Olimpiada Olimpus w sesji wiosennej z języka hiszpańskiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-III liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji wiosennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.
Olimpiada z języka hiszpańskiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem, komunikacji, słownictwa i gramatyki. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Testy z języka hiszpańskiego dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie podstawowym.
Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.
Szkoła Podstawowa: KLASA 4
1. Gramatyka:
- rodzajnik określony w lp. i l mn.
- zaimek dzierżawczy mi, tu
- liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
- czasowniki nieregularne odmieniane w lp. ser, tener, llamarse, estar
- pytania z zaimkami cómo, cuántos, de qué color, dónde
- zaimki osobowe: yo, él, ella
- podstawowe czynności (3 osoba lp.) i polecenia np. escucha, escribe, mira, dibuja, abre, cierra, toca...
- przeczenie: no
- spójniki y, pero
2. Leksyka:
- liczebniki główne 0-39
- rodzina
- przybory szkolne
- kolory
- meble
- pokoje
- dni tygodnia, miesiące, daty
- nazwy krajów hiszpańskojęzycznych
3. Komunikacja:
- powitania i pożegnania
- przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
- reagowanie na pytania
- określanie położenia np. La cama está en el dormitorio. ¿Hay un frigorífico en el salón?
- pytanie i odpowiedzi ¿Cuándo es tu cumpleaños? Mi cumpleaños es el dos de febrero.
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
1. Zagadnienia z klasy 4.
2. Gramatyka:
- liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
- zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. un brazo largo
- czasownik me le gusta/n
- odmiana czasownika ir
- odmiana czasowników z końcówką AR w czasie teraźniejszym
3. Leksyka:
- czynności/polecenia (szczególnie związane z ruchem): camina, corre, nada, salta...
- wygląd zewnętrzny
- charakter
- ubrania
- części ciała
- zwierzęta domowe
- liczebniki główne 1-100
- zabawki
- owoce i warzywa
- środki lokomocji
- słownictwo związane z Navidad
4. Komunikacja:
- opisywanie położenia z użyciem está/hay np. El lápiz está a la izquierda del estuche. Hay reglas encima de la mesa.
- opisywanie wyglądu zewnętrznego człowieka i śmiesznego potwora
- omawianie swoich i czyiś upodobań me/te/le gusta/n
- pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
- opisywanie wyglądu i upodobań zwierzątek domowych
- określanie jakim środkiem transportu się poruszam np. ¿Cómo vas al cole? Yo voy en tren.
- opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia (czasowniki z końcówką AR)
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
1. Zagadnienia z klasy 4 i 5.
2. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
- odmiana i znajomość czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
- odmiana i znajomość czasowników acostarse, dormir, querer, preferir, saber, ir, jugar w lp.
- pytania z zaimkami de dónde, qué hora, a qué hora
- przyimki miejsca
- czasowniki ser i estar oraz ich odmiana
- czasownik encontrarse i jego odmiana
- tworzenie gerundio
3. Leksyka:
- żywność (śniadanie, obiad, kolacja)
- określanie położenia
- pory dnia, pory roku
- element pogody
- rozkład dnia np. A las siete me levanto.
- czas wolny
- sporty
- przedmioty szkolne
- zwierzęta domowe i dzikie
- narodowości, języki, nazwy krajów, flagi
- miejsca w mieście
- zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca:
- ¿Cómo llego al parque? Sigues todo recto, pasas el banco y giras a la derecha.
4. Komunikacja:
- tradycje świąteczne związane z Día de Muertos
- opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia z uwzględnieniem ich pory np. Desayuno huevos revueltos a las siete y cuarto.
- pytanie i podawanie godzin
- pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
- pytanie o znajomość języków obcych i udzielanie odpowiedzi np. ¿Qué idiomas hablas? Yo hablo inglés y un poco de español.
- opisywanie flag i rozpoznawanie podstawowych flag europejskich i krajów hiszpańskojęzycznych
- opis zwierząt (es, tiene, vive, come, sabe)
- opisywanie zjawisk pogodowych
- praca z mapą
- dialog z przechodniem (prośba o wskazanie drogi do...)
Szkoła Podstawowa: KLASA 7
1. Zagadnienia z klasy 4, 5, 6.
2. Gramatyka:
- odmiana i znajomość czasowników nieregularnych z wymianą samogłoskową w temacie
- czasownik ser i jego odmiana
- tworzenie gerundio
- omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR + bezokolicznik
- przysłówki mucho, poco
- pytania z zaimkami cuál, por qué
- tworzenie Pretérito Perfecto z czasownikami regularnymi i nieregularnymi
- okoliczniki czasu typu esta semana, este mes oraz alguna vez
- wyrażenia z czasownikami estar i tener
- tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w lp.
- me duele w lp i lm
- wyrażenia tener que oraz deber
3. Leksyka:
- zwierzęta dzikie
- miejsca w mieście
- liczebniki 1-1000
- obowiązki
- żywność
- wakacje/podróże
- rozwinięcie słownictwa dot. części ciała (la garganta, el estómago, el tobillo...)
- słownictwo dot. Año Nuevo
4. Komunikacja:
- opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji np. Esta buscando conchas en la arena
- opowiadanie o mijających wakacjach np. Me he despertado tarde y he ido a la playa
- dialog w restauracji
- przepisy kulinarne
- Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezlamos todos los ingredientes. - określanie częstotliwości
- opisywanie samopoczucia za pomocą wyrażeń z estar, tener, me duele np. Tengo hambre, estoy cansado, me duele la cabeza
- rozmowa z lekarzem
- określanie samopoczucia tener, estar, me duele
- określanie leczenia tener que, deber
- opowiadanie o okolicznościach wydarzeń np. He comido mucho, y por eso me duele el estómago - wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
- znajomość tradycji noworocznych
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
1. Zagadnienia z klasy 4, 5, 6, 7.
2. Gramatyka:
- porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
- zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
- zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
- odmiana czasowników regularnych i nieregularnych w pretérito indefinido
- okoliczniki czasu np. ayer, la semana pasada, el mes pasado, en el año..., dos meses después, a la edad de tres años, a los tres años
- zaimki nieokreślone algun/o/a/s, ningun/o/a/s, algo, nada, aguien, nadie
- okoliczniki częstotliwości np. cada tres horas
- zdania względne z zaimkami que, donde
- określanie kolejności za pomocą además, también
3. Leksyka:
- określanie częstotliwości
- podróże
- kupowanie biletu
- opowiadanie o planach związanych z podróżami - życiorys
4. Komunikacja:
- opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości przy wykorzystaniu tematów: wakacje, podróże, rozkład dnia, u lekarza, smartfon
- sławne postacie ze świata hiszpańskojęzycznego, np. Frida Kahlo, Leo Messi
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1
1. Gramatyka:
- czas teraźniejszy trybu oznajmującego (Presente) czasowników regularnych, czasowników częściowo nieregularnych (np. z przegłosem i obocznością spółgłoskową) oraz całkowicie nieregularnych
- podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con
- czas przeszły złożony (Pretérito Perfecto) w odniesieniu do czynności wykonanych w nieokreślonej przeszłości oraz doświadczeń życiowych
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym prostym, tj. Pretérito Indefinido
- rodzajniki określone i nieokreślone
- zaimki dzierżawcze: mi, tu, su, itp.
- zaimki osobowe i wskazujące
- forma grzecznościowa: usted
- użycie czasowników/peryfraz: necesitar, tener que, haber que, estar + gerundio, ir + a
- użycie czasownika: gustar
- zaimki pytajne, np. quién, dónde, de dónde
- liczebniki 0-1000
- rodzaj męski i żeński oraz tworzenie liczby mnogiej
- stopniowanie przymiotników
- przysłówki: mucho, poco, muy
- zaimki nieokreślone: alguno, ninguno i ich forma
- użycie czasowników: estar oraz haber do opisu lokalizacji
- zaimki z przyimkami, np. para mí, de ti, conmigo, contigo, sobre nosotros
- zdania bezosobowe wyrażone za pomocą konstrukcji se + 3 os. l. poj. lub l. mn., np. se habla muy rápido; se admiten tarjetas
2. Leksyka:
- czynności dnia codziennego
- pory dnia, miesiące, dni tygodnia
- opis osoby, wygląd i cechy charakteru
- członkowie rodziny, zawody
- nazwy środków lokomocji
- słownictwo związane z życiem rodzinnym i towarzyskim
- słownictwo związane z mieszkaniem na wsi i w dużym mieście
- znajomość nazw krajów hiszpańskojęzycznych i ich stolic
3. Komunikacja:
- przedstawianie się i pożegnania w kontekście formalnym i nieformalnym
- powitania, pożegnania w kontekście formalnym i nieformalnym
- przedstawianie siebie i innych osób
- udzielanie rad
- pytanie o samopoczucie i odpowiedzi na te pytania
- udzielanie informacji na temat zainteresowań, proponowanie form spędzania czasu wolnego
- wyrażanie zgody i sprzeciwu
- podstawowe dialogi w kinie i teatrze
- podstawowe dialogi w sklepie i centrum handlowym
- podstawowe dialogi u lekarza oraz w szpitalu
- podstawowe dialogi w szkole w rozmowie z kolegą i/lub nauczycielem
- opisywanie doświadczeń życiowych
- opis skończonych wydarzeń w przeszłości z podaniem okoliczników czasu
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2
1. Zagadnienia z klasy 1.
2. Gramatyka:
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym ciągłym, tj. Pretérito Imperfecto
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przyszłym prostym, tj. Futuro Imperfecto
- odmiana czasowników w trybie rozkazujący twierdzącym i przeczącym w 2. i 3. os. l. poj.
- podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
- dopełnienia bliższe i dalsze
- użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
- zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
- zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
- liczebniki porządkowe
- bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
- przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
- spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
- wyrażenia: por eso, así que
- rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
- użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
- stopniowanie przymiotników (superlativo absoluto) np. altísimo
- zdania w mowie zależnej (zdanie nadrzędne w presente de indicativo lub pretérito perfecto de indicativo), np. Dice que se va de vacaciones.
3. Leksyka:
- słownictwo związane ze świętowaniem, np. urodzin, świąt oraz organizacją przyjęcia, spotkania
- słownictwo związane z obsługą komputera, telefonu i urządzeń elektronicznych
- słownictwo związane ze środowiskiem i ekologią
- nazwy programów telewizyjnych
- określanie położenia
- pytanie o godzinę i podawanie godzin
- słownictwo związane z podróżą i wakacjami na plaży
- opisywanie miejsca zamieszkania i domu
- opisywanie czynności wykonywanych w podstawowych zawodach, np. nauczyciela, lekarza, sprzedawcy
- znajomość flag krajów hiszpańskojęzycznych
4. Komunikacja:
- udzielanie porad i wskazówek
- pytania o zainteresowanie, plany na przyszłość
- wyrażanie zadowolenia, niezadowolenia, troski i radości
- wyrażanie reakcji na ważne wydarzenia w życiu, np. urodziny, zdanie egzaminu, choroba
- wyrażanie nakazu i zakazu
- podstawowe dialogi podczas zwiedzania miasta
- opisywanie doświadczeń oraz wydarzeń z przeszłości
- porównywanie wydarzeń kiedyś i dziś za pomocą czasu przeszłego
- mówienie o przewidywaniach w czasie przyszłym
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3
1. Zagadnienia z klasy 1 i 2.
2. Gramatyka:
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym prostym, tj. Pretérito Indefinido
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym ciągłym, tj. Pretérito Imperfecto
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przyszłym prostym, tj. Futuro Imperfecto
- odmiana czasowników w trybie rozkazującym twierdzącym w 2. i 3. os. l. poj. oraz l. mn.
- odmiana czasowników w trybie rozkazującym przeczącym w 2. i 3. os. l. poj. oraz l. mn.
- użycie czasu teraźniejszego trybu łączącego, tj. Presente de Subjuntivo, w kilku najbardziej podstawowych wykrzyknieniach życzeniowych, np. ¡Que seas feliz!
- podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
- dopełnienia bliższe i dalsze
- użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
- zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
- zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
- liczebniki porządkowe
- bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
- przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
- spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
- wyrażenia: por eso, así que
- rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
- użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
- stopniowanie przymiotników regularnych i nieregularnych oraz superlativo absoluto, np. altísimo
- zdania w mowie zależnej (zdanie nadrzędne w presente de indicativo lub pretérito perfecto de indicativo), np. Dice que se va de vacaciones.
3. Leksyka:
- podstawowe słownictwo związane z zakupami, np. pagar en efectivo
- podstawowe słownictwo związane z korzystaniem z internetu, np. hacer un clic, el buscador
- podstawowe słownictwo związane ze zdrowiem, np. resfriarse, tomar medicinas
- podstawowe słownictwo związane z podróżowaniem, np. ir en avión, perder las maletas
- znajomość nazw krajów sąsiadujących z krajami hiszpańskojęzycznymi
4. Komunikacja:
- opisywanie rutyny z przeszłości, osób i przedmiotów w przeszłości
- opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości przy użyciu czasów przeszłych
- przewidywanie wydarzeń z przyszłości
- opisywanie swoich marzeń i planów na przyszłość
- rozmowa telefoniczna
- pytanie i wyrażanie przyzwolenia
- wyrażanie życzeń wobec innych, np. ¡Que seas feliz!