Olimpiada Olimpus w sesji wiosennej z języka angielskiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-IV liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji wiosennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.
Olimpiada z języka angielskiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem tekstu pisanego, komunikacji, słownictwa, gramatyki i wiadomości związanych z wiedzą o krajach anglojęzycznych. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Testy z języka angielskiego dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie podstawowym.
Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.
Szkoła Podstawowa: KLASA 4
1. Materiał gramatyczny:
- zaimki wskazujące (this/that; these/those);
- liczba mnoga rzeczowników;
- konstrukcja there is / there are;
- zaimki osobowe w funkcji podmiotu i dopełnienia;
- forma dzierżawcza rzeczownika; przymiotniki dzierżawcze;
- czasownik: to be; to have/have got; can;
- liczebniki główne;
- czas Present Simple i Present continuous; zdania oznajmujące, pytające i przeczące;
- przyimki miejsca i czasu;
- czas: Past simple (czasowniki regularne oraz be i do);
- zaimki pytające;
- rodzajniki: a/an i the;
2. Słownictwo:
- dom; szkoła (np. przybory szkolne, meble, pomieszczenia, zabawki);
- relacje w rodzinie: ja i moja najbliższa rodzina;
- codzienne czynności i obowiązki domowe;
- czas wolny - zainteresowania;
- popularne zwierzęta domowe i dzikie;
- podstawowe informacje o wyglądzie człowieka;
- pory dnia; dni tygodnia, nazwy miesięcy; pory roku;
- owoce i warzywa, tradycyjne posiłki;
- podstawowe przymiotniki; przymiotniki o znaczeniu przeciwnym;
- praca ludzi; popularne zawody;
- wyrażanie czasu - zegar;
- podstawowe informacje osobiste;
- kraje i narodowości;
- informacje o pogodzie;
3. Komunikacja:
- powitania, pożegnania;
- przedstawianie siebie i innych osób (imię, nazwisko, wiek);
- prośby i podziękowania, zwroty grzecznościowe;
- pytania i informacje o wieku i miejscu zamieszkania;
- pytania o czas;
- zwroty grzecznościowe, sytuacje z życia codziennego;
- pytania i informacje dotyczące narodowości i kraju pochodzenia;
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- nieregularna liczba mnoga rzeczowników;
- stosowanie rzedimka określonego i nieokreślonego;
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne;
- zaimki nieokreślone: some, every, any, no;
- stopniowanie przymiotników;
- liczebniki porządkowe;
- zaimki dzierżawcze;
- pytania z: How much?; How many?;
- czas: Past simple oraz wyrażenie used to;
- zaimki pytające: why, whose;
- przysłówki częstotliwości i ich pozycja w zdaniu;
- tworzenie i stopniowanie przysłówków;
- spójniki: and, but, because, so, or;
2. Słownictwo:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- ubrania;
- mój pokój, mieszkanie i dom;
- moje hobby i zainteresowania;
- części ciała ludzi i zwierząt;
- pieniądze brytyjskie i amerykańskie, ceny;
- jedzenie i napoje, zdrowa żywność, nazwy posiłków i dań, sprzęt i przybory kuchenne;
- w mieście i na wsi;
- formułowanie daty;
- nazwy przedmiotów szkolnych, szkoła w Wielkiej Brytanii;
- środki transportu, podróże i turystyka;
- zagadnienia pracy człowieka; praca, zawody i pieniądze;
- wygląd człowieka, przymiotniki opisujące wygląd;
3. Komunikacja:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- pytanie o cenę i informacja o cenie;
- prośby o pozwolenie, akceptacja i odmowa;
- opis wyglądu człowieka i przedstawianie opinii o nim;
- wyrażanie sugestii i propozycji, reakcja na nie;
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- określniki: much, many, a few, a little, a lot of, enough;
- czasowniki modalne: can; must; should, would, shall, oraz have to i be able to;
- czasy: Past simple (czasowniki regularne i nieregularne, used to), Future simple i "to be going to";
- porównania z "as ... as";
- zaimki zwrotne;
- zwroty would like, be allowed to;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- zagadnienia z życia codziennego;
- spędzanie wolnego czasu;
- świat, państwa, narody, narodowości, elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych;
- zakupy i usługi, sklepy i pieniądze w krajach anglosaskich;
- żywność, przygotowanie posiłków i dań; w restauracji;
- sport, wydarzenia sportowe, sławni sportowcy;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- wyrażanie życzeń;
- prośba o pozwolenie;
- jak docieramy do szkoły i miejsc różnych zajęć;
- zapraszanie i formułowanie propozycji;
- kupowanie, sytuacje w sklepie;
- formułowanie opinii i oceny;
- wyrażanie obowiązku i zakazu;
Szkoła Podstawowa: KLASA 7
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- stosowanie przedimków określonych i nieokreślonych;
- czasowniki modalne may; might; could; need;
- czasy: Past continuous oraz Present perfect simple;
- różne sposoby wyrażania przyszłości;
- zaimki nieokreślone: some, every, any, no i ich złożenia;
- czasowniki, po których stosowana jest forma gerund, infinitive lub bare infinitive;
- przyimki ruchu;
- podstawowe "phrasal verbs";
- strona bierna (present simple, past simple);
- definiujące zdania względne, zaimki względne;
- I tryb warunkowy;
- zdania czasowe;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- przygotowanie potraw i posiłków, przepisy kulinarne;
- nazwy geograficzne;
- mój komputer i smartfon; urządzenia elektroniczne;
- pogoda i klimat;
- zdrowie i problemy zdrowotne, postępowanie w czasie choroby; zdrowy tryb życia;
- osobowość i charakter człowieka;
- znaki drogowe;
- materiały, z których wykonane są przedmioty codziennego użytku;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- oferowanie pomocy i podziękowanie za nią;
- u lekarza; informacja o dolegliwościach;
- reakcje emocjonalne;
- wyrażanie pozwolenia i zakazu;
- prośba o wyrażenie zgody;
- sytuacje z życia codziennego (również język potoczny);
- pytanie o drogę i informacja jak dotrzeć do poszukiwanego miejsca;
- wyrażanie preferencji i upodobań;
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- zaimki względne i zdania przydawkowe;
- czasowniki modalne;
- czas: Present perfect continuous; past perfect;
- strona bierna w czasach future simple; present perfect simple, po czasownikach modalnych, bezokolicznik bierny;
- konstrukcja have something done;
- Question Tags;
- zdania warunkowe II i III typu;
- mowa zależna, pytania pośrednie;
- czasownik, rzeczownik i przymiotnik z przyimkiem;
- phrasal verbs;
- konstrukcje typu so do I, neither do I;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- podróżowanie i turystyka, wakacje, atrakcje turystyczne krajów anglojęzycznych;
- dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła;
- instrumenty muzyczne, typy muzyki i muzycy;
- świat przyrody i środowisko naturalne, krajobrazy, klęski żywiołowe;
- klasyfikacja zwierząt i części ich ciała, zwierzęta zagrożone wyginięciem;
- ochrona środowiska i zagrożenia dla środowiska;
- życie rodzinne i towarzyskie;
- społeczeństwo i jego problemy;
- narzędzia pracy człowieka;
- cechy osobowości i charakteru (zakres rozszerzony), uczucia i emocje;
- nauka i technika, odkrycia i wynalazki, technologie informacyjne;
- środki masowego przekazu (prasa, TV, Internet);
- sport, miejsca rozgrywek sportowych, imprezy sportowe, sprzęt sportowy;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- udzielanie rad, prośba o radę;
- obowiązek i konieczność;
- wyrażanie chęci i życzenia;
- składanie propozycji i sugerowanie rozwiązań;
- rekomendowanie;
- wyrażanie przypuszczenia i prawdopodobieństwa;
- wyrażanie zgody;
- znaki i tablice informacyjne;
UWAGA!
1. Testy dla Liceum Ogólnokształcącego składają się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
2. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej oraz poprzednich klas liceum w przypadku klas 2, 3 i 4 i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
3. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, ‘used to’, Past Perfect);
- Past continuous dla czynności, która odbywała się w pewnym momencie w przeszłości lub trwała przez pewien czas, w wyrażeniach I was wondering ..., I was hoping ...;
- tryb rozkazujący;
- zdania z dopełnieniami;
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
- konstrukcje z too/enough, so/such (a);
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2;
- question tags;
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
- czasowniki złożone (phrasal verbs);
- mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące;
- czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.;
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
- przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników;
- przyimki;
- liczebniki (główne i porządkowe);
2. Słownictwo:
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu);
- zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach);
- nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- podejmowanie spontanicznych decyzji;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, ‘used to’, Past Perfect);
- tryb rozkazujący;
- zdania z dopełnieniami;
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
- konstrukcje z too/enough, so/such (a);
- zdania warunkowe typu 0, 1, 2 i mieszane;
- question tags;
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
- stopniowanie regularne i nieregularne, konstrukcje typu the sooner, the better, more and more impatient;
- czasowniki złożone (phrasal verbs);
- mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące;
- czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.;
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
- przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników;
- przyimki;
- liczebniki (główne i porządkowe);
2. Słownictwo:
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media);
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy);
- nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne);
- świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie; baza noclegowa, wycieczki i zwiedzanie; awarie i wypadki w podróży; ruch uliczny; bezpieczeństwo w podróży);
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- podejmowanie spontanicznych decyzji;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3
1. Gramatyka:
- czasy gramatyczne i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, “be going to”, Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłości, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, “used to”, Past Continuous, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous;
- tryb rozkazujący;
- zdania z dopełnieniami;
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
- konstrukcje z too/enough, so/such (a);
- zdania warunkowe typu 0, 1, 2 i mieszane;
- question tags;
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
- czasowniki złożone (phrasal verbs);
- mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące;
- tryb łączący np. z czasownikami suggest, insist, recommend, demand, po as if/as though;
- inwersja stylistyczna; zastosowanie do i did, np. Do come in.;
- zdania wyrażające życzenie lub przypuszczenie z wyrażeniami typu I wish, I’d rather, I’d sooner, I’d prefer, You’d better, Suppose/supposing, If only, It’s high time, itp.;
- czasowniki modalne z bezokolicznikiem zwykłym, zwykłym ciągłym, perfektywnym, perfektywnym ciągłym;
- czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.;
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
- przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników;
- przyimki;
- liczebniki (główne i porządkowe);
2. Słownictwo:
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media);
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy);
- nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne);
- świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- podejmowanie spontanicznych decyzji;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;
- miejsce zamieszkania (np. pomieszczenia i wyposażenie domu; prace domowe; okolica domu: miejsca i budynki w mieście; wynajem, kupno, sprzedaż domu, przeprowadzka; architektura);
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 4
1. Gramatyka:
- czasy gramatyczne i konstrukcje:, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous, Future in the past, Used to, narrative tenses, speculation and deduction;
- Compound nouns and possessive forms;
- Clauses of contrast and purpose (so that, despite etc.);
- Adjective order (She’s a beautiful, young, Polish woman. etc.);
- Wishes and regrets (I wish..., I regret...);
- Quantifiers (all, most, both, either, neither, any no, none etc.);
- Whatever, whenever, wherever, whoever, however etc.;
- Question tags;
- Comparatives (the...the...);
- Adjectives without nouns;
- Indirect questions;
- Furthermore, moreover, besides, in addition etc;
- strona bierna we wszystkich czasach;
- Reflexive pronouns (myself, yourself etc.);
- tryb łączący, np. z suggest, insist, demand, it’s essential;
- Dependent preposition (angry with, afraid of..);
2. Słownictwo:
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, social media i internet);
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy);
- nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne);
- świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
- szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły,studia i przygotowania do studiow, zycie studenckie;
- idiomy, synonimy i antonimy;
- państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne,organizacje społeczne i międzynarodowe; polityka, gospodarka; problemy współczesnego świata; prawa człowieka; religie; ideologie);
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- podejmowanie spontanicznych decyzji;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;