historia

Historia - sesja jesienna

Olimpiada Olimpus w sesji jesiennej z historii przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-III liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji jesiennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.

Olimpiada z historii sprawdza wiedzę uczniów w zakresie znajomości najważniejszych wydarzeń historycznych Polski i świata. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.

Testy z historii dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie rozszerzonym.



Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.


Szkoła podstawowa: KLASA 4

  1. Materiał z klas 1-3 szkoły podstawowej oraz:
  2. Historia rodzinna.
  3. Polskie symbole narodowe (barwy, godło, hymn).
  4. Polskie święta państwowe i narodowe.
  5. Najważniejsze zabytki i symbole poszczególnych regionów Polski.
  6. Praca historyka.
  7. Czas w historii.
  8. Rodzaje źródeł historycznych.
  9. Legendarne początki państwa polskiego.
  10. Mieszko, Dobrawa i chrzest Polski.
  11. Panowanie Bolesława Chrobrego.

Szkoła podstawowa: KLASA 5

  1. Materiał z poprzedniej klasy oraz:
  2. Położenie i warunki rozwoju cywilizacji starożytnego Bliskiego Wschodu.
  3. Osiągnięcia ludów Mezopotamii.
  4. System sprawowania władzy oraz organizacji społeczeństwa w starożytnym Egipcie.
  5. Wierzenia i osiągnięcia starożytnych Egipcjan.
  6. Religia starożytnego Izraela.
  7. Położenie i warunki rozwoju cywilizacji starożytnej Grecji.
  8. System wierzeń w starożytnej Grecji.
  9. System sprawowania władzy oraz organizacji społeczeństwa w starożytnych Atenach.
  10. Osiągnięcia starożytnych Greków.
  11. Położenie i warunki rozwoju cywilizacji starożytnego Rzymu.

Szkoła podstawowa: KLASA 6

  1. Materiał z poprzednich klas oraz:
  2. Wielkie odkrycia geograficzne - przyczyny, wyprawy i skutki.
  3. Kultura i sztuka renesansu.
  4. Reformacja - przyczyny, charakterystyka luteranizmu i kalwinizmu, skutki.
  5. Reforma Kościoła katolickiego.
  6. Polityka zagraniczna ostatnich Jagiellonów.
  7. Gospodarka państwa polsko-litewskiego w XVI w.
  8. Stosunki narodowościowe i wyznaniowe w Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
  9. Pierwsza wolna elekcja.
  10. Osiągnięcia polskiego renesansu.
  11. Rewolucja angielska.

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

  1. Materiał z poprzednich klas oraz:
  2. Kongres wiedeński.
  3. Przejawy rewolucji przemysłowej.
  4. Sprawa polska na kongresie wiedeńskim.
  5. Królestwo Polskie - ustrój, osiągnięcia gospodarcze, kultura, edukacja.
  6. Przyczyny, charakter zmagań, najważniejsze bitwy i następstwa powstania listopadowego.
  7. Wielka Emigracja.
  8. Położenie Polaków w zaborze pruskim i austriackim, na ziemiach zabranych i w Rzeczypospolitej Krakowskiej.
  9. Powstanie krakowskie.
  10. Wiosna Ludów.
  11. Pośrednie i bezpośrednie przyczyny wybuchu powstania styczniowego.

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

  1. Materiał z poprzednich klas oraz:
  2. Etapy, kluczowe wydarzenia i przykłady bohaterstwa Polaków w czasie wojny obronnej w 1939 r.
  3. Ekspansja Hitlera i Stalina w latach 1939-1941.
  4. Wojna III Rzeszy z ZSRS.
  5. Polityka okupacyjna III Rzeszy.
  6. Postawy wobec okupanta i Holocaustu.
  7. Przystąpienie USA do II wojny światowej.
  8. Konferencje Wielkiej Trójki.
  9. Koniec wojny w Europie.
  10. Wojna na Pacyfiku i kapitulacja Japonii.
  11. Bezpośrednie skutki II wojny światowej.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1

  1. Zateriał ze szkoły podstawowej oraz:
  2. Definiowanie pojęć: prehistoria, historia, historiografia, źródło historyczne.
  3. Periodyzacja dziejów powszechnych i ojczystych.
  4. Rewolucja neolityczna i jej konsekwencje.
  5. Geograficzne uwarunkowania rozwoju cywilizacji starożytnego Bliskiego Wschodu.
  6. Wkład Sumerów, państwa babilońskiego, starożytnego Egiptu i Persji w kulturowe dziedzictwo ludzkości.
  7. Starożytne dzieje narodu żydowskiego.
  8. Organizacja państw i struktura społeczeństw w cywilizacjach starożytnego Dalekiego Wschodu.
  9. Geograficzne uwarunkowania rozwoju cywilizacji starożytnej Grecji.
  10. Kolonizacja grecka.
  11. Formy ustrojowe greckich poleis.
  12. Organizacja społeczeństwa w starożytnych Atenach i Sparcie.
  13. Ustrój Aten peryklejskich.
  14. Wojny grecko-perskie i ich konsekwencje.
  15. Osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków w dziedzinie filozofii, teorii społecznych, literatury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem ich wkładu w kulturę europejską.
  16. Podboje Aleksandra Macedońskiego i ich konsekwencje.
  17. Kultura hellenistyczna, założenia edukacji klasycznej i ideał paidei.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2

  1. Zateriał z poprzedniej klasy oraz:
  2. Cywilizacje prekolumbijskie.
  3. Przyczyny, przebieg i skutki wypraw odkrywczych.
  4. Proces rozrostu posiadłości kolonialnych państw europejskich w XVI-XVIII w.
  5. Idee i sztuka renesansu.
  6. Religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji.
  7. Główne nurty (luteranizm, kalwinizm, anglikanizm) i postacie reformacji.
  8. Sobór trydencki i reforma Kościoła katolickiego.
  9. Wpływ reformacji i kontrreformacji na kulturę.
  10. Mapa wyznaniowa Europy w XVI wieku.
  11. Wojny religijne w XVI wieku.
  12. Stosunki z sąsiadami i zmiany terytorialne państwa polsko-litewskiego w XVI wieku.
  13. Ustrój, struktura społeczna i wyznaniowa oraz model gospodarczy państwa polsko-litewskiego w XVI wieku.
  14. Program „zbierania ziem ruskich” i koncepcja „Trzeciego Rzymu” w polityce moskiewskiej w kontekście obecności Rzeczypospolitej na ziemiach litewsko-ruskich.
  15. Ruch egzekucyjny.
  16. Główne nurty reformacji w państwie polsko-litewskim.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3

  1. Zateriał z poprzednich klas oraz:
  2. Postanowienia kongresu wiedeńskiego.
  3. Rola Świętego Przymierza.
  4. Przebieg i następstwa rewolucji przemysłowej.
  5. Próby podważenia systemu wiedeńskiego.
  6. Nurty ideowe i kulturowe I połowy XIX wieku.
  7. Założenia doktryny Monroego.
  8. Geneza, przebieg i skutki Wiosny Ludów.
  9. Wojna krymska.
  10. Ustrój, społeczeństwo, gospodarka i kultura Królestwa Polskiego.
  11. Geneza, przebieg i następstwa powstania listopadowego.
  12. Programy głównych obozów Wielkiej Emigracji.
  13. Przyczyny i następstwa powstania krakowskiego.
  14. Rabacja galicyjska.
  15. Dorobek kultury polskiej w I połowie XIX wieku.

 

KARTA ZGLOSZENIOWA HISTORIA

Dane kontaktowe

logo mobile
ul. Grochowska 341/268
03-822 Warszawa

olimpus@olimpus.edu.pl
Telefon: 22 517-16-50
Faks: 22 517-16-51

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności