Olimpiada Olimpus w sesji jesiennej z języka hiszpańskiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-III liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji jesiennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.
Olimpiada z języka hiszpańskiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem, komunikacji, słownictwa i gramatyki. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Testy z języka hiszpańskiego dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie podstawowym.
Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.
Szkoła Podstawowa: KLASA 4
1. Gramatyka:
- rodzajnik określony w lp. i lmn.
- zaimek dzierżawczy mi, tu
- czasowniki nieregularne odmieniane w lp. ser, tener, llamarse
- pytania z zaimkami cómo, cuántos
- zaimki osobowe: yo, él, ella
- podstawowe czynności (3 osoba lp.) i polecenia np. escucha, escribe, mira, dibuja, abre, cierra, toca...
- przeczenie: no
2. Leksyka:
- liczebniki główne 0-20
- rodzina
- nazwy krajów hiszpańskojęzycznych
3. Komunikacja:
- powitania i pożegnania
- przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
- reagowanie na pytania
- prośba o przeliterowanie
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
1. Zagadnienia z klasy 4.
2. Gramatyka:
- rodzajnik nieokreślony w lp. i lmn.
- liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
- pytania z zaimkami de qué color, qué, quién, dónde
- spójniki y, pero
- zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. un brazo largo
- czasownik me gusta/n
3. Leksyka:
- czynności/polecenia (szczególnie związane z ruchem): camina, corre, nada, salta...
- wygląd zewnętrzny
- charakter
- kolory
- ubrania
- meble i pokoje
- przybory szkolne
- części ciała
- dni tygodnia, miesiące
- liczebniki główne 1-100
- owoce i warzywa
4. Komunikacja:
- opisywanie położenia z użyciem está/hay np. El lápiz está a la izquierda del estuche. Hay reglas encima de la mesa.
- opisywanie wyglądu zewnętrznego człowieka i śmiesznego potwora
- omawianie swoich upodobań
- pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
- określanie dat
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
1. Zagadnienia z klasy 4 i 5.
2. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
- odmiana i znajomość czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
- odmiana i znajomość czasowników acostarse, dormir, querer, preferir, saber, ir, jugar w lp.
- pytania z zaimkami de dónde, qué hora, a qué hora
- przyimki miejsca
3. Leksyka:
- żywność (śniadanie, obiad, kolacja)
- określanie położenia
- pory dnia, pory roku
- element pogody
- rozkład dnia np. A las siete me levanto.
- czas wolny
- sporty
- przedmioty szkolne
- środki lokomocji np. Voy al colegio en coche.
- zwierzęta domowe i dzikie
- narodowości, języki, nazwy krajów, flagi
4. Komunikacja:
- tradycje świąteczne związane z Reyes Magos i Navidad
- opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia z uwzględnieniem ich pory np. Desayuno huevos revueltos a las siete y cuarto.
- pytanie i podawanie godzin
- omawianie swoich i czyiś upodobań me/te/le gusta/n
- pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
- pytanie o znajomość języków obcych i udzielanie odpowiedzi np. ¿Qué idiomas hablas? Yo hablo inglés y un poco de español.
- opis zwierząt (es, tiene, vive, come, sabe)
- opisywanie zjawisk pogodowych
Szkoła Podstawowa: KLASA 7
1. Zagadnienia z klasy 4, 5, 6.
2. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników nieregularnych z wymianą samogłoskową w temacie
- czasownik ser i jego odmiana
- tworzenie gerundio
- omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR+bezokolicznik
- przysłówki mucho, poco
- określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
- wyrażanie konieczności za pomocą parafrazy TENER QUE + bezokolicznik
- okoliczniki częstotliwości np. tres veces a la semana
- pytania z zaimkami cuál, por qué
- tworzenie Pretérito Perfecto z czasownikami regularnymi i nieregularnymi
- okoliczniki czasu typu esta semana, este mes oraz agluna vez
3. Leksyka:
- zwierzęta dzikie
- miejsca w mieście
- liczebniki 1-1000
- obowiązki
- słownictwo związane z Día de Muertos
- wakacje/podróże
4. Komunikacja:
- opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji np. Está buscando conchas en la arena
- opowiadanie o mijających wakacjach np. Me he despertado tarde y he ido a la playa
- dialog w restauracji
- zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca: ¿Cómo llego al parque?, Sigues todo recto por la calle América, pasas el banco y giras a la derecha
- przepisy kulinarne: Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezclamos todos los ingredientes.
- określanie częstotliwości
- opisywanie samopoczucia za pomocą wyrażeń z estar i tener np. Tengo hambre y estoy cansado.
- znajomość tradycji świąteczne związane z Día de Muertos
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
1. Zagadnienia z klasy 4, 5, 6, 7.
2. Gramatyka:
- tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú
- porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
- zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
- zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
- odmiana czasowników z końcówką AR w pretérito indefinido
3. Leksyka:
- podróże
- zdrowie
- określanie samopoczucia tener, estar, me duele
- określanie leczenia tener que, deber - określanie częstotliwości
- współczesne technologie: komputer i smartfon
- tradycje świąteczne związane z Año Nuevo
4. Komunikacja:
- wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
- podróże
- kupowanie biletu
- opowiadanie o planach - u lekarza
- wyrażanie samopoczucia za pomocą wyrażeń z czasownikami: tener, estar, me duele
- określanie leczenia przy użyciu czasowników: tener que, deber
- określanie częstotliwości
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1
1. Gramatyka:
- czas teraźniejszy trybu oznajmującego czasowników regularnych, czasowników częściowo nieregularnych (np. z przegłosem i obocznością spółgłoskową) oraz całkowicie nieregularnych
- podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con
- czas przeszły złożony (Pretérito Perfecto) w odniesieniu do czynności wykonanych w niedalekiej lub bliżej nieokreślonej przyszłości.
- rodzajniki określone i nieokreślone
- zaimki dzierżawcze: mi, tu, su, itp.
- zaimki osobowe i wskazujące
- forma grzecznościowa: usted
- użycie czasowników/peryfraz: necesitar, tener que, haber que, estar + gerundio, ir + a
- użycie czasownika: gustar
- zaimki pytajne, np. quién, dónde, de dónde
- liczebniki 0-1000
- rodzaj męski i żeński oraz tworzenie liczby mnogiej
- stopniowanie przymiotników
- przysłówki: mucho, poco, muy
- zaimki nieokreślone: alguno, ninguno i ich forma
- użycie czasowników: estar oraz haber do opisu lokalizacji
2. Leksyka:
- czynności dnia codziennego
- pory dnia, miesiące, dni tygodnia
- opis osoby, wygląd i cechy charakteru
- członkowie rodziny, zawody
- nazwy środków lokomocji
- podstawowe słownictwo związane z przyrodą i krajobrazem wiejskim
- słownictwo związane z wakacjami nad morzem i w górach
- znajomość nazw krajów hiszpańskojęzycznych i ich stolic
3. Komunikacja:
- przedstawianie się i pożegnania w kontekście formalnym i nieformalnym
- powitania, pożegnania w kontekście formalnym i nieformalnym
- przedstawianie siebie i innych osób
- udzielanie rad
- pytanie o samopoczucie i odpowiedzi na te pytania
- udzielanie informacji na temat zainteresowań, proponowanie form spędzania czasu wolnego
- wyrażanie zgody i sprzeciwu
- podstawowe dialogi w kinie i teatrze
- podstawowe dialogi w sklepie i centrum handlowym
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2
1. Zagadnienia z klasy 1.
2. Gramatyka:
- tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú i usted
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym złożonym, tj. Pretérito Indefinido odmiana czasowników w trybie rozkazującym formie
- podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
- dopełnienia bliższe i dalsze
- użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
- zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
- zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
- liczebniki porządkowe
- bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
- przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
- spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
- wyrażenia: por eso, así que
- rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
- użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
- stopniowanie przymiotników (superlativo absoluto) np. altísimo
3. Leksyka:
- nazwy kierunków geograficznych
- podstawowe nazwy geograficzne: río, continente, península, isla
- nazwy programów telewizyjnych
- określanie położenia
- pytanie o godzinę i podawanie godzin
- słownictwo związane z podróżą i wakacjami na plaży
- opisywanie miejsca zamieszkania i domu
- opisywanie czynności wykonywanych w podstawowych zawodach, np. nauczyciela, lekarza, sprzedawcy
- podstawowe słownictwo związane ze środowiskiem i ekologią
- podstawowe słownictwo związane z komputerem i telefonem komórkowym
- znajomość flag krajów hiszpańskojęzycznych
4. Komunikacja:
- udzielanie porad i wskazówek
- pytania o zainteresowanie, plany na przyszłość
- wyrażanie zadowolenia, niezadowolenia, troski i radości
- wyrażanie reakcji na ważne wydarzenia w życiu, np. urodziny, zdanie egzaminu, choroba
- wyrażanie nakazu i zakazu
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3
1. Zagadnienia z klasy 1 i 2.
2. Gramatyka:
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym prostym, tj. Pretérito Indefinido
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym ciągłym, tj. Pretérito Imperfecto
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przyszłym prostym, tj. Futuro Imperfecto
- odmiana czasowników w trybie rozkazującym twierdzącym i przeczącym w 2. i 3. os. l. poj.
- podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
- dopełnienia bliższe i dalsze
- użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
- zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
- zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
- liczebniki porządkowe
- bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
- przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
- spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
- wyrażenia: por eso, así que
- rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
- użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
- stopniowanie przymiotników regularnych i nieregularnych oraz superlativo absoluto, np. altísimo
- zdania w mowie zależnej (zdanie nadrzędne w presente de indicativo lub pretérito perfecto de indicativo), np. Dice que se va de vacaciones
3. Leksyka:
- podstawowe słownictwo związane ze sztuką, np. galeria, rękodzieło
- podstawowe słownictwo związane z teatrem, np. scena, rola
- podstawowe słownictwo związane z kinem, np. główny bohater, seans
- podstawowe słownictwo związane z telewizją, np. reklama, teleturnieje
- znajomość nazw krajów sąsiadujących z krajami hiszpańskojęzycznymi
4. Komunikacja:
- opisywanie rutyny z przeszłości, osób i przedmiotów w przeszłości
- opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości przy użyciu czasów przeszłych
- przewidywanie wydarzeń z przyszłości
- opisywanie swoich marzeń i planów na przyszłość