Olimpiada Language Challenger z języka angielskiego przeznaczona jest dla uczniów klas III-VIII szkoły podstawowej oraz I-IV liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 26 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne.
Dla każdego poziomu przeznaczony będzie osobny test do wieku i możliwości percepcyjnych ucznia. Testy podzielone zostaną na trzy części:
- słuchanie - 3-5 tekstów i do każdego z nich 1-2 pytania,
- czytanie ze zrozumieniem - 1-3 teksty i pytania do nich,
- gramatyka - teksty z lukami do uzupełnienia oraz zdania do uzupełnienia.
Formuła olimpiady sprawdza umiejętność rozumienia ze słuchu, wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem tekstu pisanego oraz znajomość gramatyki. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.
Testy konkursowe zostaną przygotowane dla czterech poziomów w oparciu o poniżej przedstawione zakresy tematyczne:
Poziom 1 - Szkoła podstawowa (klasy III-IV)
1. Gramatyka:
- zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie), przymiotniki dzierżawcze, dopełniacz saksoński,
- czasownik "be", "have got", "can",
- zaimki wskazujące "this/that; these/those",
- konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
- liczba mnoga rzeczowników (regularna i nieregularna),
- liczebniki główne do 100,
- zaimki pytające, tworzenie pytań szczegółowych,
- pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
- zdania twierdzące, pytające i przeczące w czasie present simple i present continuous,
- przedimek określony i nieokreślony: a/an, the,
- podstawowe przyimki miejsca i czasu.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- pozdrawianie, przedstawianie siebie i innej osoby,
- informacja o wieku i miejsce zamieszkania, adres, dane personalne,
- wyrażanie czasu, zegar, pora dnia,
- człowiek, wygląd zewnętrzny, części ciała,
- zwierzęta dzikie i domowe, ich charakterystyczne cechy i umiejętności,
- dni tygodnia, nazwy miesięcy i pór roku, rozpoznawanie pór roku,
- klasa szkolna, wyposażenie ucznia,
- przedmioty szkolne,
- nazwy pomieszczeń w mieszkaniu i domu, meble i przedmioty w domu,
- spędzanie wolnego czasu, wakacje, nasze ulubione zajęcia,
- kraje i narodowości,
- nazwy popularnych zawodów,
- moja rodzina, mój dzień, moje zajęcia i zabawy, mój czas wolny,
- podstawowe zwroty grzecznościowe.
Poziom 2 - Szkoła podstawowa (klasy V-VI)
1. Gramatyka:
- określniki some/any, no,
- zaimki dzierżawcze, zaimki zwrotne,
- przyimki miejsca i czasu,
- liczebniki główne i porządkowe,
- czasy gramatyczne: past simple (czasowniki regularne i nieregularne), future simple, wyrażenie "be going to", used to, czasowniki "stative verbs",
- przysłówki, tworzenie i stopniowanie przysłówków,
- nieregularne przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym, porównania z "as ... as",
- tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
- "many/much, some/any/no", (a) few/(a) little, a lot of,
- pytania: "How much?", "How many?",
- czasownik "should", "have to", "must" i "mustn’t",
- spójniki
- słowa łączące.
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- mój pokój,
- zajęcia w wolnym czasie, hobby, sport, programy telewizyjne, wakacje,
- sklepy i zakupy,
- ubrania,
- codzienne czynności, obowiązki domowe,
- my i ludzie wokół nas,
- cechy człowieka: wzrost, fryzura, oczy,
- pogoda i zjawiska atmosferyczne,
- jedzenie: owoce i warzywa, codzienne posiłki,
- muzyka i instrumenty muzyczne, rodzaje instrumentów,
- praca człowieka, zawody,
- kraje, narodowości i ich języki,
- cechy geograficzne,
- formułowanie propozycji i reakcja na nie,
- środki transportu, jak docieramy do szkoły i na wakacje,
- świat i charakterystyczne krajobrazy,
- pytanie o drogę i udzielanie odpowiedzi,
- przymiotniki o przeciwnym znaczeniu,
- życzenia i gratulacje, reakcja na nie,
- zdrowie - podstawowe dolegliwości,
- najważniejsze święta i tradycje w Polsce i Wielkiej Brytanii,
- wyrażenia z make/do/take.
Poziom 3 - Szkoła podstawowa (klasy VII-VIII)
1. Gramatyka:
- wyrażanie przyszłości - porównanie użycia: future simple, present continuous i "be going to",
- porównanie czasów: present perfect i past simple,
- porównanie czasów: past simple i past continuous,
- wyrażenia: when, while, as, during,
- czasy: present perfect simple i present perfect continuous,
- czasowniki modalne,
- konstrukcja be able to,
- tryb rozkazujący,
- przymiotniki z końcówką -ed i -ing,
- bezokolicznik czy gerund po konstrukcji czasownikowej,
- spójniki,
- zdania warunkowe typu 0, 1, zdania czasowe,
- zdania warunkowe II typu,
- podstawowe "phrasal verbs".
- strona bierna w czasach simple,
- czasowniki złożone "phrasal verbs",
- mowa zależna dla zdań oznajmujących,
- "enough" z przymiotnikiem i rzeczownikiem, wyrażenie "too".
2. Funkcje językowe i słownictwo:
- praca, zawody i czynności z nimi związane,
- opis wyglądu i osobowości człowieka, opis ubrań,
- uczucia i emocje,
- wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
- zgadzanie/nie zgadzanie się z czyimś zdaniem,
- jedzenie i jego składniki,
- sprzęt sportowy,
- zdrowie, choroby, ich objawy i leczenie, wypadki,
- w kinie, typy filmów,
- prośba o radę, udzielenie rady,
- wyrażanie próśb, podziękowań i przeprosin, reakcja na nie,
- prośba o pomoc i pozwolenie, reakcja na nie,
- środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
- podróże i wakacje,
- dziedziny kultury,
- życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
- święta i uroczystości,
- edukacja, rodzaje szkół,
- użycie czasowników "make", "do", "take" i "have".
Poziom 4 – Liceum ogólnokształcące (klasy I-IV)
1. Gramatyka:
- czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, Future Perfect, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous, Past Perfect, Future Perfect Continuous.
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
- konstrukcje z too/enough, so/such (a),
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp,
- question tags,
- zdania warunkowe typu 0, 1, 2 i 3,
- zdania z podmiotem it i there, w zwrotach It’s worth/no use + Ing,
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
- czasowniki złożone,
- mowa zależna,
- czasowniki modalne,
- I wish..., I regret...,
- whatever, whenever, wherever, whoever, however etc.
- comparatives (the...the...).
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
- przyimki,
- liczebniki (główne i porządkowe),
- zdania złożone,
- zdania wielokrotnie złożone,
- konstrukcje typu “wish” i “if only”.
2. Słownictwo:
- człowiek (dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości; słownictwo związane z kulturą i sztuką; wyrażenia związane z równością i różnorodnością);
- dom (miejsce zamieszkania np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka; słownictwo związane z ekologicznymi rozwiązaniami w domu; opis budynków historycznych i zabytkowych);
- edukacja (szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty; techniki uczenia się);
- praca (zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa; zarządzanie projektami; słownictwo związane z nowymi technologiami w pracy);
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt.
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk.
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie.
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności.
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości.
- podejmowanie spontanicznych decyzji.
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych.
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego.
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności.
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób.
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby.
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu.
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia.
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...).
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji.
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje.
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
- debating skills and expressing nuanced opinions.
- handling complex social interactions.
- interpreting and discussing cultural references.