sesja zimowa

 


Szkoła Podstawowa: KLASA 4

1.   Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

  • Pytania do tekstu.
  • Wiedza o literaturze:
     - baśń, legenda, opowiadanie
     - cechy wiersza: rym, rytm, wers, strofa
     - epitet, ożywienie, porównanie
     - fikcja literacka
     - autor, narrator, bohater, czas i miejsce zdarzeń
     - osoba mówiąca (podmiot liryczny)
     - wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne
  • Literatura:
     - J. Brzechwa „Akademia pana Kleksa”

2.   Nauka o języku:

  • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące
  • komunikat, nadawca, odbiorca
  • rzeczownik - rodzaj, liczba, przypadek
  • przymiotnik - rodzaj (w l. poj. i mnogiej), liczba, przypadek
  • czasownik - czas, liczba, osoba, rodzaj (w l. poj. i mnogiej)
  • bezokolicznik
  • alfabet, głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba, przenoszenie wyrazu
  • wyraz bliskoznaczny
  • akapit, notatka, życzenia, pozdrowienia, list prywatny, opis
  • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera
  • znaki interpunkcyjne, cudzysłów
  • stosowanie zasad poprawności językowej

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

  • Pytania do tekstu.
  • Wiedza o literaturze:
     - zakres klasy IV
     - gatunki literackie: powieść (zdarzenie, wątek, fabuła)
     - podmiot liryczny
     - piosenka, refren, porównanie, przenośnia (metafora)
  • Literatura:
     - F. Molnár „Chłopcy z Placu Broni”

2.   Nauka o języku:

  • zakres klasy IV
  • zdanie, równoważnik zdania
  • zdanie pojedyncze i złożone
  • przysłówek, przyimek, wyrażenie przyimkowe, spójnik
  • rzeczowniki własne i pospolite
  • rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej i tylko w liczbie mnogiej
  • temat i końcówka, oboczności
  • czasownik - tryby
  • forma osobowa i nieosobowa czasownika; formy zakończone na -no i -to, konstrukcje ze słowem się
  • stopniowanie przymiotnika i przysłówka
  • liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe - odmiana, zapis dat
  • podmiot, orzeczenie; grupa podmiotu i grupa orzeczenia
  • spółgłoski miękkie i twarde
  • wyrazy neutralne, zdrobnienia i zgrubienia, antonimy
  • formy wypowiedzi: opowiadanie, zaproszenie, podziękowanie, sprawozdanie, ogłoszenie
  • pisownia nie z różnymi częściami mowy; pisownia cząstki by

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

  • Pytania do tekstu.
  • Wiedza o literaturze:
     - zakres klasy V
     - gatunki: powieść fantastycznonaukowa, detektywistyczna, mit, nowela, bajka, dziennik
     - narracja pierwszoosobowa i trzecioosobowa
     - punkt kulminacyjny, puenta, anafora, powtórzenie, apostrofa, kontrast, pytanie retoryczne,uosobienie
     - dialog, monolog
     - rym dokładny i niedokładny
  • Literatura:
     - mity: greckie (o powstaniu świata, Reja i Kronos, greccy bogowie, Demeter i Kora, Dedal i Ikar, Syzyf, Herakles, Tezeusz i Ariadna)
     - bajki I. Krasickiego („Kruk i lis”, „Malarze”, „Przyjaciele”, „Wilczki”)

2.   Nauka o języku:

  • zakres klasy V
  • rzeczowniki o nieregularnej odmianie i nieodmienne
  • zaimek (podział, odmiana),
  • partykuła
  • wykrzyknik
  • czasowniki dokonane i niedokonane, strona czynna i bierna czasownika
  • przydawka, dopełnienie, okolicznik
  • podmiot domyślny i szeregowy
  • związki wyrazowe: główny i poboczne
  • rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, rdzeń
  • formy wypowiedzi: charakterystyka, opis przeżyć wewnętrznych

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

  • Pytania do tekstu.
  • Wiedza o literaturze:
     - zakres klasy VI
     - gatunki literackie: bajka (morał, alegoria), przypowieść, satyra, komedia, tragedia, fraszka, pieśń, ballada
     - świat przedstawiony utworu, epizod
     - symbol, wyraz dźwiękonaśladowczy
     - rodzaj literacki: dramat, liryka
  • Literatura:
     - J. Słowacki „Balladyna”

2.   Nauka o języku:

  • zakres klasy VI
  • strona czynna i bierna czasownika
  • imiesłowy, imiesłowowy równoważnik zdania
  • podmiot - rodzaje podmiotu (gramatyczny i logiczny)
  • zdania bezpodmiotowe
  • zdania współrzędnie złożone - typy
  • orzeczenie czasownikowe i imienne
  • związki wyrazów (zgody, rządu, przynależności)
  • głoski ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne
  • upodobnienia i uproszczenia fonetyczne
  • akcent wyrazowy

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.

  • Pytania do tekstu.
  • Wiedza o literaturze:
     - zakres klasy VII
     - literatura piękna, naukowa, popularnonaukowa, literatura faktu
     - rodzaje literackie: epika
     - gatunki: sonet, elegia, tren, epos (epopeja)
     - eufemizm, peryfraza (omówienie)
  • Literatura:
     - A. Kamiński „Kamienie na szaniec”

2.   Nauka o języku:

  • zakres klasy VII
  • zdania podrzędnie złożone - typy
  • mowa zależna i niezależna
  • budowa słowotwórcza wyrazu; wyraz podstawowy i pochodny
  • skróty i skrótowce
  • odmiany polszczyzny (oficjalna i nieoficjalna)
  • polszczyzna ogólna
  • dialekt, gwara, język środowiskowy
  • język literacki i potoczny
  • etyka słowa, manipulacja językowa
  • norma wzorcowa i użytkowa
  • wyrazy modne
  • treść i zakres wyrazu
  • fakt i opinia
  • rodzaje stylu
  • synonim, antonim, homonim
  • archaizmy, neologizmy

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)

1.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2.   Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole, związki frazeologiczne
  • średniowiecze: teocentryzm, uniwersalizm, sztuka średniowieczna (styl romański i gotycki)
  • „Bogurodzica” - kompozycja, motyw deesis, kreacja Maryi, wiersz średniowieczny
  • teatr średniowieczny - misterium, moralitet
  • „Lament świętokrzyski” - kompozycja utworu, motyw stabat Mater Dolorosa, pieta; lament (plankt)
  • danse macabre
  • memento mori, motyw ubi sunt?

3.   Kształcenie językowe:

  • funkcje wypowiedzi (informatywna, ekspresywna, impresywna, poetycka, metajęzykowa, fatyczna)
  • stylizacje językowe
  • archaizm, rodzaje archaizmów w „Bogurodzicy”
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2.   Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole, związki frazeologiczne
  • średniowiecze: teocentryzm, uniwersalizm, sztuka średniowieczna (styl romański i gotycki)
  • „Bogurodzica” - kompozycja, motyw deesis, kreacja Maryi, wiersz średniowieczny
  • teatr średniowieczny - misterium, moralitet
  • „Lament świętokrzyski” - kompozycja utworu, motyw stabat Mater Dolorosa, pieta; lament (plankt)
  • memento mori

3.   Kształcenie językowe:

  • funkcje wypowiedzi (informatywna, ekspresywna, impresywna, poetycka, metajęzykowa, fatyczna)
  • stylizacje językowe
  • archaizm, rodzaje archaizmów w „Bogurodzicy”
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2.   Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole, związki frazeologiczne
  • romantyzm - idee i tendencje artystyczne
  • A. Mickiewicz „Pan Tadeusz” - gatunek, kompozycja, bohaterowie, problematyka, wątki, cytaty
  • J. Słowacki „Hymn”, „Grób Agamemnona” (frag.)

3.   Kształcenie językowe:

  • funkcje wypowiedzi
  • stylizacje językowe
  • style użytkowe języka
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3 (kontynuacja gimnazjum)

1.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2.   Epoka i teksty z epoki:

  • podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
  • rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
  • publicystyka, gatunki prasowe
  • motywy, symbole, związki frazeologiczne
  • awangarda w literaturze międzywojnia
  • W. Gombrowicz „Ferdydurke” (nowatorstwo powieści, groteska, problematyka, metafory ciała)
  • F. Kafka „Proces” (surrealizm, bohater, problematyka, topos świata jako więzienia)

3.   Kształcenie językowe:

  • funkcje wypowiedzi
  • stylizacje językowe
  • style użytkowe języka
  • poprawność i norma językowa, typy błędów
  • wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji