Olimpiada Olimpus w sesji wiosennej z geografii przeznaczona jest dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej oraz I-III liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji wiosennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.
Olimpiada z geografii sprawdza wiedzę uczniów w zakresie znajomości najważniejszych zagadnień z geografii oraz mapy świata. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Testy z geografii dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie rozszerzonym.
Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
- W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV.
- Strefowość krajobrazowa i klimatyczna na Ziemi.
- Klimatogram i tabela klimatyczna - elementy i odczytywanie danych, obliczenia.
- Krajobraz i klimat wilgotnego lasu równikowego, roślinność i zwierzęta.
- Krajobraz i klimat sawanny, roślinność i zwierzęta.
- Krajobraz pustyni gorącej, klimat, roślinność i zwierzęta.
- Krajobraz śródziemnomorski.
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
- Treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV oraz geografii w klasie V.
- Gospodarka Europy:
- przemysł i usługi we Francji;
- energetyka w Europie;
- turystyka w Europie Południowej.
- przemysł i usługi we Francji;
- Sąsiedzi Polski:
- dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi;
- współczesne problemy Ukrainy;
- zróżnicowanie przyrodnicze i gospodarcze Rosji.
- dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi;
- Mapa fizyczna i polityczna Europy.
Szkoła podstawowa: KLASA 7
- W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI.
- Przemysł Polski.
- Usługi w Polsce.
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
- W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII.
- Australia i Oceania - środowisko przyrodnicze, ludność, gospodarka.
- Znajomość mapy fizycznej i politycznej Australii i Oceanii.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1
- W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej.
- W pytaniach wykorzystano treści programowe zawarte w klasie pierwszej szkoły ponadpodstawowej w zakresie rozszerzonym (powtórzenie wiedzy i umiejętności z klasy pierwszej).
- Pedosfera i biosfera.
- Znajomość mapy politycznej i fizycznej świata.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2
- W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I klasie liceum.
- Przemysł.
- Usługi.
- Wpływ przemysłu i usług na środowisko przyrodnicze.
- Działania proekologiczne w działalności człowieka.
- Krajobraz kulturowy i jego ochrona.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3
- W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I i II klasie liceum.
- Gospodarka Polski.
- Stan środowiska i jego ochrona w Polsce.