language

Język angielski - Language Challenger

Olimpiada Language Challenger z języka angielskiego przeznaczona jest dla uczniów klas III-VIII szkoły podstawowej oraz I-IV liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 26 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne.

Dla każdego poziomu przeznaczony będzie osobny test do wieku i możliwości percepcyjnych ucznia. Testy podzielone zostaną na trzy części:

  • słuchanie - 3-5 tekstów i do każdego z nich 1-2 pytania,
  • czytanie ze zrozumieniem - 1-3 teksty i pytania do nich,
  • gramatyka - teksty z lukami do uzupełnienia oraz zdania do uzupełnienia.

Formuła olimpiady sprawdza umiejętność rozumienia ze słuchu, wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem tekstu pisanego oraz znajomość gramatyki. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.


Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.


Testy konkursowe zostaną przygotowane dla czterech poziomów w oparciu o poniżej przedstawione zakresy tematyczne:

Poziom 1 - Szkoła podstawowa (klasy III-IV)

1. Gramatyka:

  • zaimki osobowe (jako podmiot i dopełnienie), przymiotniki dzierżawcze, dopełniacz saksoński,
  • czasownik "be", "have got", "can",
  • zaimki wskazujące "this/that; these/those",
  • konstrukcje: "there is/isn't", "there are/aren't",
  • liczba mnoga rzeczowników (regularna i nieregularna),
  • liczebniki główne do 100,
  • zaimki pytające, tworzenie pytań szczegółowych,
  • pytania ogólne i krótkie odpowiedzi: yes/no,
  • zdania twierdzące, pytające i przeczące w czasie present simple i present continuous,
  • przedimek określony i nieokreślony: a/an, the,
  • podstawowe przyimki miejsca i czasu.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • pozdrawianie, przedstawianie siebie i innej osoby,
  • informacja o wieku i miejsce zamieszkania, adres, dane personalne,
  • wyrażanie czasu, zegar, pora dnia,
  • człowiek, wygląd zewnętrzny, części ciała,
  • zwierzęta dzikie i domowe, ich charakterystyczne cechy i umiejętności,
  • dni tygodnia, nazwy miesięcy i pór roku, rozpoznawanie pór roku,
  • klasa szkolna, wyposażenie ucznia,
  • przedmioty szkolne,
  • nazwy pomieszczeń w mieszkaniu i domu, meble i przedmioty w domu,
  • spędzanie wolnego czasu, wakacje, nasze ulubione zajęcia,
  • kraje i narodowości,
  • nazwy popularnych zawodów,
  • moja rodzina, mój dzień, moje zajęcia i zabawy, mój czas wolny,
  • podstawowe zwroty grzecznościowe.

Poziom 2 - Szkoła podstawowa (klasy V-VI)
1. Gramatyka:

  • określniki some/any, no,
  • zaimki dzierżawcze, zaimki zwrotne,
  • przyimki miejsca i czasu,
  • liczebniki główne i porządkowe,
  • czasy gramatyczne: past simple (czasowniki regularne i nieregularne), future simple, wyrażenie "be going to", used to, czasowniki "stative verbs",
  • przysłówki, tworzenie i stopniowanie przysłówków,
  • nieregularne przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym, porównania z "as ... as",
  • tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych,
  • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne,
  • "many/much, some/any/no", (a) few/(a) little, a lot of,
  • pytania: "How much?", "How many?",
  • czasownik "should", "have to", "must" i "mustn’t",
  • spójniki
  • słowa łączące.

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • mój pokój,
  • zajęcia w wolnym czasie, hobby, sport, programy telewizyjne, wakacje,
  • sklepy i zakupy,
  • ubrania,
  • codzienne czynności, obowiązki domowe,
  • my i ludzie wokół nas,
  • cechy człowieka: wzrost, fryzura, oczy,
  • pogoda i zjawiska atmosferyczne,
  • jedzenie: owoce i warzywa, codzienne posiłki,
  • muzyka i instrumenty muzyczne, rodzaje instrumentów,
  • praca człowieka, zawody,
  • kraje, narodowości i ich języki,
  • cechy geograficzne,
  • formułowanie propozycji i reakcja na nie,
  • środki transportu, jak docieramy do szkoły i na wakacje,
  • świat i charakterystyczne krajobrazy,
  • pytanie o drogę i udzielanie odpowiedzi,
  • przymiotniki o przeciwnym znaczeniu,
  • życzenia i gratulacje, reakcja na nie,
  • zdrowie - podstawowe dolegliwości,
  • najważniejsze święta i tradycje w Polsce i Wielkiej Brytanii,
  • wyrażenia z make/do/take.

Poziom 3 - Szkoła podstawowa (klasy VII-VIII)
1. Gramatyka:

  • wyrażanie przyszłości - porównanie użycia: future simple, present continuous i "be going to",
  • porównanie czasów: present perfect i past simple,
  • porównanie czasów: past simple i past continuous,
  • wyrażenia: when, while, as, during,
  • czasy: present perfect simple i present perfect continuous,
  • czasowniki modalne,
  • konstrukcja be able to,
  • tryb rozkazujący,
  • przymiotniki z końcówką -ed i -ing,
  • bezokolicznik czy gerund po konstrukcji czasownikowej,
  • spójniki,
  • zdania warunkowe typu 0, 1, zdania czasowe,
  • zdania warunkowe II typu,
  • podstawowe "phrasal verbs".
  • strona bierna w czasach simple,
  • czasowniki złożone "phrasal verbs",
  • mowa zależna dla zdań oznajmujących,
  • "enough" z przymiotnikiem i rzeczownikiem, wyrażenie "too".

2. Funkcje językowe i słownictwo:

  • praca, zawody i czynności z nimi związane,
  • opis wyglądu i osobowości człowieka, opis ubrań,
  • uczucia i emocje,
  • wyrażanie opinii, planów, zamiarów,
  • zgadzanie/nie zgadzanie się z czyimś zdaniem,
  • jedzenie i jego składniki,
  • sprzęt sportowy,
  • zdrowie, choroby, ich objawy i leczenie, wypadki,
  • w kinie, typy filmów,
  • prośba o radę, udzielenie rady,
  • wyrażanie próśb, podziękowań i przeprosin, reakcja na nie,
  • prośba o pomoc i pozwolenie, reakcja na nie,
  • środowisko naturalne; zagrożenia i ochrona środowiska; klęski żywiołowe,
  • podróże i wakacje,
  • dziedziny kultury,
  • życie rodzinne i towarzyskie, konflikty i problemy,
  • święta i uroczystości,
  • edukacja, rodzaje szkół,
  • użycie czasowników "make", "do", "take" i "have".

Poziom 4 – Liceum ogólnokształcące (klasy I-IV)
1. Gramatyka:

  • czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, Future Perfect, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous, Past Perfect, Future Perfect Continuous.
  • konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.,
  • konstrukcje z too/enough, so/such (a),
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp,
  • question tags,
  • zdania warunkowe typu 0, 1, 2 i 3,
  • zdania z podmiotem it i there, w zwrotach It’s worth/no use + Ing,
  • strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych,
  • czasowniki złożone,
  • mowa zależna,
  • czasowniki modalne,
  • I wish..., I regret...,
  • whatever, whenever, wherever, whoever, however etc.
  • comparatives (the...the...).
  • rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński),
  • przedimki: określony, nieokreślony, zerowy,
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.,
  • zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne,
  • przyimki,
  • liczebniki (główne i porządkowe),
  • zdania złożone,
  • zdania wielokrotnie złożone,
  • konstrukcje typu “wish” i “if only”.

2. Słownictwo:

  • człowiek (dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości; słownictwo związane z kulturą i sztuką; wyrażenia związane z równością i różnorodnością);
  • dom (miejsce zamieszkania np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka; słownictwo związane z ekologicznymi rozwiązaniami w domu; opis budynków historycznych i zabytkowych);
  • edukacja (szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty; techniki uczenia się);
  • praca (zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa; zarządzanie projektami; słownictwo związane z nowymi technologiami w pracy);
  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt.
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk.
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie.
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności.
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości.
  • podejmowanie spontanicznych decyzji.
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych.
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego.
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności.
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób.
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby.
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu.
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia.
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...).
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji.
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje.
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie.
  • debating skills and expressing nuanced opinions.
  • handling complex social interactions.
  • interpreting and discussing cultural references.

Dane kontaktowe

logo mobile
ul. Grochowska 341/268
03-822 Warszawa

olimpus@olimpus.edu.pl
Telefon: 22 517-16-50
Faks: 22 517-16-51

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności