hiszpański

Język hiszpański - sesja jesienna

Olimpiada Olimpus w sesji jesiennej z języka hiszpańskiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-III liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji jesiennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.

Olimpiada z języka hiszpańskiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem, komunikacji, słownictwa i gramatyki. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.


Szkoła Podstawowa: KLASA 4

1.   Gramatyka:

  • rodzajnik określony w lp. i lmn.
  • zaimek dzierżawczy mi, tu
  • czasowniki nieregularne odmieniane w lp. ser, tener, llamarse
  • pytania z zaimkami cómo, cuántos
  • zaimki osobowe: yo, él, ella
  • podstawowe czynności (3 osoba lp.) i polecenia np. escucha, escribe, mira, dibuja, abre, cierra, toca...
  • przeczenie: no

2.   Leksyka:

  • liczebniki główne 0-20
  • rodzina
  • nazwy krajów hiszpańskojęzycznych

3.   Komunikacja:

  • powitania i pożegnania
  • przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
  • reagowanie na pytania

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   Zagadnienia z klasy 4.
2.   Gramatyka:

  • rodzajnik nieokreślony w lp. i lmn.
  • liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
  • pytania z zaimkami de qué color, qué, quién, dónde
  • spójniki y, pero
  • zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. un brazo largo
  • czasownik me gusta/n

3.   Leksyka:

  • czynności/polecenia (szczególnie związane z ruchem): camina, corre, nada, salta...
  • wygląd zewnętrzny
  • charakter
  • kolory
  • ubrania
  • meble i pokoje
  • przybory szkolne
  • części ciała
  • dni tygodnia, miesiące
  • liczebniki główne 1-100
  • owoce i warzywa

4.   Komunikacja:

  • opisywanie położenia z użyciem está/hay np. El lápiz está a la izquierda del estuche. Hay reglas encima de la mesa.
  • opisywanie wyglądu zewnętrznego człowieka i śmiesznego potwora
  • omawianie swoich upodobań
  • pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
  • określanie dat

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Zagadnienia z klasy 4 i 5.
2.   Gramatyka:

  • odmiana i znajomość czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana i znajomość czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana i znajomość czasowników acostarse, dormir, querer, preferir, saber, ir, jugar w lp.
  • pytania z zaimkami de dónde, qué hora, a qué hora
  • przyimki miejsca

3.   Leksyka:

  • żywność (śniadanie, obiad, kolacja)
  • określanie położenia
  • pory dnia, pory roku
  • element pogody
  • rozkład dnia np. A las siete me levanto.
  • czas wolny
  • sporty
  • przedmioty szkolne
  • środki lokomocji np. Voy al colegio en coche.
  • zwierzęta domowe i dzikie
  • narodowości, języki, nazwy krajów, flagi

4.   Komunikacja:

  • tradycje świąteczne związane z Reyes Magos i Navidad
  • opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia z uwzględnieniem ich pory np. Desayuno huevos revueltos a las siete y cuarto.
  • pytanie i podawanie godzin
  • omawianie swoich i czyiś upodobań me/te/le gusta/n
  • pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
  • pytanie o znajomość języków obcych i udzielanie odpowiedzi np. ¿Qué idiomas hablas? Yo hablo inglés y un poco de español.
  • opis zwierząt (es, tiene, vive, come, sabe)
  • opisywanie zjawisk pogodowych

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   Zagadnienia z klasy 4, 5, 6.
2.   Gramatyka:

  • rodzajnik określony i nieokreślony w lp. i lmn.
  • zaimki osobowe
  • zaimki dzierżawcze
  • odmiana czasowników nieregularnych: ser, tener, ir, saber
  • pytania z zaimkami cómo, cuántos/as, de qué color, qué, quién, dónde, de dónde, a qué hora, cuál, por qué
  • liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
  • spójniki y, pero
  • zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. una camiseta amarilla
  • odmiana czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana czasowników nieregularnych (z wymianą samogłoskową): acostarse, dormir, querer, preferir, jugar itp.
  • przyimki miejsca
  • tworzenie gerundio
  • omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR + bezokolicznik
  • przysłówki mucho, poco
  • określanie kolejności za pomocą przysłówków primero, luego, después, al final
  • wyrażanie konieczności za pomocą parafrazy TENER QUE + bezokolicznik
  • odmiana czasowników w czasie pretérito perfecto

3.   Leksyka:

  • liczebniki główne 1-1000
  • rodzina
  • wygląd zewnętrzny
  • charakter
  • kolory
  • opis ubioru
  • meble i pokoje
  • przybory szkolne
  • części ciała
  • żywność
  • upodobania me/te/le gusta/n
  • pory dnia, pory roku
  • dni tygodnia, miesiące, daty
  • pogoda
  • rozkład dnia np. A las siete me levanto.
  • czas wolny
  • sporty
  • przedmioty szkolne
  • środki lokomocji
  • zwierzęta domowe i dzikie
  • narodowości, języki, nazwy krajów
  • miejsca w mieście
  • obowiązki
  • określanie częstotliwości
  • wakacje
  • tradycje świąteczne związane z Día de Muertos, Navidad, Reyes Magos

4.   Komunikacja:

  • powitania i pożegnania
  • przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
  • opis położenia z użyciem está/hay
  • pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
  • pytanie i podawanie godzin
  • pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
  • zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca
     - ¿Cómo llego al parque?
     - Sigues todo recto por la calle América, pasas el banco y giras a la derecha
  • przepisy kulinarne
     - Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezclamos todos los ingredientes.
  • dialog w restauracji

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   Zagadnienia z klasy 4, 5, 6, 7.
2.   Gramatyka:

  • tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie
  • porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
  • zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
  • zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
  • odmiana czasowników z końcówką AR w pretérito indefinido

3.   Leksyka:

  • podróże
  • zdrowie
     - określanie samopoczucia tener, estar, me duele
     - określanie leczenia tener que, deber
  • określanie częstotliwości
  • współczesne technologie: komputer i smartfon
  • tradycje świąteczne związane z Año Nuevo

4.   Komunikacja:

  • wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
  • podróże
     - kupowanie biletu
     - opowiadanie o planach
  • u lekarza
     - wyrażanie samopoczucia za pomocą wyrażeń z czasownikami: tener, estar, me duele
     - określanie leczenia przy użyciu czasowników: tener que, deber
     - określanie częstotliwości

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1

1.   Gramatyka:

  • czas teraźniejszy trybu oznajmującego czasowników regularnych, czasowników częściowo nieregularnych (np. z przegłosem i obocznością spółgłoskową) oraz całkowicie nieregularnych
  • podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con
  • czas przeszły złożony (Pretérito Perfecto) w odniesieniu do czynności wykonanych w niedalekiej lub bliżej nieokreślonej przyszłości.
  • rodzajniki określone i nieokreślone
  • zaimki dzierżawcze: mi, tu, su, itp.
  • zaimki osobowe i wskazujące
  • forma grzecznościowa: usted
  • użycie czasowników/peryfraz: necesitar, tener que, haber que, estar + gerundio, ir + a
  • użycie czasownika: gustar
  • zaimki pytajne, np. quién, dónde, de dónde
  • liczebniki 0-1000
  • rodzaj męski i żeński oraz tworzenie liczby mnogiej
  • stopniowanie przymiotników
  • przysłówki: mucho, poco, muy
  • zaimki nieokreślone: alguno, ninguno i ich forma
  • użycie czasowników: estar oraz haber do opisu lokalizacji

2.   Leksyka:

  • czynności dnia codziennego
  • pory dnia, miesiące, dni tygodnia
  • opis osoby, wygląd i cechy charakteru
  • członkowie rodziny, zawody
  • nazwy środków lokomocji
  • podstawowe słownictwo związane z przyrodą i krajobrazem wiejskim
  • słownictwo związane z wakacjami nad morzem i w górach

3.   Komunikacja:

  • przedstawianie się i pożegnania w kontekście formalnym i nieformalnym
  • powitania, pożegnania w kontekście formalnym i nieformalnym
  • przedstawianie siebie i innych osób
  • udzielanie rad
  • pytanie o samopoczucie i odpowiedzi na te pytania
  • udzielanie informacji na temat zainteresowań, proponowanie form spędzania czasu wolnego
  • wyrażanie zgody i sprzeciwu
  • podstawowe dialogi w kinie i teatrze
  • podstawowe dialogi w sklepie i centrum handlowym

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2

1.   Zagadnienia z klasy 1.
2.   Gramatyka:

  • tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w formie tú i usted
  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym złożonym, tj. Pretérito Indefinido odmiana czasowników w trybie rozkazującym formie
  • podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
  • dopełnienia bliższe i dalsze
  • użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
  • zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
  • zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
  • liczebniki porządkowe
  • bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
  • przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
  • spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
  • wyrażenia: por eso, así que
  • rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
  • użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
  • stopniowanie przymiotników (superlativo absoluto) np. altísimo

3.   Leksyka:

  • nazwy kierunków geograficznych
  • podstawowe nazwy geograficzne: río, continente, península, isla
  • nazwy programów telewizyjnych
  • określanie położenia
  • pytanie o godzinę i podawanie godzin
  • słownictwo związane z podróżą i wakacjami na plaży
  • opisywanie miejsca zamieszkania i domu
  • opisywanie czynności wykonywanych w podstawowych zawodach, np. nauczyciela, lekarza, sprzedawcy
  • podstawowe słownictwo związane ze środowiskiem i ekologią
  • podstawowe słownictwo związane z komputerem i telefonem komórkowym

4.   Komunikacja:

  • udzielanie porad i wskazówek
  • pytania o zainteresowanie, plany na przyszłość
  • wyrażanie zadowolenia, niezadowolenia, troski i radości
  • wyrażanie reakcji na ważne wydarzenia w życiu, np. urodziny, zdanie egzaminu, choroba
  • wyrażanie nakazu i zakazu

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3

1.   Zagadnienia z klasy 1 i 2.
2.   Gramatyka:

  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym prostym, tj. Pretérito Indefinido
  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym ciągłym, tj. Pretérito Imperfecto
  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przyszłym prostym, tj. Futuro Imperfecto
  • odmiana czasowników w trybie rozkazującym twierdzącym i przeczącym w 2. i 3. os. l. poj.
  • podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
  • dopełnienia bliższe i dalsze
  • użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
  • zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
  • zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
  • liczebniki porządkowe
  • bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
  • przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
  • spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
  • wyrażenia: por eso, así que
  • rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
  • użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
  • stopniowanie przymiotników regularnych i nieregularnych oraz superlativo absoluto, np. altísimo
  • zdania w mowie zależnej (zdanie nadrzędne w presente de indicativo lub pretérito perfecto de indicativo), np. Dice que se va de vacaciones

3.   Leksyka:

  • podstawowe słownictwo związane ze sztuką, np. galeria, rękodzieło
  • podstawowe słownictwo związane z teatrem, np. scena, rola
  • podstawowe słownictwo związane z kinem, np. główny bohater, seans
  • podstawowe słownictwo związane z telewizją, np. reklama, teleturnieje

4.   Komunikacja:

  • opisywanie rutyny z przeszłości, osób i przedmiotów w przeszłości
  • opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości przy użyciu czasów przeszłych
  • przewidywanie wydarzeń z przyszłości
  • opisywanie swoich marzeń i planów na przyszłość

 


Dane kontaktowe

logo mobile
ul. Grochowska 341/268
03-822 Warszawa

olimpus@olimpus.edu.pl
Telefon: 22 517-16-50
Faks: 22 517-16-51

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności