wiosna polski

Język polski - sesja wiosenna

Olimpiada Olimpus w sesji wiosennej z języka polskiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-IV liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji wiosennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.

Olimpiada z języka polskiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem, nauki o języku i literatury. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.

Testy z języka polskiego dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie podstawowym.



Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych lat nauki mogą być ponownie sprawdzane w bieżących testach.


Szkoła Podstawowa: KLASA 4

  1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
  2. Pytania do tekstu.
  3. Wiedza o literaturze:
    • gatunki literackie: baśń, legenda, opowiadanie, powieść (watek, fabuła), komiks
    • cechy wiersza: podmiot liryczny, rym, wers, strofa, epitet, ożywienie, uosobienie
    • fikcja literacka a realizm (wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne)
    • akapit, plan wydarzeń, autor, narrator, elementy świata przedstawionego
    • dialog, monolog
    • pisemne formy wypowiedzi: opowiadanie odtwórcze i twórcze, list, opis postaci, zaproszenie, ogłoszenie, e-mail, notatka
  4. Literatura:
    • Jan Brzechwa, Podróże Pan Kleksa (wyd. Skrzat)
  5. Nauka o języku:
    • głoska, samogłoska, spółgłoska, litera, sylaba, alfabet, przenoszenie wyrazu do kolejnej linijki
    • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące
    • komunikat, nadawca, odbiorca
    • rzeczownik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek
    • przymiotnik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek
    • czasownik, bezokolicznik, odmiana przez osoby, liczby, rodzaje i czasy
    • przysłówek, spójnik
    • orzeczenie, podmiot, zdanie, równoważnik zdania, zdanie pojedyncze a złożone
    • wyraz bliskoznaczny i przeciwstawny, zdrobnienia i zgrubienia
    • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera (nazwy własne i pospolite)
    • podstawowe znaki interpunkcyjne, przecinek w zdaniu pojedynczym
    • stosowanie zasad poprawności językowej

 

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

  1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
  2. Pytania do tekstu.
  3. Wiedza o literaturze:
    • gatunki literackie: baśń, legenda, opowiadanie, komiks, mit, nowela
    • cechy wiersza: podmiot liryczny, rym, wers, strofa, epitet, ożywienie, uosobienie, porównanie, pytanie retoryczne, dźwiękonaśladownictwo
    • fikcja literacka a realizm (wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne)
    • autor, narrator (narracja pierwszoosobowa i trzecioosobowa), świat przedstawiony
    • dialog, monolog
    • pisemne formy wypowiedzi: opowiadanie odtwórcze i twórcze, list, opis postaci, zaproszenie, ogłoszenie, e-mail, reklama
  4. Literatura:
    • Zbigniew Nienacki, Pan Samochodzik i templariusze (wyd. Nasza Księgarnia)
  5. Nauka o języku:
    • głoska, spółgłoska, samogłoska, litera, sylaba, alfabet, przenoszenie wyrazu do kolejnej linijki, głoski miękkie i twarde
    • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe
    • komunikat, nadawca, odbiorca
    • rzeczownik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), odmiana przez liczby i przypadki
    • przymiotnik - odmiana przez rodzaje, liczby i przypadki
    • czasownik, bezokolicznik, odmiana przez osoby, liczby, rodzaje i czasy
    • liczebnik - umieć wskazać
    • przyimek, spójnik, przysłówek
    • orzeczenie, podmiot, zdanie, równoważnik zdania, zdanie pojedyncze a złożone
    • synonim, homonim, antonim
    • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera (nazwy własne i pospolite)
    • podstawowe znaki przestankowe, interpunkcja zdania pojedynczego
    • stosowanie zasad poprawności językowej
    • popularne związki frazeologiczne zaczerpnięte z mitologii

 

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

  1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
  2. Pytania do tekstu.
  3. Wiedza o literaturze:
    • gatunki literackie: baśń a bajka, legenda, opowiadanie, komiks, mit, nowela, powieść (historyczna, przygodowa, fantasy), przypowieść
    • cechy wiersza: podmiot liryczny, rym (dokładny/niedokładny), rytm, wers, strofa, epitet, ożywienie, uosobienie, porównanie, pytanie retoryczne, dźwiękonaśladownictwo, apostrofa, pytanie retoryczne
    • fikcja literacka a realizm (wydarzenia, postacie i przedmioty fantastyczne i realistyczne)
    • autor, narrator (narracja pierwszoosobowa i trzecioosobowa), świat przedstawiony
    • dialog, monolog
    • pisemne formy wypowiedzi: opowiadanie odtwórcze i twórcze, list prywatny, list oficjalny, opis postaci, zaproszenie, ogłoszenie, charakterystyka
  4. Literatura:
    • Irena Landau, Uszy do góry! (Wydawnictwo Literatura)
  5. Nauka o języku:
    • głoska, spółgłoska, samogłoska, litera, sylaba, alfabet, przenoszenie wyrazu do kolejnej linijki, głoski miękkie i twarde, akcent wyrazowy i zdaniowy
    • komunikat, nadawca, odbiorca, dialog, monolog
    • rzeczownik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek
    • przymiotnik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek, stopniowanie
    • czasownik, formy nieosobowe: bezokolicznik, zakończenia -no, -to, odmiana przez osoby, liczby, rodzaje i czasy, czasowniki dokonane i niedokonane, strona czynna i bierna
    • liczebnik - główny, porządkowy, zbiorowy (kiedy stosujemy)
    • zaimek- podział ze względu na część mowy, którą zastępuje
    • nieodmienne części mowy - przyimek, spójnik, przysłówek (stopniowanie), partykuła, wykrzyknik
    • orzeczenie (czasownikowe i imienne), podmiot (gramatyczny, domyślny, logiczny), zdanie, równoważnik zdania, zdanie pojedyncze a złożone, przydawka, dopełnienie, okolicznik
    • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe
    • synonim, homonim, antonim
    • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera (nazwy własne i pospolite), łączna i rozdzielna pisownia - nie z różnymi częściami mowy, pisownia ą, ę oraz om, on
    • znaki przestankowe (dwukropek, średnik, nawias), znaki interpunkcyjne w dialogach, interpunkcja zdania pojedynczego i złożonego
    • stosowanie zasad poprawności językowej, język literacki a potoczny
    • popularne związki frazeologiczne zaczerpnięte z mitologii i Biblii, błędy frazeologiczne
    • akcent i intonacja

 

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

  1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
  2. Pytania do tekstu.
  3. Wiedza o literaturze:
    • rodzaje literackie: dramat, liryka, epika
    • gatunki: baśń a bajka, legenda, opowiadanie, komiks, mit, nowela, powieść (historyczna, przygodowa, fantasy), przypowieść (parabola), dramat, komedia, tragedia, nowela, tren, fraszka, pieśń, ballada
    • środki stylistyczne: podmiot liryczny, rym (dokładny/niedokładny, parzysty/krzyżowy/okalający, męski/żeński), rytm, wers, strofa, epitet, ożywienie, uosobienie, porównanie, pytanie retoryczne, dźwiękonaśladownictwo, apostrofa, przenośnia, obraz poetycki, aforyzm, motto
    • pisemne formy wypowiedzi: opowiadanie odtwórcze i twórcze, list, opis postaci, zaproszenie, ogłoszenie, reklama, charakterystyka, wypowiedź argumentacyjna, dziennik a pamiętnik
  4. Literatura:
    • Clementine Beauvais, Pasztety, do boju! (Wydawnictwo Dwie Siostry, tłum. Barbara Sęk)
  5. Nauka o języku:
    • głoska, spółgłoska, samogłoska, litera, sylaba, alfabet, przenoszenie wyrazu do kolejnej linijki, głoski miękkie i twarde, akcent wyrazowy i zdaniowy
    • komunikat, nadawca, odbiorca, dialog, monolog, mowa zależna i niezależna
    • rzeczownik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek
    • przymiotnik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), liczba, przypadek, stopniowanie
    • liczebnik - główny, porządkowy, zbiorowy (kiedy stosujemy)
    • zaimek - podział ze względu na część mowy, którą zastępuje
    • czasownik, formy nieosobowe: bezokolicznik, zakończenia -no, -to, imiesłowy, odmiana przez osoby, liczby, rodzaje i czasy
    • przyimek (wyrażenie przyimkowe), spójnik, przysłówek (stopniowanie), partykuła, wykrzyknik
    • orzeczenie (czasownikowe i imienne), podmiot (gramatyczny, domyślny, logiczny), zdanie, równoważnik zdania, zdanie pojedyncze a złożone, przydawka, dopełnienie, okolicznik, imiesłowowy równoważnik zdania, zdanie złożone podrzędnie i współrzędnie - wykresy tych zdań
    • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe
    • budowa słowotwórcza wyrazów, rodzaje formantów i ich funkcje
    • synonim, homonim, antonim, wyrazy wieloznaczne, archaizm, neologizm, zgrubienie, zdrobnienie
    • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera (nazwy własne i pospolite, pisownia nazw świąt i obyczajów, nazw mieszkańców), łączna i rozdzielna pisownia - nie z różnymi częściami mowy, pisownia przymiotników złożonych
    • znaki przestankowe, interpunkcja zdania pojedynczego i złożonego
    • skróty i skrótowce
    • stosowanie zasad poprawności językowej, język literacki a potoczny
    • popularne związki frazeologiczne zaczerpnięte z mitologii i Biblii, błędy frazeologiczne

 

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

  1. Czytanie tekstu literackiego lub popularnonaukowego ze zrozumieniem.
  2. Pytania do tekstu.
  3. Wiedza o literaturze:
    • rodzaje literackie: dramat, liryka, epika
    • gatunki: baśń a bajka, legenda, opowiadanie, komiks, mit, nowela, powieść (historyczna, przygodowa, fantasy), przypowieść, dramat, komedia, tragedia, nowela, tren, fraszka, pieśń
    • środki stylistyczne: podmiot liryczny, rym (dokładny/ niedokładny, parzysty/krzyżowy/okalający), rytm, wers, strofa, epitet, ożywienie, uosobienie, porównanie, pytanie retoryczne, dźwiękonaśladownictwo, apostrofa, przenośnia, obraz poetycki
    • pisemne formy wypowiedzi: opowiadanie odtwórcze i twórcze, list, opis postaci, zaproszenie, ogłoszenie, reklama, sprawozdanie, streszczenie, charakterystyka, rozprawka, przemówienie (perswazja, środki retoryczne)
  4. Literatura:
    • Stanisław Lem, Bajki robotów - Trzej elektrycerze, Jak ocalał świat, Maszyna Trurla, Wielkie lanie (Wydawnictwo Literackie)
  5. Nauka o języku:
    • głoska, spółgłoska, samogłoska, litera, sylaba, alfabet, przenoszenie wyrazu do kolejnej linijki, głoski miękkie i twarde, akcent wyrazowy i zdaniowy
    • komunikat, nadawca, odbiorca, dialog, monolog, mowa zależna i niezależna
    • rzeczownik - rodzaj (w l. pojedynczej i mnogiej), odmiana przez liczby i przypadki
    • przymiotnik - odmiana przez liczby, przypadki, rodzaje, stopniowanie
    • czasownik - odmiana przez osoby, liczby, rodzaje i czasy, strona czynna i bierna, czasowniki dokonane i niedokonane, przechodnie i nieprzechodnie, formy nieosobowe: bezokolicznik, zakończenia -no, -to, imiesłowy
    • liczebnik - główny, porządkowy, zbiorowy (kiedy stosujemy)
    • zaimek - podział ze względu na część mowy, którą zastępuje, odmiana
    • przyimek (wyrażenie przyimkowe), spójnik, przysłówek (stopniowanie), partykuła, wykrzyknik
    • orzeczenie (czasownikowe i imienne), podmiot (gramatyczny, domyślny, logiczny), zdanie, równoważnik zdania, zdanie pojedyncze a złożone, przydawka, dopełnienie, okolicznik, imiesłowowy równoważnik zdania, zdanie złożone podrzędnie i współrzędnie, wypowiedzenia wtrącone - wykresy tych zdań
    • wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe
    • synonim, homonim, antonim, archaizm, neologizm, zgrubienie, zdrobnienie, eufemizm
    • pisownia wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h, wielka i mała litera (nazwy własne i pospolite, pisownia nazw świąt i obyczajów, nazw mieszkańców), łączna i rozdzielna pisownia - nie z różnymi częściami mowy
    • interpunkcja zdania pojedynczego i złożonego
    • skróty i skrótowce
    • rodzaje stylu - naukowy, popularnonaukowy, potoczny

 

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1

1. Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2. Epoka i teksty z epoki:

  • Renesans:
    • zakres szkoły podstawowej,
    • renesans - nazwa epoki, najważniejsze pojęcia: antropocentryzm, reformacja, humanizm,
    • renesansowy humanizm w pieśniach,
    • stoicyzm i epikureizm,
    • tren jako gatunek,
    • kompozycja Trenów.
  • Lektury:
    • Jan Kochanowski: "Pieśń IX", ks. I, "Pieśń V", ks. II, "Tren IX", "Tren X", "Tren XI", "Tren XIX".

3. Kształcenie językowe:

  • zakres szkoły podstawowej,
  • znaki i ich rodzaje,
  • elementy komunikacji językowej,
  • oficjalna i nieoficjalna odmiana języka,
  • pojęcie retoryki,
  • wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni,
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji.

 

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2

1. Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2. Epoka i teksty z epoki:

  • Pozytywizm:
    • zakres klasy 1 liceum ogólnokształcącego,
    • ramy czasowe, nazwa epoki, charakterystyka, główne idee i hasła epoki, gatunki literatury pozytywistycznej,
    • program polskiego pozytywizmu,
    • filozofia pozytywizmu - przedstawiciele i kierunki filozoficzne,
    • powieść dojrzałego realizmu,
    • powieść polifoniczna,
    • powieść psychologiczna.
  • Lektury:
    • "Zbrodnia i kara" F. Dostojewskiego.

3. Kształcenie językowe:

  • zakres klasy 1 liceum ogólnokształcącego,
  • znaki i ich rodzaje,
  • elementy komunikacji językowej,
  • funkcje języka,
  • style językowe,
  • perswazja i manipulacja,
  • wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni,
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji.

 

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3

1. Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2. Epoka i teksty z epoki:

  • Dwudziestolecie międzywojenne:
    • zakres klasy 2 liceum ogólnokształcącego,
    • dwudziestolecie międzywojenne - nazwa, ramy czasowe, charakterystyka epoki,
    • Skamander - okoliczności powstania, przedstawiciele, model działania twórczego,
    • wizja niepodległej Polski w "Przedwiośniu", powieść polityczna.
  • Lektury:
    • "Przedwiośnie" S. Żeromskiego,
    • "Do krytyków" J. Tuwima,
    • "Herostrates" J. Lechonia.

3. Kształcenie językowe:

  • zakres klasy 2 liceum ogólnokształcącego,
  • znaki i ich rodzaje,
  • elementy komunikacji językowej,
  • funkcje języka,
  • style językowe,
  • stylizacje językowe,
  • relacje znaczeniowe i formalne między wyrazami (antonimia, synonimia, homonimia, polisemia),
  • wiedza z zakresu fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni,
  • podstawowe zasady ortografii i interpunkcji.

 

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 4

1. Czytanie tekstu literackiego lub nieliterackiego ze zrozumieniem.
2. Test historyczno-literacki sprawdzający wiedzę o epokach i znajomość lektur obowiązkowych na egzaminie maturalnym w 2025 roku:

  • starożytność (antyk i Biblia),
  • średniowiecze, renesans, barok, oświecenie,
  • romantyzm, pozytywizm,
  • Młoda Polska, 20-lecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji.

 

Dane kontaktowe

logo mobile
ul. Grochowska 341/268
03-822 Warszawa

olimpus@olimpus.edu.pl
Telefon: 22 517-16-50
Faks: 22 517-16-51

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności