Olimpiada Olimpus w sesji zimowej z geografii przeznaczona jest dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej oraz I-III liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji zimowej tylko jedna z podanych odpowiedzi może być poprawna.
Olimpiada z geografii sprawdza wiedzę uczniów w zakresie znajomości najważniejszych zagadnień z geografii oraz mapy świata. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV.
2. Mapa Polski:
- mapa i skala - elementy mapy, znaki kartograficzne, skala i jej rodzaje,
- odległości na mapie i w terenie,
- ukształtowanie powierzchni na mapach,
- wysokość bezwzględna i względna,
- rodzaje map,
- orientowanie mapy,
- plan miasta.
3. Krajobrazy w Polsce:
- cechy krajobrazu nadmorskiego (Pobrzeże Słowińskie),
- cechy krajobrazu pojeziernego (Pojezierze Mazurskie),
- cechy krajobrazu nizinnego (Nizina Mazowiecka),
- cechy krajobrazu wielkomiejskiego (Warszawa),
- cechy krajobrazu miejsko-przemysłowego (Wyżyna Śląska),
- cechy krajobrazu rolniczego (Wyżyna Lubelska).
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
1. Treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV oraz geografii w klasie V.
2. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno-geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa:
- pojęcia szerokości i długości geograficznej,
- odczytywanie położenia matematyczno-geograficznego punktów na globusie i na mapie,
- wyznaczanie położenia matematyczno-geograficznego punktów i obszarów na mapach w różnych skalach,
- wpływ rozciągłości południkowej i równoleżnikowej na zróżnicowanie krajobrazowe oraz warunki życia i gospodarowania człowieka.
3. Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów Ziemi:
- budowa Układu Słonecznego,
- ciała niebieskie,
- miejsca wschodu i zachodu Słońca,
- charakterystyka ruchu obrotowego Ziemi,
- zmiany oświetlenia Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku,
- związek między ruchem obiegowym Ziemi a strefami jej oświetlenia oraz strefowym zróżnicowaniem klimatu i krajobrazów na Ziemi.
4. Środowisko przyrodnicze i ludność Europy:
- położenie i granice kontynentu,
- podział Europy na regiony,
- państwa europejskie i ich stolice,
- główne cechy środowiska przyrodniczego Europy,
- zjawiska występujące na granicach płyt litosfery - Islandia,
- starzenie się i zróżnicowanie społeczeństw (przyczyny i skutki),
- największe europejskie metropolie (Londyn, Paryż),
- migracje w Europie.
Szkoła Podstawowa: KLASA 7
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VI.
2. Środowisko przyrodnicze Polski.
3. Podział administracyjny Polski.
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
1. W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania geografii w klasach V-VII.
2. Afryka - środowisko przyrodnicze i gospodarka.
3. Środowisko przyrodnicze i gospodarka wybranych krajów: Etiopii, Kenii.
4. Podział polityczny Afryki.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1
1. W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej.
2. Ziemia we Wszechświecie.
3. Atmosfera.
4. Hydrosfera.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2
1. W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I klasie liceum.
2. Ludność i osadnictwo.
3. Sektory gospodarki.
4. Globalizacja.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3
1. W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I i II klasie liceum.
2. Ludność i urbanizacja w Polsce.