angielski

Język angielski - sesja jesienna

Olimpiada Olimpus w sesji jesiennej z języka angielskiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-IV liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji jesiennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.

Olimpiada z języka angielskiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem tekstu pisanego, komunikacji, słownictwa, gramatyki i wiadomości związanych z wiedzą o krajach anglojęzycznych. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.

Testy z języka angielskiego dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie podstawowym.



Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.

Szkoła Podstawowa: KLASA 4

1.   Materiał gramatyczny:

  • zaimki wskazujące (this/that; these/those);
  • liczba mnoga rzeczowników;
  • konstrukcja there is / there are;
  • zaimki osobowe w funkcji podmiotu i dopełnienia;
  • forma dzierżawcza rzeczownika; przymiotniki dzierżawcze;
  • czasownik: to be; to have/have got; can;
  • liczebniki główne w zakresie 1-100;
  • czas Present Simple i Present continuous; zdania oznajmujące, pytające i przeczące;
  • przyimki miejsca i czasu;
  • zaimki pytające;
  • rodzajnik a/an;

2.   Słownictwo:

  • szkoła, przedmioty szkolne, uczeń w swojej klasie;
  • relacje w rodzinie: ja i moja najbliższa rodzina;
  • mój pokój, mieszkanie i dom;
  • czas wolny - zainteresowania; zajęcia w wolnym czasie;
  • popularne zwierzęta domowe i dzikie;
  • podstawowe informacje o wyglądzie człowieka;
  • pory dnia; dni tygodnia, nazwy miesięcy; pory roku;
  • jedzenie i napoje, owoce i warzywa, tradycyjne posiłki;
  • podstawowe przymiotniki; przymiotniki o znaczeniu przeciwnym;
  • praca ludzi; popularne zawody;
  • wyrażanie czasu - zegar;
  • podstawowe informacje osobiste;
  • nasze środowisko naturalne;
  • kraje i narodowości; święta i tradycje;

3.   Komunikacja:

  • powitania, pożegnania;
  • przedstawianie siebie i innych osób (imię, nazwisko, wiek);
  • prośby i podziękowania;
  • podstawowe zwroty grzecznościowe;
  • pytanie i informowanie o umiejętnościach;
  • pytania i informacje o wieku i miejscu zamieszkania;
  • pytania o czas;
  • pytania i informacje dotyczące narodowości i kraju pochodzenia;

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   Materiał gramatyczny:

  • zagadnienia dla klasy 4 oraz:
  • nieregularna liczba mnoga rzeczowników;
  • rodzajnik a/an i the;
  • rzeczowniki policzalne i niepoliczalne;
  • stopniowanie przymiotników, porównania z "as ... as";
  • liczebniki porządkowe;
  • zaimki dzierżawcze;
  • pytania z: How much?; How many?;
  • czas: Past simple; (czasowniki regularne, to be, to do); zdania oznajmujące, pytające i przeczące;
  • przysłówki częstotliwości i ich pozycja w zdaniu;
  • spójniki: and, but, because, so, or, after, then;

2.   Słownictwo:

  • zagadnienia dla klasy 4 oraz:
  • ubrania;
  • moje hobby i zainteresowania;
  • części ciała ludzi i zwierząt;
  • pieniądze brytyjskie i amerykańskie, ceny;
  • ważne święta i tradycje w W. Brytanii i USA;
  • nazwy przedmiotów szkolnych, szkoła w Wielkiej Brytanii;
  • codzienne czynności i obowiązki domowe;
  • w mieście i na wsi, cechy geograficzne;
  • wygląd człowieka, przymiotniki opisujące wygląd;
  • środki transportu, podróże, wakacje i turystyka;

3.   Komunikacja:

  • zagadnienia dla klasy 4 oraz:
  • zwroty grzecznościowe, sytuacje z życia codziennego;
  • pytanie o cenę i informacja o cenie;
  • prośby o pozwolenie, akceptacja i odmowa;
  • formułowanie sugestii i propozycji i reakcja na nie;
  • akceptacja zaproszenia i odmowa;
  • pytania i informacje jak dotrzeć do charakterystycznego miejsca;
  • wyrażanie życzeń;

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Materiał gramatyczny:

  • zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
  • określniki: much, many, a few, a little, a lot of, enough;
  • stosowanie rodzajników a/an i the;
  • zaimki nieokreślone: some, every, any, no;
  • czasowniki modalne: can; must; should, would, shall, oraz have to i be able to;
  • czasy: Past simple (czasowniki regularne i nieregularne, used to), Future simple i "to be going to";
  • porównanie czasów present simple i present continuous, czasowniki stative verbs;
  • zaimki zwrotne;
  • tworzenie przysłówków, miejsce przysłówka w zdaniu; stopniowanie przysłówków;
  • przyimki ruchu;

2.   Słownictwo:

  • zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
  • zagadnienia z życia codziennego;
  • spędzanie wolnego czasu, wakacje;
  • środowisko, w którym żyjemy, pogoda;
  • zagadnienia pracy człowieka; praca i pieniądze;
  • świat, państwa, narody, narodowości, elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych;
  • żywność, przygotowanie posiłków i dań; w restauracji;
  • muzyka i instrumenty muzyczne;
  • sport, wydarzenia sportowe, sprzęt sportowy;
  • zakupy i usługi, sklepy w krajach anglosaskich;

3.   Komunikacja:

  • zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
  • sugestie, prośby i propozycje;
  • prośba o pozwolenie;
  • zapraszanie i formułowanie propozycji;
  • kupowanie, sytuacje w sklepie;
  • udzielanie rad;
  • wyrażanie obowiązku i zakazu;

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   Materiał gramatyczny:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
  • czasowniki modalne;
  • czasy: Past continuous oraz Present perfect simple;
  • różne sposoby wyrażania przyszłości;
  • podstawowe "phrasal verbs";
  • zdania warunkowe typu 0 i 1;
  • zdania czasowe;

2.   Słownictwo:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
  • przygotowanie potraw i posiłków, przepisy kulinarne;
  • nazwy geograficzne;
  • świat przyrody i środowisko naturalne, krajobrazy, klęski żywiołowe, rośliny i zwierzęta;
  • zdrowie i problemy zdrowotne, postępowanie w czasie choroby; zdrowy tryb życia;
  • osobowość i charakter człowieka;
  • materiały, z których wykonane są przedmioty codziennego użytku;

3.   Komunikacja:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
  • oferowanie pomocy i podziękowanie za nią;
  • u lekarza; informacja o dolegliwościach;
  • reakcje emocjonalne;
  • sytuacje z życia codziennego (również język potoczny);
  • wyrażanie preferencji;

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   Materiał gramatyczny:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
  • zdania warunkowe typu 2;
  • czasy: present perfect continuous i past perfect;
  • czasowniki, po których stosowana jest forma gerund, infinitive lub bare infinitive;
  • definiujące zdania względne, zaimki względne;
  • strona bierna (present simple, past simple, present perfect);
  • zaimki nieokreślone: some, every, any, no i złożenia z nimi;
  • określniki ilościowe: (a) few / (a) little, a lot of, lots of;
  • phrasal verbs;
  • question tags;
  • czasownik, rzeczownik i przymiotnik z przyimkiem;

2.   Słownictwo:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
  • podróżowanie i turystyka, wakacje, atrakcje turystyczne krajów anglojęzycznych;
  • święta i uroczystości;
  • dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła;
  • instrumenty muzyczne, typy muzyki i muzycy;
  • klasyfikacja zwierząt i części ich ciała, zagrożone gatunki;
  • ochrona środowiska i zagrożenia dla środowiska;
  • życie rodzinne i towarzyskie;
  • sport, miejsca rozgrywek sportowych, sprzęt sportowy, imprezy sportowe;
  • praca człowieka;

3.   Komunikacja:

  • zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
  • obowiązek i konieczność;
  • różne sposoby udzielanie rad;
  • życzenia i gratulacje;
  • prośba o wyrażenie zgody;
  • wyrażanie chęci i życzenia;
  • składanie propozycji i sugerowanie rozwiązań;
  • znaki i tablice informacyjne;

UWAGA!
1.   Testy dla Liceum Ogólnokształcącego składają się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
2.   Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej oraz poprzednich klasach liceum w przypadku klas 2, 3 i 4 i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
3.   Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1

1.   Gramatyka:

  • czasy i konstrukcje - Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, ‘be going to’, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Past Perfect);
  • konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
  • konstrukcje z too/enough, so/such (a);
  • zdania warunkowe typu 0, 1 i 2;
  • konstrukcja have sth done, get sth done, have sb do sth, get sb to do sth;
  • przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...);
  • question tags;
  • strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
  • czasowniki złożone;
  • mowa zależna;
  • czasowniki modalne;
  • rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
  • przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
  • zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
  • przyimki miejsca i czasu;
  • liczebniki (główne i porządkowe);
  • zastosowanie czasowników modalnych w kontekście sugestii, zobowiązań, możliwości i rady;
  • zastosowanie zaimków względnych (who, which, whose, whom) w zdaniach złożonych;

2.   Słownictwo:

  • człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości);
  • dom: miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka);
  • edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty);
  • praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa);
  • życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu);
  • jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania);
  • zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja);
  • zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu);
  • środowisko naturalne i przyroda (pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska);
  • podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne);

3.   Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście);
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;
  • wykorzystanie konstrukcji zdań w trybie warunkowym do wyrażania bardziej złożonych sytuacji i ich implikacji;
  • stosowanie struktur językowych do wyrażania hipotez i spekulacji w kontekście życia codziennego i zawodowego;

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2

1.   Gramatyka:

  • czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect, Past Perfect;
  • konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
  • konstrukcje z too/enough, so/such (a);
  • zdania warunkowe typu 0, 1 i 2;
  • zdania z podmiotem it i there, w zwrotach It’s worth/no use + ing;
  • question tags;
  • przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...);
  • przyimki miejsca i czasu;
  • strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
  • czasowniki złożone;
  • mowa zależna;
  • czasowniki modalne;
  • rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
  • przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
  • zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
  • przyimki;
  • liczebniki (główne i porządkowe);

2.   Słownictwo:

  • człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości);
  • dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
  • szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
  • praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa);
  • życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie);
  • jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania;
  • zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja);
  • zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu);
  • środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska);
  • podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne);
  • państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne; organizacje społeczne i międzynarodowe; polityka, gospodarka; problemy współczesnego świata; prawa człowieka; religie; ideologie);

3.   Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
  • podejmowanie spontanicznych decyzji;
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3

1.   Gramatyka:

  • czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous;
  • Past Perfect Continuous dla czynności, które były wykonywane przez jakiś okres i poprzedzały inną czynność, po wyrażeniach I wish..., as if..., if only...;
  • Future Simple dla stanów lub czynności przyszłych wynikających z okoliczności zewnętrznych, dla wyrażenia postanowienia, obietnicy, decyzji;
  • konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
  • konstrukcje z too/enough, so/such (a);
  • zdania warunkowe typu 0, 1, 2 i mieszane;
  • question tags;
  • przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...);
  • spójniki (so, than, that, although, though...);
  • przyimki miejsca i czasu;
  • strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
  • czasowniki złożone (phrasal verbs);
  • zdania wyrażające życzenie lub przypuszczenie z wyrażeniami typu I wish, I’d rather, I’d;
  • mowa zależna;
  • sooner, I’d prefer, You’d better, Suppose/supposing, If only, It’s high time, itp.;
  • czasowniki modalne;
  • rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
  • przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
  • określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
  • zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
  • przyimki;
  • liczebniki (główne i porządkowe);

2.   Słownictwo:

  • człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości);
  • dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
  • szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
  • praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa);
  • życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie);
  • jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania;
  • zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja);
  • zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu);
  • środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska);
  • podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne);
  • państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, organizacje społeczne i międzynarodowe; polityka, gospodarka; problemy współczesnego świata; prawa człowieka; religie; ideologie);

3.   Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
  • podejmowanie spontanicznych decyzji;
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 4

1.   Gramatyka:

  • czasy gramatyczne i konstrukcje:, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous, Future in the past, Used to, narrative tenses, speculation and deduction;
  • compound nouns and possessive forms;
  • clauses of contrast and purpose (so that, despite etc.);
  • wishes and regrets (I wish..., I regret...);
  • quantifiers (all, most, both, either, neither, any no, none etc.);
  • whatever, whenever, wherever, whoever, however etc.;
  • comparatives (the...the...);
  • adjectives without nouns;
  • indirect questions;
  • furthermore, moreover, besides, in addition etc.;
  • future in the past, used to, narrative tenses, speculation and deduction;
  • compound nouns and possessive forms;
  • clauses of contrast and purpose (so that, despite etc.);

2.   Słownictwo:

  • człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości);
  • dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
  • szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
  • praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa);
  • życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie);
  • jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania;
  • zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja);
  • zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu);
  • środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska);
  • podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne, narodowosci);
  • idiomy;
  • edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny, życie szkoły);
  • państwo i społeczeństwo (wydarzenia i zjawiska społeczne, organizacje społeczne i międzynarodowe; polityka, gospodarka; problemy współczesnego świata; prawa człowieka; religie; ideologie);

3.   Komunikacja:

  • przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
  • identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
  • rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
  • opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
  • wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
  • podejmowanie spontanicznych decyzji;
  • pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
  • prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
  • określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
  • wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
  • wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
  • udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
  • ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
  • wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
  • proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
  • składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
  • zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;

 

KARTA ZGLOSZENIOWA ANG NIEM HISZP

 

Dane kontaktowe

logo mobile
ul. Grochowska 341/268
03-822 Warszawa

olimpus@olimpus.edu.pl
Telefon: 22 517-16-50
Faks: 22 517-16-51

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności