Olimpiada Olimpus w sesji jesiennej z biologii przeznaczona jest dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej oraz I-III liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji jesiennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.
Olimpiada z biologii sprawdza wiedzę uczniów w zakresie znajomości anatomii, botaniki, zoologii. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Testy z biologii dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie rozszerzonym.
Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
- Treści zawarte w programie nauczania przyrody.
- Składniki chemiczne organizmów:
- sole mineralne, tłuszcze, białka, cukry - budowa, przykłady, funkcje
- woda
- kwasy nukleinowe
- komórka zwierzęca i jej budowa
- komórka roślinna i jej budowa
- komórka bakteryjna i jej budowa
- Samożywność.
- Cudzożywność.
- Sposoby oddychania organizmów.
- Klasyfikacja organizmów.
- Wirusy i bakterie.
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
- Treści nauczania zawarte w programie nauczania biologii w klasie 5.
- Parzydełkowce.
- Płazińce.
- Nicienie.
- Pierścienice.
- Stawonogi - skorupiaki, owady, pajęczaki.
- Mięczaki.
Szkoła Podstawowa: KLASA 7
I. Zagadnienia tematyczne z klasy 6.
II. Skóra - powłoka organizmu:
1. Budowa i funkcje skóry.
2. Wytwory naskórka.
3. Dolegliwości i choroby skóry.
III. Aparat ruchu:
1. Aparat ruchu. Budowa szkieletu:
- szkielet człowieka;
- funkcje szkieletu;
- rozpoznawanie kości;
- kształty kości - przykłady, rozpoznawanie.
2. Budowa szkieletu osiowego:
- budowa czaszki: mózgoczaszki i trzewioczaszki;
- kręgosłup - podstawowy element szkieletu (budowa kręgosłupa, rozpoznawanie kręgów);
- budowa klatki piersiowej;
- funkcje elementów szkieletu osiowego.
3. Szkielet kończyn oraz ich obręczy:
- kości kończyny górnej i obręczy barkowej;
- kości kończyny dolnej i obręczy miednicznej;
- rodzaje stawów.
4. Kości - elementy składowe szkieletu:
- budowa fizyczna i chemiczna kości długiej;
- szpik kostny;
- funkcje kości, cechy budowy fizycznej umożliwiające spełnienie tych funkcji.
5. Budowa i znaczenie mięśni:
- anatagonistyczne działanie mięśni;
- budowa mięśnia szkieletowego;
- rodzaje i cechy tkanki mięśniowej;
- funkcje mięśni szkieletowych;
- lokalizacja mięśni szkieletowych (m. okrężny oka, m. żwacz, m. piersiowy większy, m. dwugłowy ramienia, m. trójgłowy ramienia, m. ramienno - promieniowy, m. prosty brzucha, m. prosty uda, m. piszczelowy większy, m. krawiecki, m, czworoboczny, m. naramienny, m. najszerszy grzbietu, m. pośladkowy wielki, m. dwugłowy uda, m. trójgłowy łydki);
- warunki pracy mięśni.
6. Choroby aparatu ruchu.
IV. Organizm człowieka jako funkcjonalna całość:
1. Poziomy organizacji ciała człowieka.
2. Rodzaje tkanek zwierzęcych (budowa i funkcje).
3. Funkcje układów narządów człowieka.
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
Zagadnienia z klasy 7
I. Narządy zmysłów:
1. Budowa i działanie narządu wzroku:
- budowa oka;
- funkcje poszczególnych części gałki ocznej;
- mechanizm widzenia.
2. Ucho - narząd słuchu i równowagi:
- budowa ucha oraz funkcje jego elementów składowych;
- droga fali dźwiękowej w uchu, odbiór wrażeń dźwiękowych.
3. Zmysły powonienia smaku i dotyku.
Zagadnienia z klasy 8
I. Genetyka:
1. Nośnik informacji genetycznej - DNA:
- budowa i rola DNA;
- komplementarność zasad;
- budowa i rola RNA;
- rodzaje kwasu RNA;
- budowa chromosomu;
- replikacja DNA.
2. Podziały komórkowe:
- mitoza i mejoza - przebieg, znaczenie;
- komórka haploidalna i diploidalna.
3. Kod genetyczny.
4. Dziedziczenie cech u człowieka:
- fenotyp i genotyp;
- homozygota dominująca i recesywna, heterozygota;
- przykłady cech, które dominują u ludzi.
5. Dziedziczenie płci u człowieka:
- kariotyp człowieka;
- zasada dziedziczenia płci;
- rozwiązywanie krzyżówek genetycznych przedstawiających choroby sprzężone z płcią: hemofilię oraz daltonizm;
- genotypy osób zdrowych i chorych na hemofilię i daltonizm.
6. Mechanizm dziedziczenia cech u człowieka:
- mechanizm dziedziczenia grup krwi i czynnika Rh;
- rozpoznanie grup krwi na podstawie genotypów;
- ustalenie grupy krwi ojca na podstawie znajomości grup krwi matki i dziecka;
- ustalenie czynnika Rh dzieci na podstawie znajomości czynnika Rh ich rodziców;
- konflikt serologiczny - krzyżówka genetyczna.
7. Mutacje:
- rodzaje mutacji;
- przyczyny mutacji;
- choroby genetyczne (objawy, sposób dziedziczenia, sposób leczenia).
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1
1. Węglowodany - budowa i znaczenie:
- budowa węglowodanów
- podział węglowodanów na monosacharydy, disacharydy i polisacharydy
- przemiany glukozy
- wiązanie O-glikozydowe
- budowa, przykłady i funkcje monosacharydów, disacharydów i polisacharydów
- występowanie i znaczenie węglowodanów
- wykrywanie monosacharydów i polisacharydów w materiale biologicznym
2. Aminokwasy. Właściwości i wykrywanie białek:
- rodzaje aminokwasów (białkowe, niebiałkowe)
- budowa i właściwości aminokwasów białkowych
- określanie postaci jonowej aminokwasów*
- aminokwasy obojętne, kwasowe i zasadowe*
- aminokwasy hydrofilowe
- i hydrofobowe*
- powstawanie i wykrywanie wiązań peptydowych
- poziomy organizacji białek
- podział i funkcje białek
- wpływ wybranych czynników fizykochemicznych na białka
- badanie wpływu różnych substancji i wysokiej temperatury na mieszaninę białka z wodą
3. Lipidy - budowa i znaczenie:
- podział lipidów ze względu na budowę cząsteczki
- budowa i funkcje lipidów prostych
- kwasy tłuszczowe nasycone
- i nienasycone
- budowa i funkcje lipidów złożonych
- budowa i funkcje lipidów izoprenowych
- obserwacja lipidów w nasionach słonecznika
4. Budowa i funkcja kwasów nukleinowych:
- budowa i funkcje nukleotydów
- rodzaje nukleotydów
- dinukleotydy a witaminy*
- rodzaje kwasów nukleinowych
- zasada komplementarności
- budowa i funkcje DNA
- replikacja DNA
- budowa i funkcje RNA
5. Budowa i właściwości komórki:
- budowa i funkcje komórki; rodzaje komórek:
- poziomy organizacji komórkowej organizmów
- rozmiary i kształty komórek
- rodzaje komórek (prokariotyczne, eukariotyczne) i ich budowa
- rodzaje komórek eukariotycznych (roślinna, zwierzęca, grzybowa)
- komórki wyspecjalizowane
- przedziały komórkowe - błony biologiczne:
- funkcje błon biologicznych
- budowa błon biologicznych
- białka błonowe
- właściwości błon biologicznych - transport przez błony biologiczne:
- rodzaje transportu przez błony (transport bierny i transport czynny)
- osmoza w komórkach zwierzęcej i roślinnej
- plazmoliza i deplazmoliza
- odróżnianie substancji osmotycznie czynnych od substancji osmotycznie biernych
- transport przez błony biologiczne z udziałem białek błonowych
- transport pęcherzykowy - jądro komórkowe; cytozol:
- budowa jądra komórkowego
- upakowanie DNA w jądrze komórkowym
- funkcje jądra komórkowego
- transport przez pory jądrowe*
- cytozol - struktury cytoszkieletu (filamenty aktynowe, filamenty pośrednie, mikrotubule)
- komórkowe szlaki transportu*
- ruch cytozolu
- rzęski i wici - mitochondria i plastydy; teoria endosymbiozy:
- budowa i funkcje mitochondriów
- rodzaje plastydów
- cechy, funkcje i występowanie plastydów
- budowa chloroplastów
- obserwacja plastydów
- teoria endosymbiozy
- organella półautonomiczne - struktury komórkowe otoczone jedną błoną i rybosomy:
- budowa siateczki śródplazmatycznej
- funkcje siateczek śródplazmatycznych gładkiej i szorstkiej
- budowa rybosomów
- klasyfikacja rybosomów
- rodzaje białek wytwarzanych na rybosomach
- transport białek do organelli*
- budowa i funkcje aparatu Golgiego
- budowa i funkcje lizosomów
- rola przedziałów komórkowych w wytwarzaniu hormonów tarczycy*
- funkcje peroksysomu
- funkcje wakuol
- obserwacja kryształów szczawianu wapnia w wakuolach komórek roślinnych - ściana komórkowa:
- funkcje ściany komórkowej
- budowa ściany komórkowej roślin
- związki modyfikujące ściany komórkowe
- połączenia międzykomórkowe u roślin
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2
1. Protisty - proste organizmy eukariotyczne:
- grupy protistów
- formy morfologiczne protistów
- czynności życiowe protistów (poruszanie się, odżywianie, osmoregulacja i wydalanie, oddychanie, rozmnażanie się)
- cykle rozwojowe wybranych protistów
- przemiana faz jądrowych u protistów
- typy zapłodnienia
- znaczenie protistów w przyrodzie
- choroby człowieka wywoływane przez protisty (malaria, rzęsistkowica, lamblioza, toksoplazmoza, czerwonka pełzakowata)
2. Grzyby - heterotroficzne beztkankowce:
- cechy morfologiczne, charakterystyczne dla grzybów
- budowa komórek grzybów
- rodzaje strzępek
- formy morfologiczne grzybów
- mikoryza
- odżywianie się i oddychanie grzybów
- sposoby rozmnażania się grzybów
- cykle życiowe sprzężniowych, workowców i podstawczaków
- znaczenie grzybów
3. Porosty - organizmy dwuskładnikowe:
- budowa i rodzaje plech porostów
- porosty jako organizmy symbiotyczne
- rozmnażanie się porostów
- porosty jako gatunki wskaźnikowe
- znaczenie porostów w przyrodzie
4. Rośliny pierwotnie wodne:
- formy morfologiczne roślin pierwotnie wodnych
- charakterystyka glaukocystofitów, krasnorostów i zielenic
- rozmnażanie się roślin pierwotnie wodnych
- cykl rozwojowy ulwy sałatowej
- znaczenie roślin pierwotnie wodnych w przyrodzie i dla człowieka
5. Rośliny lądowe i wtórnie wodne:
- pochodzenie roślin lądowych
- ryniofity
- cechy roślin lądowych
- różnice między warunkami życia w wodzie i na lądzie
- znaczenie ligniny dla roślin
- adaptacje roślin okrytozalążkowych do środowiska lądowego
- ogólne cechy roślin zarodnikowych i nasiennych
- formy ekologiczne roślin (hydrofity, higrofity, mezofity, kserofity)
6. Tkanki roślinne:
- podział tkanek na twórcze i stałe
- charakterystyka tkanek twórczych
- rodzaje, budowa i rola tkanek okrywających, miękiszowych, wzmacniających i przewodzących
- wiązki przewodzące
- utwory wydzielnicze
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3
1. Układ pokarmowy:
- odżywianie się zwierząt
- sposoby pobierania pokarmu
- trawienie zewnątrzkomórkowe
- trawienie wewnątrzkomórkowe
- podział zwierząt ze względu na wielkość i stan skupienia spożywanego pokarmu
- ewolucja układu pokarmowego
- podział zwierząt ze względu na rodzaj spożywanego pokarmu
- porównanie długości przewodów pokarmowych roślinożercy i drapieżnika
- przystosowania zwierząt do rodzaju spożywanego pokarmu
2. Organiczne składniki pokarmowe:
- sacharydy jako główne źródło energii
- podział węglowodanów na przyswajalne i nieprzyswajalne
- błonnik pokarmowy i jego funkcja
- białka jako budulec organizmu
- podział aminokwasów na endogenne i egzogenne
- białka pełnowartościowe i niepełnowartościowe
- źródła białek dla organizmu
- funkcje tłuszczy właściwych oraz funkcje NNKT i ich źródła
- cholesterol i jego przemiany w organizmie
- zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe
3. Rola witamin. Nieorganiczne składniki pokarmowe:
- podział witamin
- zapotrzebowanie organizmu na witaminy
- hipowitaminoza
- awitaminoza
- hiperwitaminoza
- charakterystyka, funkcje i źródła witamin
- znaczenie i właściwości wody
- bilans wodny człowieka
- ośrodek pragnienia
- podział składników mineralnych na makroelementy i mikroelementy oraz ich funkcje
4. Budowa i funkcje układu pokarmowego:
- elementy układu pokarmowego
- funkcje przewodu pokarmowego
- i gruczołów trawiennych
- budowa ścian przewodu pokarmowego
- wędrówka pokarmu w przewodzie pokarmowym
- związek między budową poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego a pełnionymi przez nie funkcjami
- rodzaje i budowa zębów
- sok żołądkowy -skład i funkcje
- wątroba jako centrum metaboliczne organizmu
- żółć - skład i rola
- sok trzustkowy - skład i funkcje
- mikrobiom i jego rola w organizmie
5. Procesy trawienia i wchłaniania:
- mechanizm trawienia
- przemiany sacharydów, białek i tłuszczów
- trawienie skrobi, białek i tłuszczów
- enzymy trawienne i ich funkcje
- wchłanianie produktów trawienia
- budowa i rola kosmków jelitowych
- mechanizm transportu substancji przez błony enterocytu
- wpływ pH na trawienie skrobi przez amylazę ślinową
- regulacja czynności układu pokarmowego
- działanie ośrodków głodu i sytości
6. Zasady racjonalnego odżywiania się:
- czynniki wpływające na zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe
- bilans energetyczny
- piramida zdrowego żywienia i stylu życia
- wielkość porcji i proporcje składników posiłków
- otyłość - przyczyny i profilaktyka
- BMI
- zaburzenia odżywiania
7. Choroby układu pokarmowego:
- badania diagnostyczne chorób układu pokarmowego
- choroby pasożytnicze, wirusowe i bakteryjne układu pokarmowego
- zespół złego wchłaniania
- choroba Crohna
- choroby nowotworowe układu pokarmowego
- dieta bezglutenowa
8. Układ oddechowy u zwierząt:
- wymiana gazowa a dyfuzja
- ciśnienie parcjalne
- dyfuzja gazów w różnych środowiskach
- etapy wymiany gazowej
- sposoby wymiany gazowej
- narządy wymiany gazowej u zwierząt wodnych
- narządy wymiany gazowej zwierząt lądowych
- ewolucja płuc kręgowców
- podwójne oddychanie
9. Budowa i funkcje układu oddechowego:
- budowa i funkcje układu oddechowego
- drogi oddechowe
- funkcja nagłośni
- związek między budową a funkcją elementów budujących układ oddechowy
- surfaktant
- opłucna - budowa i funkcje
- powstawanie głosu
10. Wentylacja płuc i wymiana gazowa:
- wentylacja płuc
- mechanizm wentylacji płuc
- przepona i jej funkcja
- całkowita i życiowa pojemność płuc
- regulacja częstości oddechów - rola ośrodka oddechowego
- przebieg wymiany gazowej w płucach i tkankach
- udział krwi w transporcie tlenu i dwutlenku węgla
- budowa hemoglobiny i jej rola w transporcie gazów oddechowych
- białka wiążące tlen
- powinowactwo hemoglobiny i innych białek do tlenu
- zawartość dwutlenku węgla w powietrzu wdychanym i wydychanym
- mechanizm transportu gazów oddechowych
- wpływ ciśnienia atmosferycznego na wymianę gazową
11. Zaburzenia funkcjonowania układu oddechowego:
- zanieczyszczenia powietrza i ich wpływ na zdrowie
- szkodliwość palenia papierosów
- diagnostyka chorób układu oddechowego
- wybrane choroby układu oddechowego