Szkoła Podstawowa: KLASA 4
1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
- Pytania do tekstu.
- Wiedza o literaturze:
- baśń, legenda, opowiadanie
- cechy wiersza: rym, rytm, wers, strofa
- epitet, ożywienie, porównanie
- fikcja literacka
- autor, narrator, bohater, czas i miejsce zdarzeń
- osoba mówiąca (podmiot liryczny)
- wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne - Literatura:
- J. Wybicki "Mazurek Dąbrowskiego",
- A. Kamieńska "Widok z gór",
- A. Mickiewicz "Pan Tadeusz" - opis dworu Ks. I Gospodarstwo, wersy 23-40
2. Nauka o języku:
- wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące
- komunikat, nadawca, odbiorca
- rzeczownik - rodzaj, liczba, przypadek
- przymiotnik - rodzaj (w l. poj. i mnogiej), liczba, przypadek
- czasownik - czas, liczba, osoba, rodzaj (w l. poj. i mnogiej)
- przysłówek
- bezokolicznik
- alfabet, głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba, przenoszenie wyrazu
- słownik ortograficzny
- wyraz bliskoznaczny
- akapit, notatka, życzenia, pozdrowienia, list prywatny, opis
- pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera
- znaki interpunkcyjne, cudzysłów
- stosowanie zasad poprawności językowej
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
- Pytania do tekstu.
- Wiedza o literaturze:
- zakres klasy IV
- gatunki literackie: powieść (zdarzenie, wątek, fabuła), fraszka, bajka, nowela, opowiadanie
- typy narracji
- podmiot liryczny, piosenka, refren, porównanie, przenośnia (metafora), epitet - Literatura:
- Jacek Podsiadło "Czerwona kartka dla Sprężyny"
2. Nauka o języku:
- zakres klasy IV
- zdanie, równoważnik zdania
- zdanie pojedyncze i złożone
- przyimek, wyrażenie przyimkowe, spójnik
- nazwy własne i pospolite
- rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej i tylko w liczbie mnogiej
- temat i końcówka, oboczności
- czasownik - tryby
- forma osobowa i nieosobowa czasownika; formy zakończone na -no i -to, konstrukcje ze słowem się
- stopniowanie przymiotnika i przysłówka
- liczebniki główne, porządkowe, zbiorowe - odmiana, zapis dat
- podmiot, orzeczenie; grupa podmiotu i grupa orzeczenia
- spółgłoski miękkie i twarde
- wyrazy neutralne, zdrobnienia i zgrubienia, antonimy
- formy wypowiedzi: opowiadanie, zaproszenie, podziękowanie, sprawozdanie, ogłoszenie
- pisownia nie z różnymi częściami mowy; pisownia cząstki by
- poprawność językowa
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
- Pytania do tekstu.
- Wiedza o literaturze:
- zakres klasy V
- gatunki: powieść fantastycznonaukowa, detektywistyczna, przygodowa, mit, nowela, bajka, przypowieść, legenda
- narracja pierwszoosobowa i trzecioosobowa
- punkt kulminacyjny, puenta, powtórzenie, apostrofa, pytanie retoryczne, uosobienie
- fikcja literacka (fantastyczna i prawdopodobna)
- dialog, monolog
- rym dokładny i niedokładny
- Henryk Sienkiewicz - podstawowe informacje biograficzne - Literatura:
- H. Sienkiewicz "W pustyni i w puszczy"
2. Nauka o języku:
- zakres klasy V
- rzeczowniki o nieregularnej odmianie i nieodmienne
- zaimek (podział, odmiana)
- partykuła
- wykrzyknik
- czasowniki dokonane i niedokonane, strona czynna i bierna czasownika, tryby czasownika
- przydawka, dopełnienie, okolicznik
- podmiot domyślny i szeregowy
- związki wyrazowe: główny i poboczne
- rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, rdzeń
- formy wypowiedzi: charakterystyka, opis przeżyć wewnętrznych
Szkoła Podstawowa: KLASA 7
1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
- Pytania do tekstu.
- Wiedza o literaturze:
- zakres klasy VI
- gatunki literackie: powieść, nowela, przypowieść, satyra, fraszka, pieśń, ballada
- świat przedstawiony utworu
- budowa powieści, fabuła, akcja, wątek
- budowa noweli, punkt kulminacyjny, puenta (rozwiązanie akcji)
- środki stylistyczne: epitet, metafora, uosobienie, ożywienie, porównanie, powtórzenie, apostrofa, anafora
- rodzaj literacki: epika, liryka, dramat (cechy)
- gatunki mieszane
- podstawowe informacje biograficzne o A. Mickiewiczu - Literatura:
- A. Mickiewicz "Reduta Ordona", "Śmierć Pułkownika",
- C.K. Norwid "Moja piosnka II"
2. Nauka o języku:
- zakres klasy VI
- strona czynna i bierna czasownika, czasowniki przechodnie i nieprzechodnie
- imiesłowy, imiesłowowy równoważnik zdania
- podmiot - rodzaje podmiotu (gramatyczny i logiczny, domyślny)
- zdania bezpodmiotowe
- zdania współrzędnie złożone - typy,
- rozróżnianie zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie (bez typów zdań podrzędnych)
- orzeczenie czasownikowe i imienne
- głoski ustne, nosowe, dźwięczne, bezdźwięczne
- upodobnienia i uproszczenia fonetyczne
- akcent wyrazowy
- poprawność językowa
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
- Pytania do tekstu.
- Wiedza o literaturze:
- zakres klasy VII
- literatura piękna, naukowa, popularnonaukowa, literatura faktu
- rodzaje literackie: epika, liryka, dramat (cechy)
- gatunki: sonet, elegia, tren, epos (epopeja), literatura faktu
- Cyprian Kamil Norwid - podstawowe informacje o autorzee - Literatura:
- A. Mickiewicz "Pan Tadeusz"
2. Nauka o języku:
- zakres klasy VII
- zdania współrzędnie i podrzędnie złożone - typy, wykresy
- mowa zależna i niezależna
- budowa słowotwórcza wyrazu; wyraz podstawowy i pochodny
- skróty i skrótowce
- poprawność językowa (polszczyzna ogólna)
- dialekt, gwara, język środowiskowy
- język literacki i potoczny
- etyka słowa, manipulacja językowa
- wyrazy modne
- treść i zakres wyrazu
- fakt i opinia
- rodzaje stylu (naukowy, popularnonaukowy, potoczny)
- synonim, antonim, homonim
- archaizmy, neologizmy
- formy wypowiedzi: przemówienie, recenzja
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1 (kontynuacja szkoły podstawowej)
1. Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2. Epoka i teksty z epoki:
- podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
- rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
- publicystyka, gatunki prasowe
- motywy, symbole
- Dante Alighieri „Boska komedia” (tytuł, kompozycja, fabuła, alegoryczność, motyw wędrówki, idee średniowieczne i renesansowe)
- renesans - idee, filozofia, hasła
- pieśni J. Kochanowskiego - stoicyzm i epikureizm, problematyka, artyzm; treny (IX, X, XI, XIX) - problematyka, cechy gatunku
3. Kształcenie językowe:
- akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi (informatywna, ekspresywna, impresywna, poetycka, metajęzykowa, fatyczna)
- stylizacje językowe
- wiedza z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
- podstawowe zasady ortografii i interpunkcji
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2 (kontynuacja szkoły podstawowej)
1. Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2. Epoka i teksty z epoki:
- podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
- rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
- romantyzm - idee i tendencje artystyczne
- Cyprian Norwid „Czarne kwiaty”, „Fortepian Szopena”, „Bema pamięci żałobny-rapsod”
- Zygmunt Krasiński „Nie-boska komedia” (motto, budowa, tytuł dzieła, dramat rodzinny i metafizyczny)
3. Kształcenie językowe:
- akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi
- język jako system znaków
- wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
- style językowe
- relacje znaczeniowe i formalne między wyrazami (antonimia, synonimia, homonimia, polisemia)
- podstawowe zasady ortografii i interpunkcji
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3 (kontynuacja szkoły podstawowej)
1. Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2. Epoka i teksty z epoki:
- podstawowe pojęcia z zakresu poetyki: rodzaje i gatunki literackie, środki stylistyczne, budowa wiersza
- rodzaje liryki, rodzaje narracji, kompozycja dzieła literackiego
- Młoda Polska - nazwa, ramy czasowe, charakterystyka epoki
- tendencje estetyczne: dekadentyzm, ekspresjonizm, impresjonizm
- Stanisław Wyspiański „Wesele” (dramat symboliczny, bohaterowie i odpowiadające im postacie historyczne, chłopomania)
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie”
3. Kształcenie językowe:
- akt komunikacji językowej, funkcje wypowiedzi
- język jako system znaków
- wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
- style językowe
- parodia, pastisz, trawestacja
- relacje znaczeniowe i formalne między wyrazami (antonimia, synonimia, homonimia, polisemia)
- podstawowe zasady ortografii i interpunkcji