polski

Język polski - sesja jesienna

Olimpiada Olimpus w sesji jesiennej z języka polskiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-IV liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji jesiennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.

Olimpiada z języka polskiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem, nauki o języku i literatury. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.

Testy z języka polskiego dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie podstawowym.



Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych lat nauki mogą być ponownie sprawdzane w bieżących testach.


Szkoła Podstawowa: KLASA 4

  1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
  2. Pytania do tekstu.
  3. Wiedza o literaturze:
    • gatunki literackie: baśń, legenda, opowiadanie
    • cechy wiersza: rym, wers, strofa, epitet, ożywienie
    • autor, bohater, czas i miejsce zdarzeń
    • wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne
    • pisemne formy wypowiedzi: opowiadanie odtwórcze i twórcze
  4. Literatura:
    • Carlo Collodi, Pinokio (wyd. Zielona Sowa sp. z o.o., tłum. Halina Kozioł)
  5. Nauka o języku:
    • głoska, litera, sylaba, alfabet, przenoszenie wyrazu do kolejnej linijki
    • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące
    • rzeczownik - rodzaj, liczba
    • przymiotnik - rozpoznawanie w tekście
    • czasownik - rozpoznawanie w tekście
    • wyraz bliskoznaczny i przeciwstawny
    • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h
    • wielka i mała litera w nazwach własnych i pospolitych
    • podstawowe znaki interpunkcyjne
    • stosowanie zasad poprawności językowej

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

  1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
  2. Pytania do tekstu.
  3. Wiedza o literaturze:
    • gatunki literackie: baśń, legenda, opowiadanie, komiks
    • cechy wiersza: podmiot liryczny, rym, wers, strofa, epitet, ożywienie, uosobienie, porównanie
    • fikcja literacka a realizm (wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne)
    • autor, narrator, bohater, czas i miejsce zdarzeń
    • dialog, monolog
    • pisemne formy wypowiedzi: opowiadanie odtwórcze i twórcze, opis postaci, zaproszenie, ogłoszenie
  4. Literatura:
    • Adam Bahdaj, Kapelusz za sto tysięcy (wyd. Siedmiogród)
  5. Nauka o języku:
    • głoska, litera, sylaba, alfabet, przenoszenie wyrazu do kolejnej linijki
    • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące
    • komunikat, nadawca, odbiorca
    • rzeczownik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek
    • przymiotnik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek
    • czasownik, bezokolicznik, odmiana przez osoby, liczby, rodzaje i czasy
    • orzeczenie, podmiot, zdanie, równoważnik zdania, zdanie pojedyncze a złożone
    • wyraz bliskoznaczny i przeciwstawny
    • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera (nazwy własne i pospolite)
    • podstawowe znaki interpunkcyjne
    • stosowanie zasad poprawności językowej

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

  1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
  2. Pytania do tekstu.
  3. Wiedza o literaturze:
    • gatunki literackie: baśń, legenda, opowiadanie, list, komiks, mit, nowela
    • cechy wiersza: podmiot liryczny, rym, wers, strofa, epitet, ożywienie, uosobienie, porównanie, pytanie retoryczne, dźwiękonaśladownictwo
    • fikcja literacka a realizm (wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne)
    • autor, narrator (narracja pierwszoosobowa i trzecioosobowa), świat przedstawiony
    • dialog, monolog
    • pisemne formy wypowiedzi: opowiadanie odtwórcze i twórcze, list, opis postaci, zaproszenie, ogłoszenie, e-mail, reklama
  4. Literatura:
    • L. M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza (tłum. Jan Jackiewicz, wyd. Siedmiogród)
  5. Nauka o języku:
    • głoska, spółgłoska, samogłoska, litera, sylaba, alfabet, przenoszenie wyrazu do kolejnej linijki, głoski miękkie i twarde
    • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe
    • komunikat, nadawca, odbiorca
    • rzeczownik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek
    • przymiotnik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek
    • czasownik, bezokolicznik, odmiana przez osoby, liczby, rodzaje i czasy
    • przyimek, spójnik, przysłówek
    • orzeczenie, podmiot, zdanie, równoważnik zdania, zdanie pojedyncze a złożone
    • synonim, homonim, antonim
    • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera (nazwy własne i pospolite)
    • podstawowe znaki przestankowe, interpunkcja zdania pojedynczego
    • stosowanie zasad poprawności językowej
    • popularne związki frazeologiczne zaczerpnięte z mitologii

Szkoła podstawowa: KLASA 7

  1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
  2. Pytania do tekstu.
  3. Wiedza o literaturze:
    • gatunki literackie: baśń a bajka, legenda, opowiadanie, komiks, mit, nowela, powieść (historyczna, przygodowa, fantasy), przypowieść
    • cechy wiersza: podmiot liryczny, rym (dokładny/niedokładny), rytm, wers, strofa, epitet, ożywienie, uosobienie, porównanie, pytanie retoryczne, dźwiękonaśladownictwo, apostrofa, pytanie retoryczne
    • fikcja literacka a realizm (wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne)
    • autor, narrator (narracja pierwszoosobowa i trzecioosobowa), świat przedstawiony
    • dialog, monolog
    • pisemne formy wypowiedzi: opowiadanie odtwórcze i twórcze, list, opis postaci, zaproszenie, ogłoszenie, charakterystyka
  4. Literatura:
    • Stanisław Stampf'l według Daniela Defoe, Robinson Cruzoe (wyd. Nasza Księgarnia)
  5. Nauka o języku:
    • głoska, spółgłoska, samogłoska, litera, sylaba, alfabet, przenoszenie wyrazu do kolejnej linijki, głoski miękkie i twarde, akcent wyrazowy i zdaniowy
    • komunikat, nadawca, odbiorca, dialog, monolog
    • rzeczownik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek
    • przymiotnik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek, stopniowanie
    • czasownik, formy nieosobowe: bezokolicznik, zakończenia -no, -to, odmiana przez osoby, liczby, rodzaje i czasy
    • liczebnik - główny, porządkowy, zbiorowy (kiedy stosujemy)
    • zaimek - podział ze względu na część mowy, którą zastępuje
    • przyimek, spójnik, przysłówek, partykuła, wykrzyknik
    • orzeczenie (czasownikowe i imienne), podmiot (gramatyczny, domyślny, logiczny), zdanie, równoważnik zdania, zdanie pojedyncze a złożone, przydawka, dopełnienie, okolicznik
    • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe
    • synonim, homonim, antonim
    • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera (nazwy własne i pospolite), łączna i rozdzielna pisownia - nie z różnymi częściami mowy
    • podstawowe znaki przestankowe, interpunkcja zdania pojedynczego i złożonego
    • stosowanie zasad poprawności językowej, język literacki a potoczny
    • popularne związki frazeologiczne zaczerpnięte z mitologii i Biblii, błędy frazeologiczne

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

  1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
  2. Pytania do tekstu.
  3. Wiedza o literaturze:
    • rodzaje literackie: dramat, liryka, epika
    • gatunki: baśń a bajka, legenda, opowiadanie, komiks, mit, nowela, powieść (historyczna, przygodowa, fantasy), przypowieść, dramat, komedia, tragedia, nowela, tren, fraszka, pieśń
    • środki stylistyczne: podmiot liryczny, rym (dokładny/ niedokładny, parzysty/krzyżowy/okalający), rytm, wers, strofa, epitet, ożywienie, uosobienie, porównanie, pytanie retoryczne, dźwiękonaśladownictwo, apostrofa, przenośnia, obraz poetycki
    • pisemne formy wypowiedzi: opowiadanie odtwórcze i twórcze, list, opis postaci, zaproszenie, ogłoszenie, reklama, charakterystyka, wypowiedź argumentacyjna
  4. Literatura:
    • Irena Jurgielewiczowa, Inna? (wyd. Nasza Księgarnia)
  5. Nauka o języku:
    • głoska, spółgłoska, samogłoska, litera, sylaba, alfabet, przenoszenie wyrazu do kolejnej linijki, głoski miękkie i twarde, akcent wyrazowy i zdaniowy
    • komunikat, nadawca, odbiorca, dialog, monolog, mowa zależna i niezależna
    • rzeczownik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek
    • przymiotnik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek, stopniowanie
    • liczebnik - główny, porządkowy, zbiorowy (kiedy stosujemy)
    • zaimek - podział ze względu na część mowy, którą zastępuje
    • czasownik, formy nieosobowe: bezokolicznik, zakończenia -no, -to, imiesłowy, odmiana przez osoby, liczby, rodzaje i czasy
    • przyimek (wyrażenie przyimkowe), spójnik, przysłówek (stopniowanie), partykuła, wykrzyknik
    • orzeczenie (czasownikowe i imienne), podmiot (gramatyczny, domyślny, logiczny), zdanie, równoważnik zdania, zdanie pojedyncze a złożone, przydawka, dopełnienie, okolicznik, imiesłowowy równoważnik zdania, zdanie złożone podrzędnie i współrzędnie - wykresy tych zdań
    • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe
    • synonim, homonim, antonim, archaizm, neologizm, zgrubienie, zdrobnienie
    • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera (nazwy własne i pospolite, pisownia nazw świąt i obyczajów, nazw mieszkańców), łączna i rozdzielna pisownia - nie z różnymi częściami mowy
    • znaki przestankowe, interpunkcja zdania pojedynczego i złożonego
    • skróty i skrótowce
    • stosowanie zasad poprawności językowej, język literacki a potoczny
    • popularne związki frazeologiczne zaczerpnięte z mitologii i Biblii, błędy frazeologiczne

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1

1.   Obowiązuje zakres szkoły podstawowej.
2.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
3.   Epoka i teksty z epoki:

  • Antyk grecko-rzymski:
    - ramy czasowe epoki
    - filozofia i przedstawiciele (Sokrates, Platon, Arystoteles)
    - stoicyzm, epikureizm
    - czym jest mit, rodzaje mitów
  • Lektury: Mitologia Parandowskiego, część I: Grecja

4.   Kształcenie językowe:

  • znaki i ich rodzaje
  • elementy komunikacji językowej
  • funkcje języka
  • frazeologizmy pochodzące z mitologii
  • wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2

1.   Obowiązuje zakres materiału ze szkoły podstawowej i klasy 1. LO.
2.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
3.   Epoka i teksty z epoki:

  • Oświecenie:
    - nazwa epoki, ramy czasowe, idee oświecenia, cechy literatury
    - filozofia oświecenia - najważniejsi przedstawiciele i ich myśli
    - trzy nurty w sztuce: klasycyzm, sentymentalizm, rokoko
    - przedstawiciele polskiego oświecenia
    - Ignacy Krasicki - wiedza ogólna o pisarzu
  • Lektury: Hymn do miłości ojczyzny, Do króla, Pijaństwo, I. Krasickiego, Skąpiec Moliera

4.   Kształcenie językowe:

  • znaki i ich rodzaje
  • elementy komunikacji językowej
  • funkcje języka
  • style językowe
  • perswazja i manipulacja
  • wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3

1.   Obowiązuje zakres materiału ze szkoły podstawowej i klas 1. i 2. LO.
2.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
3.   Epoka i teksty z epoki:

  • Pozytywizm:
    - ramy czasowe, nazwa epoki, charakterystyka, główne idee i hasła epoki, gatunki literatury pozytywistycznej
    - program polskiego pozytywizmu
    - filozofia pozytywizmu - przedstawiciele i kierunki filozoficzne
    - powieść dojrzałego realizmu
    - bohater dychotomiczny
  • Lektury: Lalka, Bolesława Prusa

4.   Kształcenie językowe:

  • znaki i ich rodzaje
  • elementy komunikacji językowej
  • funkcje języka
  • style językowe
  • stylizacje językowe
  • parodia, pastisz, trawestacja
  • perswazja i manipulacja
  • wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 4

1.   Obowiązuje zakres materiału ze szkoły podstawowej i klas 1., 2., i 3. LO.
2.   Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
3.   Epoka i teksty z epoki:

  • Literatura wojny i okupacji:
    - pokolenie Kolumbów
    - Holocaust
    - człowiek zlagrowany
    - rzeczywistość lagrowa
    - behawioryzm jako technika pisarska
    - reportaż
  • Lektury: opowiadania T. Borowskiego Proszę państwa do gazu; Ludzie, którzy szli, Zdążyć przed Panem Bogiem H. Krall

4.   Kształcenie językowe:

  • znaki i ich rodzaje
  • elementy komunikacji językowej
  • funkcje języka
  • style językowe
  • stylizacje językowe
  • komunikacja internetowa
  • język reklamy
  • slang i moda w języku

 


Dane kontaktowe

logo mobile
ul. Grochowska 341/268
03-822 Warszawa

olimpus@olimpus.edu.pl
Telefon: 22 517-16-50
Faks: 22 517-16-51

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności