śląska),
  • cechy krajobrazu rolniczego (Wyżyna Lubelska),
  • cechy krajobrazu wyżynnego (Wyżyna Krakowsko-Częstochowska),
  • cechy krajobrazu wysokogórskiego (Tatry).

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV oraz geografii w klasie V.
2.   Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno-geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa:

  • pojęcia szerokości i długości geograficznej,
  • odczytywanie położenia matematyczno-geograficznego punktów na globusie i na mapie,
  • wyznaczanie położenia matematyczno-geograficznego punktów i obszarów na mapach w różnych skalach,
  • wpływ rozciągłości południkowej i równoleżnikowej na zróżnicowanie krajobrazowe oraz warunki życia i gospodarowania człowieka.

3.   Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów Ziemi:

  • budowa Układu Słonecznego,
  • ciała niebieskie,
  • miejsca wschodu i zachodu Słońca,
  • charakterystyka ruchu obrotowego Ziemi,
  • zmiany oświetlenia Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku,
  • związek między ruchem obiegowym Ziemi a strefami jej oświetlenia oraz strefowym zróżnicowaniem klimatu i krajobrazów na Ziemi.

4.   Środowisko przyrodnicze i ludność Europy:

  • położenie i granice kontynentu,
  • podział Europy na regiony,
  • państwa europejskie i ich stolice,
  • główne cechy środowiska przyrodniczego Europy,
  • zjawiska występujące na granicach płyt litosfery - Islandia,
  • starzenie się i zróżnicowanie społeczeństw (przyczyny i skutki),
  • największe europejskie metropolie (Londyn, Paryż).

5.   Gospodarka Europy:

  • rolnictwo w Europie Zachodniej (Węgry, Dania),
  • przemysł i usługi we Francji.

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI.
2.   Położenie Polski i jego skutki.
3.   Środowisko przyrodnicze Polski.
4.   Krainy geograficzne Polski.

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII.
2
.   Afryka.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej.
2
.   Atmosfera.
3.   Hydrosfera.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I klasie liceum.
2
.   Ludność i osadnictwo.
3.   Sektory gospodarki.
4.   Globalizacja.
5.   Rolnictwo, leśnictwo, rybactwo.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I i II klasie liceum.
2
.   Ludność i urbanizacja w Polsce.