hiszpański

Język hiszpański - sesja wiosenna

Olimpiada Olimpus w sesji wiosennej z języka hiszpańskiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-III liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji wiosennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogą być poprawne. Także może zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna.

Olimpiada z języka hiszpańskiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem, komunikacji, słownictwa i gramatyki. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.

Testy z języka hiszpańskiego dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie podstawowym.



Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.


Szkoła Podstawowa: KLASA 4

1.   Gramatyka:

  • rodzajnik określony w lp. i l mn.
  • zaimek dzierżawczy mi, tu
  • liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
  • czasowniki nieregularne odmieniane w lp. ser, tener, llamarse, estar
  • pytania z zaimkami cómo, cuántos, de qué color, dónde
  • zaimki osobowe: yo, él, ella
  • podstawowe czynności (3 osoba lp.) i polecenia np. escucha, escribe, mira, dibuja, abre, cierra, toca...
  • przeczenie: no
  • spójniki y, pero

2.   Leksyka:

  • liczebniki główne 0-39
  • rodzina
  • przybory szkolne
  • kolory
  • meble
  • pokoje
  • dni tygodnia, miesiące, daty
  • nazwy krajów hiszpańskojęzycznych

3.   Komunikacja:

  • powitania i pożegnania
  • przedstawianie siebie i innej osoby (imię, nazwisko, wiek)
  • reagowanie na pytania
  • określanie położenia np. La cama está en el dormitorio. ¿Hay un frigorífico en el salón?
  • pytanie i odpowiedzi ¿Cuándo es tu cumpleaños? Mi cumpleaños es el dos de febrero.

Szkoła Podstawowa: KLASA 5

1.   Zagadnienia z klasy 4.
2.   Gramatyka:

  • liczba mnoga rzeczownika i przymiotnika
  • zgodność przymiotnika z rzeczownikiem np. un brazo largo
  • czasownik me le gusta/n
  • odmiana czasownika ir
  • odmiana czasowników z końcówką AR w czasie teraźniejszym

3.   Leksyka:

  • czynności/polecenia (szczególnie związane z ruchem): camina, corre, nada, salta...
  • wygląd zewnętrzny
  • charakter
  • ubrania
  • części ciała
  • zwierzęta domowe
  • liczebniki główne 1-100
  • zabawki
  • owoce i warzywa
  • środki lokomocji
  • słownictwo związane z Navidad

4.   Komunikacja:

  • opisywanie położenia z użyciem está/hay np. El lápiz está a la izquierda del estuche. Hay reglas encima de la mesa.
  • opisywanie wyglądu zewnętrznego człowieka i śmiesznego potwora
  • omawianie swoich i czyiś upodobań me/te/le gusta/n
  • pytanie o cenę i podawanie informacji zwrotnej
  • opisywanie wyglądu i upodobań zwierzątek domowych
  • określanie jakim środkiem transportu się poruszam np. ¿Cómo vas al cole? Yo voy en tren.
  • opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia (czasowniki z końcówką AR)

Szkoła Podstawowa: KLASA 6

1.   Zagadnienia z klasy 4 i 5.
2.   Gramatyka:

  • odmiana i znajomość czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana i znajomość czasowników zwrotnych w czasie teraźniejszym
  • odmiana i znajomość czasowników acostarse, dormir, querer, preferir, saber, ir, jugar w lp.
  • pytania z zaimkami de dónde, qué hora, a qué hora
  • przyimki miejsca
  • czasowniki ser i estar oraz ich odmiana
  • czasownik encontrarse i jego odmiana
  • tworzenie gerundio

3.   Leksyka:

  • żywność (śniadanie, obiad, kolacja)
  • określanie położenia
  • pory dnia, pory roku
  • element pogody
  • rozkład dnia np. A las siete me levanto.
  • czas wolny
  • sporty
  • przedmioty szkolne
  • zwierzęta domowe i dzikie
  • narodowości, języki, nazwy krajów, flagi
  • miejsca w mieście
  • zwroty związane z określaniem kierunku i miejsca:
     - ¿Cómo llego al parque? Sigues todo recto, pasas el banco y giras a la derecha.

4.   Komunikacja:

  • tradycje świąteczne związane z Día de Muertos
  • opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia z uwzględnieniem ich pory np. Desayuno huevos revueltos a las siete y cuarto.
  • pytanie i podawanie godzin
  • pytanie o pochodzenie i udzielanie odpowiedzi np. ¿De dónde eres? Soy de Francia.
  • pytanie o znajomość języków obcych i udzielanie odpowiedzi np. ¿Qué idiomas hablas? Yo hablo inglés y un poco de español.
  • opisywanie flag i rozpoznawanie podstawowych flag europejskich i krajów hiszpańskojęzycznych
  • opis zwierząt (es, tiene, vive, come, sabe)
  • opisywanie zjawisk pogodowych
  • praca z mapą
  • dialog z przechodniem (prośba o wskazanie drogi do...)

Szkoła Podstawowa: KLASA 7

1.   Zagadnienia z klasy 4, 5, 6.
2.   Gramatyka:

  • odmiana i znajomość czasowników nieregularnych z wymianą samogłoskową w temacie
  • czasownik ser i jego odmiana
  • tworzenie gerundio
  • omawianie przyszłości za pomocą parafrazy IR + bezokolicznik
  • przysłówki mucho, poco
  • pytania z zaimkami cuál, por qué
  • tworzenie Pretérito Perfecto z czasownikami regularnymi i nieregularnymi
  • okoliczniki czasu typu esta semana, este mes oraz alguna vez
  • wyrażenia z czasownikami estar i tener
  • tryb rozkazujący twierdzący i przeczący w lp.
  • me duele w lp i lm
  • wyrażenia tener que oraz deber

3.   Leksyka:

  • zwierzęta dzikie
  • miejsca w mieście
  • liczebniki 1-1000
  • obowiązki
  • żywność
  • wakacje/podróże
  • rozwinięcie słownictwa dot. części ciała (la garganta, el estómago, el tobillo...)
  • słownictwo dot. Año Nuevo

4.   Komunikacja:

  • opowiadanie co się dzieje na zdjęciach z wakacji np. Esta buscando conchas en la arena
  • opowiadanie o mijających wakacjach np. Me he despertado tarde y he ido a la playa
  • dialog w restauracji
  • przepisy kulinarne
     - Primero lavamos las verduras. Después cortamos los tomates y los pepinos. Al final mezlamos todos los ingredientes.
  • określanie częstotliwości
  • opisywanie samopoczucia za pomocą wyrażeń z estar, tener, me duele np. Tengo hambre, estoy cansado, me duele la cabeza
  • rozmowa z lekarzem
     - określanie samopoczucia tener, estar, me duele
     - określanie leczenia tener que, deber
     - opowiadanie o okolicznościach wydarzeń np. He comido mucho, y por eso me duele el estómago
  • wyrażanie opinii pienso que, creo que, en mi opinión
  • znajomość tradycji noworocznych

Szkoła Podstawowa: KLASA 8

1.   Zagadnienia z klasy 4, 5, 6, 7.
2.   Gramatyka:

  • porównania más/menos... que..., tan/to/ta/s... como...
  • zaimki dopełnienia bliższego i dalszego
  • zdania złożone za pomocą spójników: sin embargo, porque, y por eso, en cambio
  • odmiana czasowników regularnych i nieregularnych w pretérito indefinido
  • okoliczniki czasu np. ayer, la semana pasada, el mes pasado, en el año..., dos meses después, a la edad de tres años, a los tres años
  • zaimki nieokreślone algun/o/a/s, ningun/o/a/s, algo, nada, aguien, nadie
  • okoliczniki częstotliwości np. cada tres horas
  • zdania względne z zaimkami que, donde
  • określanie kolejności za pomocą además, también

3.   Leksyka:

  • określanie częstotliwości
  • podróże
     - kupowanie biletu
     - opowiadanie o planach związanych z podróżami
  • życiorys

4.   Komunikacja:

  • opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości przy wykorzystaniu tematów: wakacje, podróże, rozkład dnia, u lekarza, smartfon
  • sławne postacie ze świata hiszpańskojęzycznego, np. Frida Kahlo, Leo Messi

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1

1.   Gramatyka:

  • czas teraźniejszy trybu oznajmującego (Presente) czasowników regularnych, czasowników częściowo nieregularnych (np. z przegłosem i obocznością spółgłoskową) oraz całkowicie nieregularnych
  • podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con
  • czas przeszły złożony (Pretérito Perfecto) w odniesieniu do czynności wykonanych w nieokreślonej przeszłości oraz doświadczeń życiowych
  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym prostym, tj. Pretérito Indefinido
  • rodzajniki określone i nieokreślone
  • zaimki dzierżawcze: mi, tu, su, itp.
  • zaimki osobowe i wskazujące
  • forma grzecznościowa: usted
  • użycie czasowników/peryfraz: necesitar, tener que, haber que, estar + gerundio, ir + a
  • użycie czasownika: gustar
  • zaimki pytajne, np. quién, dónde, de dónde
  • liczebniki 0-1000
  • rodzaj męski i żeński oraz tworzenie liczby mnogiej
  • stopniowanie przymiotników
  • przysłówki: mucho, poco, muy
  • zaimki nieokreślone: alguno, ninguno i ich forma
  • użycie czasowników: estar oraz haber do opisu lokalizacji
  • zaimki z przyimkami, np. para mí, de ti, conmigo, contigo, sobre nosotros
  • zdania bezosobowe wyrażone za pomocą konstrukcji se + 3 os. l. poj. lub l. mn., np. se habla muy rápido; se admiten tarjetas

2.   Leksyka:

  • czynności dnia codziennego
  • pory dnia, miesiące, dni tygodnia
  • opis osoby, wygląd i cechy charakteru
  • członkowie rodziny, zawody
  • nazwy środków lokomocji
  • słownictwo związane z życiem rodzinnym i towarzyskim
  • słownictwo związane z mieszkaniem na wsi i w dużym mieście
  • znajomość nazw krajów hiszpańskojęzycznych i ich stolic

3.   Komunikacja:

  • przedstawianie się i pożegnania w kontekście formalnym i nieformalnym
  • powitania, pożegnania w kontekście formalnym i nieformalnym
  • przedstawianie siebie i innych osób
  • udzielanie rad
  • pytanie o samopoczucie i odpowiedzi na te pytania
  • udzielanie informacji na temat zainteresowań, proponowanie form spędzania czasu wolnego
  • wyrażanie zgody i sprzeciwu
  • podstawowe dialogi w kinie i teatrze
  • podstawowe dialogi w sklepie i centrum handlowym
  • podstawowe dialogi u lekarza oraz w szpitalu
  • podstawowe dialogi w szkole w rozmowie z kolegą i/lub nauczycielem
  • opisywanie doświadczeń życiowych
  • opis skończonych wydarzeń w przeszłości z podaniem okoliczników czasu

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2

1.   Zagadnienia z klasy 1.
2.   Gramatyka:

  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym ciągłym, tj. Pretérito Imperfecto
  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przyszłym prostym, tj. Futuro Imperfecto
  • odmiana czasowników w trybie rozkazujący twierdzącym i przeczącym w 2. i 3. os. l. poj.
  • podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
  • dopełnienia bliższe i dalsze
  • użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
  • zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
  • zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
  • liczebniki porządkowe
  • bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
  • przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
  • spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
  • wyrażenia: por eso, así que
  • rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
  • użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
  • stopniowanie przymiotników (superlativo absoluto) np. altísimo
  • zdania w mowie zależnej (zdanie nadrzędne w presente de indicativo lub pretérito perfecto de indicativo), np. Dice que se va de vacaciones.

3.   Leksyka:

  • słownictwo związane ze świętowaniem, np. urodzin, świąt oraz organizacją przyjęcia, spotkania
  • słownictwo związane z obsługą komputera, telefonu i urządzeń elektronicznych
  • słownictwo związane ze środowiskiem i ekologią
  • nazwy programów telewizyjnych
  • określanie położenia
  • pytanie o godzinę i podawanie godzin
  • słownictwo związane z podróżą i wakacjami na plaży
  • opisywanie miejsca zamieszkania i domu
  • opisywanie czynności wykonywanych w podstawowych zawodach, np. nauczyciela, lekarza, sprzedawcy
  • znajomość flag krajów hiszpańskojęzycznych

4.   Komunikacja:

  • udzielanie porad i wskazówek
  • pytania o zainteresowanie, plany na przyszłość
  • wyrażanie zadowolenia, niezadowolenia, troski i radości
  • wyrażanie reakcji na ważne wydarzenia w życiu, np. urodziny, zdanie egzaminu, choroba
  • wyrażanie nakazu i zakazu
  • podstawowe dialogi podczas zwiedzania miasta
  • opisywanie doświadczeń oraz wydarzeń z przeszłości
  • porównywanie wydarzeń kiedyś i dziś za pomocą czasu przeszłego
  • mówienie o przewidywaniach w czasie przyszłym

Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3

1.   Zagadnienia z klasy 1 i 2.
2.   Gramatyka:

  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym prostym, tj. Pretérito Indefinido
  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przeszłym ciągłym, tj. Pretérito Imperfecto
  • odmiana czasowników regularnych, nieregularnych w czasie przyszłym prostym, tj. Futuro Imperfecto
  • odmiana czasowników w trybie rozkazującym twierdzącym w 2. i 3. os. l. poj. oraz l. mn.
  • odmiana czasowników w trybie rozkazującym przeczącym w 2. i 3. os. l. poj. oraz l. mn.
  • użycie czasu teraźniejszego trybu łączącego, tj. Presente de Subjuntivo, w kilku najbardziej podstawowych wykrzyknieniach życzeniowych, np. ¡Que seas feliz!
  • podstawowe użycie przyimków: a, por, de, para, con, desde, hasta, entre, en
  • dopełnienia bliższe i dalsze
  • użycie imiesłowu (gerundio) od czasowników zwrotnych
  • zaimki dzierżawcze: mío, tuyo, suyo, itp.
  • zdania złożone współrzędnie i podrzędnie
  • liczebniki porządkowe
  • bezokolicznik od czasowników zwrotnych i jego użycie
  • przysłówki miejsca, czasu, sposobu, częstotliwości, ilości, twierdzenia i przeczenia
  • spójniki, np. y (e), o (u), pero, luego, aunque, porque, como, si
  • wyrażenia: por eso, así que
  • rekcja często używanych czasowników, np. empezar + a
  • użycie czasowników: ser, estar, haber i różnica w zastosowaniu (lokalizacja, samopoczucie, opis)
  • stopniowanie przymiotników regularnych i nieregularnych oraz superlativo absoluto, np. altísimo
  • zdania w mowie zależnej (zdanie nadrzędne w presente de indicativo lub pretérito perfecto de indicativo), np. Dice que se va de vacaciones.

3.   Leksyka:

  • podstawowe słownictwo związane z zakupami, np. pagar en efectivo
  • podstawowe słownictwo związane z korzystaniem z internetu, np. hacer un clic, el buscador
  • podstawowe słownictwo związane ze zdrowiem, np. resfriarse, tomar medicinas
  • podstawowe słownictwo związane z podróżowaniem, np. ir en avión, perder las maletas
  • znajomość nazw krajów sąsiadujących z krajami hiszpańskojęzycznymi

4.   Komunikacja:

  • opisywanie rutyny z przeszłości, osób i przedmiotów w przeszłości
  • opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości przy użyciu czasów przeszłych
  • przewidywanie wydarzeń z przyszłości
  • opisywanie swoich marzeń i planów na przyszłość
  • rozmowa telefoniczna
  • pytanie i wyrażanie przyzwolenia
  • wyrażanie życzeń wobec innych, np. ¡Que seas feliz!

 

KARTA ZGLOSZENIOWA ANG NIEM HISZP


Dane kontaktowe

logo mobile
ul. Grochowska 341/268
03-822 Warszawa

olimpus@olimpus.edu.pl
Telefon: 22 517-16-50
Faks: 22 517-16-51

Obserwuj nas

meta facebook

Ta strona używa plików Cookies oraz działa zgodnie z Polityką prywatności.

Polityka prywatności