zima angielski


Szkoła Podstawowa: KLASA 4

1.   Materiał gramatyczny:

  • zaimki wskazujące (this/that; these/those);
  • liczba mnoga rzeczowników;
  • konstrukcja there is / there are;
  • zaimki osobowe w funkcji podmiotu i dopełnienia;
  • forma dzierżawcza rzeczownika; przymiotniki dzierżawcze;
  • czasownik: to be; to have/have got; can;
  • liczebniki główne;
  • czas Present Simple i Present continuous; zdania oznajmujące, pytające i przeczące;
  • przyimki miejsca;
  • przyimki czasu;
  • zaimki pytające;
  • rodzajnik a/an;

2.   Słownictwo:

  • dom; szkoła (np. przybory szkolne, meble, sprzęt szkolny i domowy, pomieszczenia, zabawki);
  • relacje w rodzinie: ja i moja najbliższa rodzina;
  • czas wolny - zainteresowania;
  • popularne zwierzęta domowe i dzikie;
  • podstawowe informacje o wyglądzie człowieka;
  • pory dnia; dni tygodnia, nazwy miesięcy; pory roku;
  • owoce i warzywa, tradycyjne posiłki;
  • podstawowe przymiotniki; przymiotniki o znaczeniu przeciwnym;
  • praca ludzi; zawody;
  • wyrażanie czasu - zegar;
  • podstawowe informacje osobiste;
  • kraje i narodowości;
  • informacje o pogodzie;

3.   Komunikacja:

  • powitania, pożegnania;
  • przedstawianie siebie i innych osób (imię, nazwisko, wiek);
  • prośby i podziękowania, zwroty grzecznościowe;
  • pytanie i informowanie o umiejętnościach;
  • pytania i informacje o wieku i miejscu zamieszkania;
  • pytania o czas;
  • pytania i informacje dotyczące narodowości i kraju pochodzenia;

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   Materiał gramatyczny:

  • zagadnienia dla klasy 4;
  • nieregularna liczba mnoga rzeczowników;
  • przedimek określony i niekreślony;
  • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne;
  • zaimki nieokreślone: some, every, any, no;
  • stopniowanie przymiotników;
  • liczebniki porządkowe;
  • zaimki dzierżawcze;
  • pytania z: How much?; How many?;
  • czas: Past simple oraz wyrażenie used to;
  • przysłówki częstotliwości i ich pozycja w zdaniu;
  • spójniki: and, but, because, so, or;

2.   Słownictwo:

  • zagadnienia dla klasy 4;
  • ubrania;
  • mój pokój, mieszkanie i dom;
  • moje hobby i zainteresowania;
  • części ciała ludzi i zwierząt;
  • pieniądze brytyjskie i amerykańskie, ceny;
  • codzienne czynności i obowiązki domowe;
  • jedzenie i napoje, zdrowa żywność, nazwy posiłków i dań, przybory kuchenne;
  • w mieście i na wsi;
  • formułowanie daty;
  • wygląd człowieka, przymiotniki opisujące wygląd;

3.   Komunikacja:

  • zagadnienia dla klasy 4;
  • pytanie o cenę i informacja o cenie;
  • prośby o pozwolenie, akceptacja i odmowa;
  • opis wyglądu człowieka i przedstawianie opinii o nim;
  • opis zwierząt;
  • wyrażanie życzeń;

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Materiał gramatyczny:

  • zagadnienie dla klasy 4 i 5;
  • określniki: much, many, a few, a little, a lot of, enough;
  • czasowniki modalne: can; must; should, would, shall, oraz have to i be able to;
  • czasy: Past simple (czasowniki regularne i nieregularne, used to), Future simple i „to be going to”;
  • stopniowanie przymiotników; porównania z „as ... as”;
  • tworzenie przysłówków, miejsce przysłówka w zdaniu; stopniowanie przysłówków;
  • zaimki zwrotne;
  • zwroty would like, be allowed to;

2.   Słownictwo:

  • zagadnienie dla klasy 4 i 5;
  • zagadnienia z życia codziennego;
  • spędzanie wolnego czasu;
  • nazwy przedmiotów szkolnych, szkoła w Wielkiej Brytanii;
  • zagadnienia pracy człowieka; praca i pieniądze;
  • świat, państwa, narody, narodowości, elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych;
  • środki transportu, podróże i turystyka;
  • żywność, przygotowanie posiłków i dań; w restauracji;
  • sport, wydarzenia sportowe, sławni sportowcy;

3.   Komunikacja:

  • zagadnienie dla klasy 4 i 5;
  • zwroty grzecznościowe, sytuacje z życia codziennego;
  • sugestie, prośby i propozycje;
  • prośba o pozwolenie;
  • jak docieramy do szkoły i miejsc różnych zajęć;
  • zapraszanie i formułowanie propozycji;
  • kupowanie (np. biletu, ubioru);
  • formułowanie opinii i oceny;
  • wyrażanie obowiązku i zakazu;

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   Materiał gramatyczny:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6;
  • stosowanie przedimków określonych i nieokreślonych;
  • czasowniki modalne: may; might, could;
  • czasy: Past continuous oraz Present perfect simple;
  • różne sposoby wyrażania przyszłości;
  • zaimki nieokreślone: some, every, any, no i ich złożenia;
  • podstawowe „phrasal verbs”;
  • I tryb warunkowy;
  • zdania czasowe;

2.   Słownictwo:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6;
  • zakupy i usługi, sklepy w krajach anglosaskich;
  • przygotowanie potraw i posiłków, przepisy kulinarne;
  • nazwy geograficzne;
  • mój komputer i smartfon;
  • pogoda i klimat;
  • zdrowie i problemy zdrowotne, postępowanie w czasie choroby; zdrowy tryb życia;
  • osobowość i charakter człowieka;
  • znaki drogowe;
  • materiały, z których wykonane są przedmioty codziennego użytku;

3.   Komunikacja:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6;
  • oferowanie pomocy i podziękowanie za nią;
  • u lekarza; informacja o dolegliwościach;
  • reakcje emocjonalne;
  • sytuacje z życia codziennego (również język potoczny);
  • pytanie o drogę i informacja jak dotrzeć do poszukiwanego miejsca;
  • wyrażanie preferencji i upodobań;

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   Materiał gramatyczny:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7;
  • zaimki względne (who, which, that, whom, whose), przysłówek względny where, zdania przydawkowe;
  • czas: Present perfect continuous; past perfect;
  • czasowniki, po których stosowana jest forma gerund, infinitive lub bare infinitive;
  • strona bierna;
  • konstrukcja have something done;
  • question Tags;
  • definiujące zdania względne, zaimki względne;
  • określniki ilościowe: (a) few / (a) little, a lot of, lots of;
  • zdania warunkowe II i III typu;
  • czasownik, rzeczownik i przymiotnik z przyimkiem;
  • phrasal verbs rozdzielne i nierozdzielne;
  • so / such, too / enough;

2.   Słownictwo:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7;
  • podróżowanie i turystyka, wakacje, atrakcje turystyczne krajów anglojęzycznych;
  • dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła;
  • instrumenty muzyczne, typy muzyki i muzycy;
  • świat przyrody i środowisko naturalne, krajobrazy, klęski żywiołowe;
  • klasyfikacja zwierząt i części ich ciała, zwierzęta zagrożone wyginięciem;
  • ochrona środowiska i zagrożenia dla środowiska;
  • życie rodzinne i towarzyskie;
  • nauka i technika, odkrycia i wynalazki, technologie informacyjne;
  • sport, obiekty sportowe, imprezy sportowe, sprzęt sportowy;

3.   Komunikacja:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7;
  • udzielanie rad, prośba o radę;
  • obowiązek i konieczność;
  • wyrażanie przyzwolenia i zakazu;
  • wyrażanie chęci i życzenia;
  • składanie propozycji i sugerowanie rozwiązań;
  • znaki i tablice informacyjne;

 

UWAGA!
1. Testy dla Liceum Ogólnokształcącego składają się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
2. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej, gimnazjum lub poprzedniej klasie liceum ogólnokształcącego i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
3. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   Gramatyka:

  • czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, ‘used to’, Past Perfect);
  • tryb rozkazujący;
  • zdania z dopełnieniami;
  • konstrukcje czasownikowe np.: like / hate+ gerund; would like/ would rather+ bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
  • konstrukcje z too / enough, so/ such (a);
  • zdania warunkowe typu 0, 1 i 2;
  • question tags;
  • strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
  • czasowniki złożone (phrasal verbs);
  • mowa zależna -zdania twierdzące i przeczące;
  • czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.;
  • rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
  • przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
  • zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
  • przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników;
  • przyimki;
  • liczebniki (główne i porządkowe);

2.   Słownictwo:

  • życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
  • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe - w tym diety, lokale gastronomiczne);
  • zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja);
  • podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny);

3.   Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
  • podejmowanie spontanicznych decyzji;
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Gramatyka:

  • czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, ‘used to’, Past Perfect);
  • tryb rozkazujący;
  • zdania z dopełnieniami;
  • konstrukcje czasownikowe np.: like / hate+ gerund; would like/ would rather+ bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
  • konstrukcje z too / enough, so/ such (a);
  • zdania warunkowe typu 0, 1 i 2;
  • question tags;
  • strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
  • czasowniki złożone (phrasal verbs);
  • mowa zależna -zdania twierdzące i przeczące;
  • czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.;
  • rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
  • przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
  • zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
  • przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników;
  • przyimki;
  • liczebniki (główne i porządkowe);

2.   Słownictwo:

  • życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
  • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
  • zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama);
  • podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie);

3.   Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
  • podejmowanie spontanicznych decyzji;
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji ; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Gramatyka:

  • czas Future Perfect;
  • zdania warunkowe typu 3;
  • strona bierna w czasach przyszłych i z czasownikami modalnymi;
  • mowa zależna - polecenia i zakazy, zdania pytające;
  • czasowniki modalne takie jak ought to, dare, need(n’t);
  • rzeczowniki abstrakcyjne, tworzenie rzeczowników od innych części mowy;
  • konstrukcja typu ‘the sooner the better /more and more;
  • przymiotniki dzierżawcze, złożone (fair-haired), miejsce przymiotników w zdaniu, przymiotniki po czasownikach postrzegania, przymiotniki w funkcji rzeczownika (the rich);
  • pytania z przyimkiem na końcu;
  • forma causative czasowników have / get (have something done);
  • zdania przydawkowe definiujace i wtrącone (defining and non-defining relative clauses);
  • wyrażenia z both ... and, either ... or ... , neither ... nor ... either ... or, itp.;
  • pytania pośrednie;
  • zdania podrzędnie złożone;
  • zdania wykrzyknikowe;
  • określanie godziny, daty, miary, wagi;

2.   Słownictwo:

  • życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
  • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
  • zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama);
  • podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie);

3.   Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
  • podejmowanie spontanicznych decyzji;
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji ; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Gramatyka:

  • czasy Future Perfect Continuous, Past Perfect Continuous;
  • zdania warunkowe typu mieszanego;
  • strona bierna - wyrażenia typu: It is said/ She is said to be/have been; z czasownikami see, hear, make i help;
  • zdania wyrażające życzenie lub przypuszczenie z wyrażeniami typu I wish, I’d rather, I’d sooner, I’d prefer, You’d better, Suppose/supposing, If only, It’s high time, itp.;
  • zdania warunkowe typu mieszanego;
  • mowa zależna z czasownikami modalnymi i z rożnymi czasownikami wprowadzającymi, np. deny, accuse, suggest, itp.;
  • czasowniki modalne z bezokolicznikiem zwykłym, zwykłym ciągłym, perfektywnym, perfektywnym ciągłym;
  • zdania z podmiotem „it” i „there” w konstrukcjach typu ‘It’s no use...’, ‘There’s no point...’;
  • inwersja stylistyczna i inne formy emfatyczne;
  • tryb łączący np. z czasownikami suggest, insist, recommend, demand, po as if/as though;
  • przysłówki o dwóch znaczeniowo różniących się formach, np. hard-hardly, late -lately;
  • zaimki bezosobowe ‘you, one’;

2.   Słownictwo:

  • życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
  • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
  • zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama);
  • podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie);

3.   Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
  • podejmowanie spontanicznych decyzji;
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji ; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;