Olimpiada Olimpus w sesji zimowej z języka angielskiego przeznaczona jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz I-IV liceum ogólnokształcącego i ma zasięg ogólnopolski. Test olimpiady składa się z 30 pytań i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji zimowej tylko jedna z podanych odpowiedzi może być poprawna.
Olimpiada z języka angielskiego sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem tekstu pisanego, komunikacji, słownictwa, gramatyki i wiadomości związanych z wiedzą o krajach anglojęzycznych. Pozwala również urozmaicić zajęcia lekcyjne oraz stanowi zewnętrzne źródło oceny poziomu wiedzy uczniów.
Testy z języka angielskiego dla szkoły średniej obejmują treści nauczania w zakresie podstawowym.
Zgodnie z zasadą kumulatywności wiedzy i umiejętności, na każdym etapie edukacyjnym uwzględniane są treści z poprzednich lat nauki, zgodnie z wymogami podstawy programowej. Oznacza to, że zagadnienia z wcześniejszych testów mogą być ponownie sprawdzane w późniejszych testach.
Szkoła Podstawowa: KLASA 4
1. Materiał gramatyczny:
- zaimki wskazujące (this/that; these/those);
- liczba mnoga rzeczowników;
- konstrukcja there is / there are;
- zaimki osobowe w funkcji podmiotu i dopełnienia;
- forma dzierżawcza rzeczownika; przymiotniki dzierżawcze;
- czasownik: to be; to have/have got; can;
- liczebniki główne;
- czas Present Simple i Present continuous; zdania oznajmujące, pytające i przeczące;
- przyimki miejsca;
- przyimki czasu;
- zaimki pytające;
- stosowanie a/an; some/any;
2. Słownictwo:
- szkoła, przedmioty szkolne, uczeń i jego pomoce naukowe;
- mój dom, pokój, mieszkanie i ich wyposażenie;
- relacje w rodzinie: ja i moja najbliższa rodzina;
- czas wolny - zainteresowania;
- popularne zwierzęta domowe i dzikie;
- podstawowe informacje o wyglądzie człowieka;
- pory dnia; dni tygodnia, nazwy miesięcy; pory roku;
- żywność, w tym owoce i warzywa, tradycyjne posiłki;
- podstawowe przymiotniki; przymiotniki o znaczeniu przeciwnym;
- praca ludzi; zawody;
- wyrażanie czasu - zegar;
- podstawowe informacje osobiste;
- kraje i narodowości;
- informacje o pogodzie;
- środowisko, w którym żyjemy;
3. Komunikacja:
- powitania, pożegnania;
- przedstawianie siebie i innych osób (imię, nazwisko, wiek);
- prośby i podziękowania, zwroty grzecznościowe;
- pytanie i informowanie o umiejętnościach;
- pytania i informacje o wieku i miejscu zamieszkania;
- pytania i informacje o czasie;
- zwroty grzecznościowe, sytuacje z życia codziennego;
- pytania i informacje dotyczące narodowości i kraju pochodzenia;
Szkoła Podstawowa: KLASA 5
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- przedimek określony i niekreślony;
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne;
- zaimki nieokreślone: some, every, any, no;
- stopniowanie przymiotników; porównania z "as ... as";
- liczebniki porządkowe;
- zaimki dzierżawcze;
- pytania z: How much?; How many?;
- czas: Past simple oraz wyrażenie used to;
- przysłówki częstotliwości i ich pozycja w zdaniu;
- spójniki: and, but, because, so, or;
2. Słownictwo:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- ubrania;
- części ciała ludzi i zwierząt;
- mój pokój, mieszkanie i dom;
- moje hobby i zainteresowania;
- ulubione zajęcia w wolnym czasie, sport i sportowcy, sprzęt sportowy;
- pieniądze brytyjskie i amerykańskie, ceny;
- codzienne czynności i obowiązki domowe;
- jedzenie i napoje, zdrowa żywność, nazwy posiłków i dań, przybory kuchenne;
- w mieście i na wsi;
- formułowanie daty;
- wygląd człowieka, przymiotniki opisujące wygląd;
3. Komunikacja:
- zagadnienia dla klasy 4 oraz:
- pytanie o cenę i informacja o cenie;
- prośby o pozwolenie, akceptacja i odmowa;
- opis wyglądu człowieka i przedstawianie opinii o nim;
- opis zwierząt;
- wyrażanie życzeń;
Szkoła Podstawowa: KLASA 6
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- określniki: much, many, a few, a little, a lot of, enough;
- czasowniki modalne: can; must; should, would, shall, oraz have to i be able to;
- czasy: Past simple (czasowniki regularne i nieregularne, used to), Past continuous i Future simple oraz "to be going to";
- tworzenie przysłówków, miejsce przysłówka w zdaniu; stopniowanie przysłówków;
- zaimki zwrotne;
- zwroty would like, be allowed to;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- zagadnienia z życia codziennego;
- spędzanie wolnego czasu;
- nazwy przedmiotów szkolnych, szkoła w Wielkiej Brytanii;
- zagadnienia pracy człowieka; praca i pieniądze;
- świat, państwa, narody, narodowości, elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych;
- środki transportu, podróże i turystyka;
- żywność, przygotowanie posiłków i dań; w restauracji;
- sport, wydarzenia sportowe, sławni sportowcy;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4 i 5 oraz:
- sugestie, prośby i propozycje;
- prośba o pozwolenie;
- jak docieramy do szkoły i miejsc różnych zajęć;
- zapraszanie i formułowanie propozycji;
- kupowanie (np. biletu, ubioru);
- formułowanie opinii i oceny;
- wyrażanie obowiązku i zakazu;
Szkoła Podstawowa: KLASA 7
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- stosowanie przedimków określonych i nieokreślonych;
- czasowniki modalne: may; might, need, could;
- czasy: Present perfect simple;
- różne sposoby wyrażania przyszłości;
- zaimki nieokreślone: some, every, any, no i ich złożenia;
- podstawowe "phrasal verbs";
- I tryb warunkowy;
- zdania czasowe;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- zakupy i usługi, sklepy w krajach anglosaskich;
- przygotowanie potraw i posiłków, przepisy kulinarne;
- nazwy geograficzne;
- mój komputer i smartfon;
- pogoda i klimat;
- zdrowie i problemy zdrowotne, postępowanie w czasie choroby; zdrowy tryb życia;
- osobowość i charakter człowieka;
- znaki drogowe;
- materiały, z których wykonane są przedmioty codziennego użytku;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4, 5 i 6 oraz:
- oferowanie pomocy i podziękowanie za nią;
- u lekarza; informacja o dolegliwościach;
- reakcje emocjonalne;
- sytuacje z życia codziennego (również język potoczny);
- pytanie o drogę i informacja jak dotrzeć do poszukiwanego miejsca;
- wyrażanie preferencji i upodobań;
Szkoła Podstawowa: KLASA 8
1. Materiał gramatyczny:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- czas: Present perfect continuous; past perfect;
- czasowniki, po których stosowana jest forma gerund, infinitive lub bare infinitive;
- strona bierna;
- konstrukcja have something done;
- Question Tags;
- zdania względne, zaimki względne;
- określniki ilościowe: (a) few / (a) little, a lot of, lots of;
- zdania warunkowe II i III typu;
- czasownik, rzeczownik i przymiotnik z przyimkiem;
- phrasal verbs rozdzielne i nierozdzielne;
- so / such, too / enough;
2. Słownictwo:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- podróżowanie i turystyka, wakacje, atrakcje turystyczne krajów anglojęzycznych;
- dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła;
- instrumenty muzyczne, typy muzyki i muzycy;
- świat przyrody i środowisko naturalne, krajobrazy, klęski żywiołowe;
- klasyfikacja zwierząt i części ich ciała, zwierzęta zagrożone wyginięciem;
- ochrona środowiska i zagrożenia dla środowiska;
- życie rodzinne i towarzyskie;
- nauka i technika, odkrycia i wynalazki, technologie informacyjne;
- sport, obiekty sportowe, imprezy sportowe, sprzęt sportowy;
3. Komunikacja:
- zagadnienie dla klasy 4, 5, 6 i 7 oraz:
- udzielanie rad, prośba o radę;
- obowiązek i konieczność;
- wyrażanie przyzwolenia i zakazu;
- wyrażanie chęci i życzenia;
- składanie propozycji i sugerowanie rozwiązań;
- znaki i tablice informacyjne;
UWAGA!
1. Testy dla Liceum Ogólnokształcącego składają się z 4 części: rozumienie tekstu pisanego, komunikacja i słownictwo, gramatyka, wiadomości związane z wiedzą o krajach anglojęzycznych.
2. Zakres gramatyczny i leksykalny oraz pytania z kategorii funkcji językowych obejmują materiał realizowany w szkole podstawowej oraz poprzednich klasach liceum w przypadku klas 2, 3 i 4 i są uzupełnione lub rozbudowane o podane zagadnienia.
3. Słownictwo obejmuje cały katalog tematyczny ale szczególny nacisk będzie położony na podane zagadnienia leksykalne.
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 1
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, ‘used to’, Past Perfect);
- tryb rozkazujący;
- zdania z dopełnieniami;
- konstrukcja have sth done, get sth done, have sb do sth, get sb to do sth;
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
- konstrukcje z too/enough, so/such (a);
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2;
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
- czasowniki złożone;
- mowa zależna;
- czasowniki modalne;
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
- przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników;
- przyimki;
- liczebniki (główne i porządkowe);
- konstrukcja wish + Past Perfect: wyrażanie życzeń związanych z przeszłością, np. "I wish I had studied harder.";
2. Słownictwo:
- życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe - w tym diety, lokale gastronomiczne);
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja);
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny);
- święta i tradycje: opisywanie lokalnych tradycji świątecznych;
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- podejmowanie spontanicznych decyzji;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;
- wyrażanie przypuszczeń i spekulacji: użycie "must have", "might have", np. "He must have forgotten about the meeting.";
- negocjacje w sytuacjach codziennych: rozwinięcie o negocjacje cenowe, warunków umowy, np. w kontekście zakupów;
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 2
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje - czasy teraźniejsze, przyszłe i przeszłe (Present Simple, Present Continuous, Present Pefect/Present Perfect Continuous, Future Simple, Future Continuous, ‘be going to’, Past Simple, Past Continuous, ‘used to’, Past Perfect);
- tryb rozkazujący;
- zdania z dopełnieniami;
- konstrukcja have sth done, get sth done, have sb do sth, get sb to do sth;
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
- konstrukcje z too/enough, so/such (a);
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2;
- question tags;
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
- czasowniki złożone (phrasal verbs);
- mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące;
- czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.;
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
- przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników;
- przyimki;
- liczebniki (główne i porządkowe);
- wyrażanie warunku z "suppose/supposing": zastosowanie w kontekście hipotetycznych sytuacji, np. "Suppose we miss the bus.";
2. Słownictwo:
- życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama);
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie);
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt i obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu; problemy współczesnego sportu);
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- podejmowanie spontanicznych decyzji;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;
- wyrażanie uczuć i emocji: rozwinięcie o subtelne różnice w wyrażaniu emocji, np. "I'm thrilled" vs "I'm over the moon";
- negocjacje: rozszerzenie o negocjacje warunków pracy, wynajmu mieszkania, itp.;
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 3
1. Gramatyka:
- czasy i konstrukcje: Future Simple, Future Continuous, "be going to", Present Continuous i Present Simple w mówieniu o przyszłosci, Present Simple, Present Continuous, Past Simple, "used to", Past Continuous, Present Perfect/Present Perfect Continuous, Past Perfect/Past Perfect Continuous;
- tryb rozkazujący;
- zdania z dopełnieniami;
- konstrukcje czasownikowe np.: like/hate + gerund; would like/would rather + bezokolicznik; Let’s + czasownik, itp.;
- konstrukcje z too/enough, so/such (a);
- zdania warunkowe typu 0, 1 i 2;
- zdania w mowie zależnej z czasownikami say, tell, ask i następstwo czasów, zdania z różnymi czasownikami wprowadzającymi (np. admit, threaten, suggest), zdania niewymagające zmiany czasów;
- question tags;
- strona bierna w czasach teraźniejszych i przeszłych;
- czasowniki złożone (phrasal verbs);
- mowa zależna - zdania twierdzące i przeczące;
- czasowniki modalne i semi-modalne np. can/must/have to, itp.;
- tryb łączący np. z czasownikami suggest, insist, recommend, demand, po as if/as though;
- zdania wyrażające życzenie lub przypuszczenie z wyrażeniami typu I wish, I’d rather, I’d sooner, I’d prefer, You’d better, Suppose/supposing, If only, It’s high time, itp.;
- rzeczowniki: liczba mnoga (regularne i nieregularne), policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza rzeczownika (dopełniacz saksoński);
- przedimki: określony, nieokreślony, zerowy;
- określniki: some, any, no, (a) little, (a) few, itp.;
- zaimki: wskazujące, osobowe, dzierżawcze, dopełnieniowe, nieokreślone, zwrotne, względne;
- przysłówki: częstotliwości, czasu przeszłego i przyszłego, stopnia, miejsca, regularne i nieregularne tworzone od przymiotników;
- przyimki;
- liczebniki (główne i porządkowe);
- zdania w mowie zależnej z różnymi czasownikami wprowadzającymi: użycie czasowników takich jak "admit", "threaten" w kontekście mowy zależnej;
- tryb łączący z czasownikami demand, recommend: zastosowanie w kontekście sugestii i wymagań, np. "The doctor recommended that he should rest.";
2. Słownictwo:
- życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama);
- praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy; praca dorywcza; wybór zawodu, kariera zawodowa, rynek pracy, poszukiwanie pracy; warunki pracy i zatrudnienia; mobilność zawodowa);
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie);
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- podejmowanie spontanicznych decyzji;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;
Liceum Ogólnokształcące: KLASA 4
1. Gramatyka:
- konstrukcje: Future in the past, Used to, narrative tenses, speculation and deduction;
- compound nouns and possessive forms;
- clauses of contrast and purpose (so that, despite etc.);
- wishes and regrets (I wish..., I regret...);
- quantifiers (all, most, both, either, neither, any no, none etc.);
- whatever, whenever, wherever, whoever, however etc.;
- question tags;
- adjectives without nouns;
- furthermore, moreover, besides, in addition etc.;
- dependent preposition (angry with, afraid of...);
- indirect questions;
2. Słownictwo:
- życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama);
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie, narodowości, języki);
- idiomy, synonimy - słowa znaczące dokładnie to samo albo prawie to samo (blow up - explode; blow up - inflate);
- miejsce zamieszkania (np. pomieszczenia i wyposażenie domu; prace domowe; okolica domu: miejsca i budynki w mieście; wynajem, kupno, sprzedaż domu, przeprowadzka; architektura);
3. Komunikacja:
- przedstawianie siebie i innych osób; opisywanie ludzi, przedmiotów i zwierząt;
- identyfikacja i lokalizacja przedmiotu (np. określanie miejsca położenia przedmiotów, usytuowania budynków w mieście); opisywanie zjawisk;
- rozpoczynanie, podtrzymywanie, kończenie rozmowy, sposoby zwracania się do rozmówcy; stosowanie zwrotów grzecznościowych, m.in. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeproszenie;
- opisywanie czynności zwyczajowych (np. opisywanie zajęć codziennych i form spędzania czasu wolnego; opisywanie czynności odbywających się w chwili mówienia; porównywanie cech osób, przedmiotów, miejsc, czynności;
- wyrażanie intencji, marzeń i planów na przyszłość; wyrażanie przewidywań, wydarzeń w przyszłości;
- podejmowanie spontanicznych decyzji;
- pytanie i prośba o informację; wyrażanie upodobań i pytanie o upodobania innych;
- prowadzenie prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego;
- określanie umiejętności, kompetencji; określanie posiadania i przynależności;
- wyrażanie i uzasadnianie swojej opinii; pytanie o opinię i przedstawianie opinii innych osób;
- wyrażanie zgody lub sprzeciwu; wyrażanie uczuć i emocji; wyrażanie prośby; zgadzanie się i odmawianie spełnienia prośby;
- udzielanie rad, proszenie o radę; wyrażanie zakazu i nakazu;
- ostrzeganie i instruowanie; pytanie o pozwolenie; udzielanie i odmawianie pozwolenia;
- wyrażanie przyczyny i skutku (np. to..., because...); wyrażanie warunku (np. If you want to...);
- proponowanie; przyjęcie lub odrzucenie propozycji;
- składanie gratulacji i życzeń; odpowiadanie na życzenia i gratulacje;
- zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;