Olimpiada Olimpus w sesji jesiennej z języka angielskiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-IV liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji jesiennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.
Olimpiada z języka angielskiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem tekstu pisanego, komunikacji, słownictwa, gramatyki i wiadomości związanych z wiedzą o krajach anglojęzycznych. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Testy z języka angielskiego dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie podstawowym.
Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.
Szkoła Podstawowa: KLASA 4
1. Materiał gramatyczny:
- zaimki wskazujące (this/that; these/those);
- liczba mnoga rzeczowników;
- konstrukcja there is / there are;
- zaimki osobowe w funkcji podmiotu i dopełnienia;
- forma dzierżawcza rzeczownika; przymiotniki dzierżawcze;
- czasownik: to be; to have/have got; can;
- liczebniki główne w zakresie 1-100;
- czas Present Simple i Present continuous; zdania oznajmujące, pytające i przeczące;
- przyimki miejsca i czasu;
- zaimki pytające;
- rodzajnik a/an;
2. Słownictwo:
- szkoła, przedmioty szkolne, uczeń w swojej klasie;
- relacje w rodzinie: ja i moja najbliższa rodzina;
- mój pokój, mieszkanie i dom;
- czas wolny - zainteresowania; zajęcia w wolnym czasie;
- popularne zwierzęta domowe i dzikie;
- podstawowe informacje o wyglądzie człowieka;
- pory dnia; dni tygodnia, nazwy miesięcy; pory roku;
- jedzenie i napoje, owoce i warzywa, tradycyjne posiłki;
- podstawowe przymiotniki; przymiotniki o znaczeniu przeciwnym;
- praca ludzi; popularne zawody;
- wyrażanie czasu - zegar;
- podstawowe informacje osobiste;
- nasze środowisko naturalne;
- kraje i narodowości; święta i tradycje;
3. Komunikacja:
- powitania, pożegnania;
- przedstawianie siebie i innych osób (imię, nazwisko, wiek);
- prośby i podziękowania;
- podstawowe zwroty grzecznościowe;
- pytanie i informowanie o umiejętnościach;
- pytania i informacje o wieku i miejscu zamieszkania;
- pytania o czas;
- pytania i informacje dotyczące narodowości i kraju pochodzenia;
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- nieregularna liczba mnoga rzeczowników;
- rodzajnik a/an i the;
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne;
- stopniowanie przymiotników, porównania z "as ... as";
- liczebniki porządkowe;
- zaimki dzierżawcze;
- pytania z: How much?; How many?;
- czas: Past simple; (czasowniki regularne, to be, to do); zdania oznajmujące, pytające i przeczące;
- przysłówki częstotliwości i ich pozycja w zdaniu;
- spójniki: and, but, because, so, or, after, then;
2. Słownictwo:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- ubrania;
- moje hobby i zainteresowania;
- części ciała ludzi i zwierząt;
- pieniądze brytyjskie i amerykańskie, ceny;
- ważne święta i tradycje w W. Brytanii i USA;
- nazwy przedmiotów szkolnych, szkoła w Wielkiej Brytanii;
- codzienne czynności i obowiązki domowe;
- w mieście i na wsi, cechy geograficzne;
- wygląd człowieka, przymiotniki opisujące wygląd;
- środki transportu, podróże, wakacje i turystyka;
3. Komunikacja:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- zwroty grzecznościowe, sytuacje z życia codziennego;
- pytanie o cenę i informacja o cenie;
- prośby o pozwolenie, akceptacja i odmowa;
- formułowanie sugestii i propozycji i reakcja na nie;
- akceptacja zaproszenia i odmowa;
- pytania i informacje jak dotrzeć do charakterystycznego miejsca;
- wyrażanie życzeń;
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- określniki: much, many, a few, a little, a lot of, enough;
- stosowanie rodzajników a/an i the;
- zaimki nieokreślone: some, every, any, no;
- czasowniki modalne: can; must; should, would, shall, oraz have to i be able to;
- czasy: Past simple (czasowniki regularne i nieregularne, used to), Future simple i "to be going to";
- porównanie czasów present simple i present continuous, czasowniki stative verbs;
- zaimki zwrotne;
- tworzenie przysłówków, miejsce przysłówka w zdaniu; stopniowanie przysłówków;
- przyimki ruchu;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- zagadnienia z życia codziennego;
- spędzanie wolnego czasu, wakacje;
- środowisko, w którym żyjemy, pogoda;
- zagadnienia pracy człowieka; praca i pieniądze;
- świat, państwa, narody, narodowości, elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych;
- żywność, przygotowanie posiłków i dań; w restauracji;
- muzyka i instrumenty muzyczne;
- sport, wydarzenia sportowe, sprzęt sportowy;
- zakupy i usługi, sklepy w krajach anglosaskich;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- sugestie, prośby i propozycje;
- prośba o pozwolenie;
- zapraszanie i formułowanie propozycji;
- kupowanie, sytuacje w sklepie;
- udzielanie rad;
- wyrażanie obowiązku i zakazu;
Szkoła Podstawowa: KLASA 7
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- czasowniki modalne;
- czasy: Past continuous oraz Present perfect simple;
- różne sposoby wyrażania przyszłości;
- podstawowe "phrasal verbs";
- zdania warunkowe typu 0 i 1;
- zdania czasowe;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- przygotowanie potraw i posiłków, przepisy kulinarne;
- nazwy geograficzne;
- świat przyrody i środowisko naturalne, krajobrazy, klęski żywiołowe, rośliny i zwierzęta;
- zdrowie i problemy zdrowotne, postępowanie w czasie choroby; zdrowy tryb życia;
- osobowość i charakter człowieka;
- materiały, z których wykonane są przedmioty codziennego użytku;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- oferowanie pomocy i podziękowanie za nią;
- u lekarza; informacja o dolegliwościach;
- reakcje emocjonalne;
- sytuacje z życia codziennego (również język potoczny);
- wyrażanie preferencji;
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- zdania warunkowe typu 2;
- czasy: present perfect continuous i past perfect;
- czasowniki, po których stosowana jest forma gerund, infinitive lub bare infinitive;
- definiujące zdania względne, zaimki względne;
- strona bierna (present simple, past simple, present perfect);
- zaimki nieokreślone: some, every, any, no i złożenia z nimi;
- określniki ilościowe: (a) few / (a) little, a lot of, lots of;
- phrasal verbs;
- question tags;
- czasownik, rzeczownik i przymiotnik z przyimkiem;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- podróżowanie i turystyka, wakacje, atrakcje turystyczne krajów anglojęzycznych;
- święta i uroczystości;
- dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła;
- instrumenty muzyczne, typy muzyki i muzycy;
- klasyfikacja zwierząt i części ich ciała, zagrożone gatunki;
- ochrona środowiska i zagrożenia dla środowiska;
- życie rodzinne i towarzyskie;
- sport, miejsca rozgrywek sportowych, sprzęt sportowy, imprezy sportowe;
- praca człowieka;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- obowiązek i konieczność;
- różne sposoby udzielanie rad;
- życzenia i gratulacje;
- prośba o wyrażenie zgody;
- wyrażanie chęci i życzenia;
- składanie propozycji i sugerowanie rozwiązań;
- znaki i tablice informacyjne;
UWAGA!
1. Testy dla Liceum Ogólnokształcącego składają się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
2. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej oraz poprzednich klasach liceum w przypadku klas 2, 3 i 4 i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
3. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, ‘be going to’, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Past Perfect);
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
- konstrukcje z too/enough, so/such (a);
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2;
- konstrukcja have sth done, get sth done, have sb do sth, get sb to do sth;
- przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...);
- question tags;
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
- czasowniki złożone;
- mowa zależna;
- czasowniki modalne;
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
- przyimki miejsca i czasu;
- liczebniki (główne i porządkowe);
- zastosowanie czasowników modalnych w kontekście sugestii, zobowiązań, możliwości i rady;
- zastosowanie zaimków względnych (who, which, whose, whom) w zdaniach złożonych;
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości);
- dom: miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka);
- edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty);
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa);
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu);
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania);
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja);
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu);
- środowisko naturalne i przyroda (pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska);
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne);
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście);
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;
- wykorzystanie konstrukcji zdań w trybie warunkowym do wyrażania bardziej złożonych sytuacji i ich implikacji;
- stosowanie struktur językowych do wyrażania hipotez i spekulacji w kontekście życia codziennego i zawodowego;
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2
1. Gramatyka:
- czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect, Past Perfect;
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
- konstrukcje z too/enough, so/such (a);
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2;
- zdania z podmiotem it i there, w zwrotach It’s worth/no use + ing;
- question tags;
- przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...);
- przyimki miejsca i czasu;
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
- czasowniki złożone;
- mowa zależna;
- czasowniki modalne;
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
- przyimki;
- liczebniki (główne i porządkowe);
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości);
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa);
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie);
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania;
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja);
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu);
- środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska);
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne);
- państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne; organizacje społeczne i międzynarodowe; polityka, gospodarka; problemy współczesnego świata; prawa człowieka; religie; ideologie);
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- podejmowanie spontanicznych decyzji;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3
1. Gramatyka:
- czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous;
- Past Perfect Continuous dla czynności, które były wykonywane przez jakiś okres i poprzedzały inną czynność, po wyrażeniach I wish..., as if..., if only...;
- Future Simple dla stanów lub czynności przyszłych wynikających z okoliczności zewnętrznych, dla wyrażenia postanowienia, obietnicy, decyzji;
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
- konstrukcje z too/enough, so/such (a);
- zdania warunkowe typu 0, 1, 2 i mieszane;
- question tags;
- przymiotniki (stopniowanie przymiotnika i porównywanie (przy użyciu “as ... as”, ... than ...);
- spójniki (so, than, that, although, though...);
- przyimki miejsca i czasu;
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
- czasowniki złożone (phrasal verbs);
- zdania wyrażające życzenie lub przypuszczenie z wyrażeniami typu I wish, I’d rather, I’d;
- mowa zależna;
- sooner, I’d prefer, You’d better, Suppose/supposing, If only, It’s high time, itp.;
- czasowniki modalne;
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
- przyimki;
- liczebniki (główne i porządkowe);
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości);
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa);
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie);
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania;
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja);
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu);
- środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska);
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne);
- państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, organizacje społeczne i międzynarodowe; polityka, gospodarka; problemy współczesnego świata; prawa człowieka; religie; ideologie);
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- podejmowanie spontanicznych decyzji;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 4
1. Gramatyka:
- czasy gramatyczne i konstrukcje:, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous, Future in the past, Used to, narrative tenses, speculation and deduction;
- compound nouns and possessive forms;
- clauses of contrast and purpose (so that, despite etc.);
- wishes and regrets (I wish..., I regret...);
- quantifiers (all, most, both, either, neither, any no, none etc.);
- whatever, whenever, wherever, whoever, however etc.;
- comparatives (the...the...);
- adjectives without nouns;
- indirect questions;
- furthermore, moreover, besides, in addition etc.;
- future in the past, used to, narrative tenses, speculation and deduction;
- compound nouns and possessive forms;
- clauses of contrast and purpose (so that, despite etc.);
2. Słownictwo:
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, poczucie tożsamości);
- dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, kariera zawodowa, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza, rynek pracy, mobilność zawodowa);
- życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, uroczystości rodzinne i święta, formy spędzanie wolnego czasu, relacje międzyludzkie);
- jedzenie (przyrządzanie pokarmów, smaki, ilości i opakowania;
- zakupy i usługi (rodzaje sklepów, metody płatności, produkty, reklama i reklamacja);
- zdrowie (dolegliwości i choroby i ich leczenie, lekarstwa, wizyta u lekarza/w szpitalu);
- środowisko naturalne i przyroda (klimat, pogoda, rośliny, zwierzęta, klęski żywiołowe, ochrona środowiska);
- podróżowanie i turystyka (środki transportu, rodzaje wakacji, zajęcia wakacyjne, narodowosci);
- idiomy;
- edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się - w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny, życie szkoły);
- państwo i społeczeństwo (wydarzenia i zjawiska społeczne, organizacje społeczne i międzynarodowe; polityka, gospodarka; problemy współczesnego świata; prawa człowieka; religie; ideologie);
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego); opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- podejmowanie spontanicznych decyzji;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;