Szkoła Podstawowa: KLASA 5
1. Biologia jako nauka:
- czym zajmuje się biologia;
- cechy organizmów żywych;
- czynności życiowe organizmów;
- budowa organizmów wielokomórkowych;
- dziedziny biologii.
2. Poznawanie biologii:
- obserwacja;
- metoda naukowa;
- gdzie czerpać wiedzę z biologii.
3. Mikroskop, preparaty i obserwacje:
- budowa mikroskopu optycznego;
- mikroskop elektronowy;
- obliczanie powiększenia mikroskopu.
4. Składniki chemiczne organizmów:
- sole, tłuszcze, białka, cukry - budowa, przykłady, funkcje;
- woda;
- kwasy nukleinowe;
- komórka zwierzęca i jej budowa;
- komórka roślinna i jej budowa;
- komórka bakteryjna i jej budowa.
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
1. W królestwie zwierząt:
- komórka zwierzęca;
- cechy zwierząt;
- symetria ciała zwierząt;
- zwierzęta kręgowe;
- zwierzęta bezkręgowe.
2. Tkanki występujące u zwierząt:
- rodzaje tkanek;
- tkanka nabłonkowa, budowa i funkcje;
- tkanka mięśniowa, budowa i funkcje;
- tkanka nerwowa, budowa i funkcje;
- obserwacje tkanek pod mikroskopem.
3. Tkanka łączna:
- rodzaje tkanki łącznej;
- tkanki kostna, chrzęstna oraz tłuszczowa;
- krew jako tkanka płynna;
- cechy charakterystyczne poszczególnych tkanek.
4. Parzydełkowce:
- budowa parzydełkowców;
- przedstawiciele parzydełkowców;
- tryb życia płazińców;
- cechy charakterystyczne płazińców;
- przystosowania tasiemca do pasożytniczego trybu życia;
- budowa tasiemca.
Szkoła Podstawowa: KLASA 7
I. Zagadnienia tematyczne z klasy 6:
Świat zwierząt. Stawonogi i mięczaki.
II. Zagadnienia tematyczne z klasy 7:
1. Budowa mikroskopu optycznego.
2. Budowa komórki prokariotycznej i eukariotycznej.
3. Przegląd tkanek zwierzęcych.
4. Układ ruchu:
- budowa szkieletu;
- rodzaje stawów;
- budowa i znaczenie mięśni;
- higiena i choroby układu ruchu.
5. Składniki pokarmowe (witaminy, cukry, białka, tłuszcze) oraz budowa układu pokarmowego. Trawienie i wchłanianie. Higiena i choroby układu pokarmowego.
6. Układ krążenia:
- krwioobiegi;
- budowa serca;
- krzepnięcie krwi;
- grupy krwi;
- naczynia krwionośne;
- choroby układu krążenia;
- skład i funkcje krwi.
UWAGA! Zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału oraz wymaganiami edukacyjnymi dla klasy 7.
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
I. Zagadnienia tematyczne z klasy 7:
1. Układ nerwowy i narządy zmysłów:
- ośrodki nerwowe;
- centralny i obwodowy układ nerwowy, autonomiczny układ nerwowy - budowa;
- przykłady kontroli - układ nerwowy współczulnym i przywspółczulny;
- łuk odruchowy, pojęcie i rodzaje odruchów;
- synapsy i ich rodzaje;
- choroby i higiena układu nerwowego;
- zmysły - budowa i działanie oraz higiena narządów zmysłów; przegląd i budowa zmysłu dotyku, słuchu, wzroku, równowagi.
2. Aparat ruchu - aktywny i bierny. Podział, budowa i znaczenie mięśni, szkielet osiowy, obręczy i kończyn, podział i budowa kości. Higiena i choroby układu ruchu. Budowa kręgów stanowiących aparat ruchowy głowy.
3. Budowa i funkcja układu krążenia. Budowa naczyń krwionośnych, serca. Grupy krwi. Proces krzepnięcia krwi. Higiena i choroby układu krążenia. Budowa i funkcje krwi.
II. Zagadnienia tematyczne z klasy 8:
1. Genetyka:
- podziały komórkowe;
- nośnik informacji genetycznej - DNA; budowa DNA i RNA;
- pojęcia z genetyki;
- ekspresja informacji genetycznej - ogólny przebieg transkrypcji i translacji;
- cechy kodu genetycznego;
- podstawowe prawa dziedziczenia; zadania genetyczne - I i II Prawo Mendla;
- dziedziczenie cech u człowieka; dziedziczenie płci u człowieka;
- dziedziczenie grup krwi.
UWAGA! Zagadnienia do poszczególnych działów są zbieżne z rozkładem materiału oraz wymaganiami edukacyjnymi dla klasy 8.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)
1. Zasady prowadzenia badań biologicznych:
- metody naukowe stosowane w biologii;
- zasady przeprowadzania obserwacji i doświadczeń;
- próba badawcza i kontrolna (pozytywna i negatywna);
- dokumentowanie badań biologicznych, dane jakościowe i dane ilościowe (tabele, wykresy);
- analiza wyników badań.
2. Węglowodany - budowa i znaczenie:
- budowa węglowodanów;
- podział węglowodanów na monosacharydy, disacharydy i polisacharydy;
- przemiany glukozy;
- wiązanie O-glikozydowe;
- budowa, przykłady i funkcje monosacharydów, disacharydów i polisacharydów;
- występowanie i znaczenie węglowodanów;
- wykrywanie monosacharydów i polisacharydów w materiale biologicznym.
3. Białka - budulec życia:
- budowa aminokwasów i białek;
- związek między budową a funkcją białek;
- podział białek na białka proste i złożone;
- przykłady białek, ich występowanie i funkcje.
4. Właściwości i wykrywanie białek:
- właściwości białek;
- wpływ wybranych czynników fizykochemicznych na białka (zjawisko koagulacji i denaturacji);
- badanie wpływu wybranych czynników fizykochemicznych na białko;
- wykrywanie białek w materiale biologicznym (reakcja biuretowa, reakcja ksantofilowa).
5. Lipidy - budowa i znaczenie:
- podział lipidów ze względu na budowę cząsteczki;
- budowa i właściwości lipidów prostych;
- kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone;
- budowa i właściwości lipidów złożonych;
- znaczenie biologiczne lipidów prostych i złożonych;
- wykrywanie lipidów w materiale biologicznym.
6. Budowa i funkcje kwasów nukleinowych:
- budowa i funkcje nukleotydów;
- zasada komplementarności;
- budowa DNA;
- występowanie i znaczenie DNA;
- budowa i rodzaje RNA;
- znaczenie RNA.
7. Budowa komórki:
- podział komórek na eukariotyczne i prokariotyczne;
- główne elementy komórki eukariotycznej;
- przykłady przystosowania komórek do pełnionych przez nie funkcji;
- porównanie budowy komórek zwierzęcych, roślinnych i grzybowych;
- budowa i znaczenie błon biologicznych:
- budowa i rodzaje błon biologicznych;
- funkcje błon biologicznych;
- rodzaje transportu przez błony (transport bierny i czynny);
- osmoza w komórce roślinnej i zwierzęcej;
- badanie wpływu roztworów o różnym stężeniu na zjawisko osmozy; - budowa i rola jądra komórkowego:
- budowa jądra komórkowego;
- funkcje jądra komórkowego;
- organizacja materiału genetycznego w jądrze komórkowym; - składniki cytoplazmy:
- budowa i funkcje cytozolu;
- budowa i funkcje cytoszkieletu;
- system błon wewnątrzkomórkowych (siateczka śródplazmatyczna, wakuole, lizosomy, aparat Golgiego);
- funkcje rybosomów;
- budowa i funkcje mitochondriów; - cykl komórkowy:
- fazy cyklu komórkowego;
- znaczenie procesu replikacji DNA;
- zmiany ilości DNA w poszczególnych fazach cyklu komórkowego; - przebieg podziałów komórkowych; znaczenie mitozy, mejozy i apoptozy:
- znaczenie mitozy i mejozy; główne etapy mejozy i mitozy, proces crossing-over;
- porównanie mitozy z mejozą;
- przebieg i znaczenie procesu apoptozy.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2 (kontynuacja szkoły podstawowej)
1. Ogólna budowa i funkcje szkieletu:
- podział aparatu ruchu na część bierną i część czynną ;
- budowa i funkcje szkieletu, elementy szkieletu osiowego i szkieletu kończyn;
- podział kości ze względu na ich kształt;
- budowa zewnętrzna i budowa wewnętrzna kości długiej;
- właściwości kości a ich funkcje.
2. Rodzaje połączeń kości:
- podział połączeń kości (połączenia ścisłe i połączenia ruchome);
- rodzaje i budowa połączeń ścisłych;
- budowa stawu i funkcje budujących go elementów;
- rodzaje stawów.
3. Szkielet osiowy i szkielet kończyn:
- budowa i rola elementów szkieletu osiowego: czaszki, kręgosłupa i klatki piersiowej;
- naturalne krzywizny kręgosłupa;
- budowa obręczy barkowej i kończyny górnej;
- budowa obręczy miednicznej i kończyny dolnej.
4. Budowa i funkcjonowanie mięśni szkieletowych:
- przykłady mięśni szkieletowych i ich funkcje;
- budowa mięśnia szkieletowego z uwzględnieniem budowy sarkomeru;
- współdziałanie i antagonizm mięśni szkieletowych;
- mechanizm skurczu mięśnia;
- źródła energii dla mięśni.
5. Higiena i choroby aparatu ruchu:
- wpływ diety, suplementów diety i aktywności fizycznej na stan aparatu ruchu;
- doping i jego wpływ na organizm;
- zaburzenia aparatu ruchu (wady postawy, płaskostopie, urazy mechaniczne);
- profilaktyka wad postawy i płaskostopia;
- choroby aparatu ruchu (osteoporoza i krzywica) oraz ich profilaktyka.
6. Układ pokarmowy:
- organiczne składniki pokarmowe:
- cukry jako główne źródło energii;
- podział węglowodanów na przyswajalne i nieprzyswajalne;
- błonnik pokarmowy i jego funkcja;
- białka jako budulec organizmu;
- podział aminokwasów na endogenne i egzogenne;
- białka pełnowartościowe i niepełnowartościowe;
- tłuszcze jako materiał zapasowy;
- funkcje NNKT i ich źródła;
- zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe; - rola witamin; nieorganiczne składniki pokarmowe:
- podział witamin na rozpuszczalne w tłuszczach i rozpuszczalne w wodzie;
- zapotrzebowanie organizmu na witaminy (hipowitaminoza, awitaminoza i hiperwitaminoza);
- charakterystyka, funkcje i źródła witamin;
- znaczenie naturalnych antyutleniaczy;
- podział składników mineralnych na makroelementy i mikroelementy oraz ich funkcje;
- znaczenie i właściwości wody;
- bilans wodny człowieka; - budowa i funkcje układu pokarmowego:
- odcinki przewodu pokarmowego i ich rola;
- wędrówka pokarmu w przewodzie pokarmowym;
- rodzaje zębów i ich budowa;
- związek między budową poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego a pełnionymi przez nie funkcjami;
- mikrobiom i jego rola w organizmie;
- gruczoły trawienne (wątroba, trzustka, ślinianki);
- wątroba jako centrum metaboliczne organizmu; - procesy trawienia i wchłaniania:
- trawienie w przewodzie pokarmowym składników odżywczych: białek, tłuszczów, cukrów;
- enzymy trawienne i ich funkcje;
- wchłanianie produktów powstałych w wyniku trawienia składników pokarmowych;
- budowa i rola kosmków jelitowych;
- działanie ośrodków głodu i sytości;
- wpływ pH na trawienie skrobi; - zasady racjonalnego odżywiania się:
- czynniki wpływające na zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe;
- bilans energetyczny (dodatni i ujemny);
- piramida zdrowego żywienia i stylu życia;
- wielkość porcji i proporcje składników posiłków;
- otyłość jako problem zdrowotny związany z rozwojem cywilizacji, przyczyny otyłości i jej profilaktyka;
- BMI;
- zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia); - choroby układu pokarmowego:
- badania diagnostyczne chorób układu pokarmowego (gastroskopia, kolonoskopia, USG, badania krwi i kału);
- choroby pasożytnicze układu pokarmowego (tasiemiec, glista ludzka, owsik, włosień kręty) i sposoby zarażenia się nimi;
- choroby wirusowe układu pokarmowego (WZW A, WZW B, WZW C);
- choroby bakteryjne układu pokarmowego (próchnica, choroba wrzodowa, salmonelloza);
- zespół złego wchłaniania;
- choroba Crohna;
- choroby nowotworowe układu pokarmowego (rak żołądka, rak jelita grubego);
- dieta bezglutenowa.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3 (kontynuacja szkoły podstawowej)
1. Cechy kodu genetycznego:
- kod genetyczny;
- kodon;
- rola kodonu START i STOP;
- cechy kodu genetycznego;
- tabela kodu genetycznego.
2. Odczytywanie informacji genetycznej:
- ekspresja genów;
- transkrypcja;
- rola polimerazy RNA;
- modyfikacje potranskrypcyjne;
- translacja;
- modyfikacje potranslacyjne;
- regulacja ekspresji genów.
3. Gen a genom. Budowa i rola kwasów nukleinowych:
- gen;
- genom;
- budowa DNA;
- reguła komplementarności;
- funkcje DNA;
- replikacja DNA;
- budowa RNA;
- rodzaje i funkcje RNA.
4. Genetyka klasyczna. I prawo Mendla. Krzyżówka testowa:
- genotyp, fenotyp, allel;
- allel dominujący, allel recesywny;
- homozygota, heterozygota;
- badania Mendla;
- I prawo Mendla;
- krzyżówka genetyczna;
- szachownica (diagram) Punnetta;
- krzyżówka testowa;
- dziedziczenie jednogenowe.
5. Genetyka klasyczna. II prawo Mendla:
- II prawo Mendla;
- krzyżówka genetyczna dwugenowa;
- krzyżówka testowa dwugenowa;
- zapis krzyżówki dwugenowej.
6. Genetyka klasyczna. Inne sposoby dziedziczenia cech:
- dziedziczenie jednogenowe;
- dominacja pełna i dominacja niepełna;
- kodominacja;
- allele wielokrotne;
- dziedziczenie wielogenowe;
- geny kumulatywne;
- geny dopełniające się;
- plejotropia;
- epistaza.
7. Genetyka klasyczna. Dziedziczenie płci. Cechy sprzężone z płcią:
- kariotyp człowieka;
- dziedziczenie płci u człowieka;
- dziedziczenie cech sprzężonych z płcią.
8. Genetyka klasyczna. Chromosomowa teoria dziedziczenia:
- główne założenia chromosomowej teorii dziedziczenia Morgana;
- chromosomy homologiczne;
- geny sprzężone;
- znaczenie crossing-over.