Olimpiada Olimpus w sesji zimowej z geografii przeznaczona jest dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej oraz I-III liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji zimowej tylko jedna z podanych odpowiedzi może być poprawna.
Olimpiada z geografii sprawdza wiedzę uczniów w zakresie znajomości najważniejszych zagadnień z geografii oraz mapy świata. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Testy z geografii dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie rozszerzonym.
Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
- W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV.
- Krajobrazy Polski:
- krajobraz nizinny,
- krajobraz wyżynny,
- krajobraz wysokogórski,
- krajobraz wielkomiejski,
- Warszawa,
- krajobraz rolniczy.
- krajobraz nizinny,
- Mapa i plan - cechy i skala.
- Rodzaje map, sposoby przedstawiania ukształtowania powierzchni na mapach.
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
- W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV oraz geografii w klasie V.
- Ludność Europy:
- rozmieszczenie ludności,
- starzenie się społeczeństw,
- zróżnicowanie ludności Europy,
- migracje,
- wielkie miasta: Paryż i Londyn.
- rozmieszczenie ludności,
- Gospodarka Europy:
- przemysł i usługi we Francji,
- energetyka w Europie,
- turystyka w Europie Południowej.
- przemysł i usługi we Francji,
Szkoła Podstawowa: KLASA 7
- W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV oraz geografii w klasach V-VI.
- Ludność i urbanizacja w Polsce.
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
- W pytaniach wykorzystano treści geograficzne zawarte w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie IV oraz geografii w klasach V-VII.
- Znajomość mapy fizycznej i politycznej Azji i Afryki.
- Ameryka Północna i Ameryka Południowa - środowisko przyrodnicze.
- Znajomość mapy fizycznej obu Ameryk.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1
- W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej.
- Obraz Ziemi.
- Ziemia we wszechświecie.
- Atmosfera.
- Hydrosfera.
- Znajomość mapy politycznej i fizycznej świata.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2
- W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I klasie liceum.
- Ludność i osadnictwo.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3
- W pytaniach wykorzystano zakres wiedzy i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania geografii obowiązującej w szkole podstawowej oraz I i II klasie liceum.
- Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski.
- Związki między elementami środowiska przyrodniczego.
- Krajobrazy Polski.